Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Blender etalage  (gelezen 93597 keer)

Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
Re: Blender etalage
« Reactie #200 Gepost op: 2009/03/05, 21:00:35 »
ik heb nog een vraagje ik probeer om in een kubus een perfect rond gat uit te snijden maar dat lukt me niet ik heb altijd een heel gekarteld gat dus...hoe moet ik dat doen?


zoiets zou ik willen bekomen want het is misschien wat moeilijk uit te leggen:  http://profile.imageshack.us/user/blenderfreak/images/detail/#255/kubuspa7.gif
 

echt een oplossing ken ik niet maar wel een workaround die ik zelf wel eens gebruikte.

nieuwe mesh, circle
nieuwe mesh kubus
shuif een beetje rond tot circle op de juiste plaats op kubus ligt.
Selecteer cirkel in edit mode en extrude
resize en vergroot het extruded deel in het vlak van de cirkel, zodat je nog altijd 2 dimensionaal werkt.
selecteer de punten verschuif ze naar de lijn van de kubus (waarschijnlijk kan je er een hoop wegsnijden wat het allemaal wat gemakklijker maakt.
selecteer de kubus in edit mode
verwijder een vlak
join de objecten
smelt de hoekpunten samen

voila een kubus met een perfect rond gat.

als je een buis los door je kubus wil vertrek je van een cilinder en een kubus

wie een elegantere oplossing heeft, gelieve het te laten weten. Ik heb ooit gehoord dat er de mogelijkheid is om objecten als eigenschap te geven dat ze stukken uit andere snijden, via pythonscripts.
even snel gemaakt. je krijgt dan zoiets
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

Offline MataS

  • Lid
Re: Blender etalage
« Reactie #201 Gepost op: 2009/03/06, 14:51:17 »
Een manier om dat voor elkaar te krijgen is via Boolean Operations:

maak een kubus en een cilinder
plaats ze over elkaar, waar nou de cilinder zit, komt straks het gat
in object mode:
selecteer eerst de kubus en daarna de cilinder (volgorde IS belangrijjk)
druk op de 'W'-toets en klik dan op 'difference'
als je de huidige selectie verwijderd ('X'-toets) houd je de kubus met een cirkelvormig gat erin over

en een andere methode is via Boolean Modifiers (deze is lastiger en langzamer):

maak weer een kubus en een cilinder en plaats die over elkaar
klik op de kubus en voeg een boolean modifier toe
bij 'Ob:' vul je de naam van de cilinder in (waarschijnlijk 'Cylinder')
Selecteer de cilinder en open een outliner (splits het venster en kies als window type niet '3D view' maar 'outliner')
klik dan op het plaatje (naast het oogje en het pijltje) om te zorgen dat de cilinder niet wordt gerendered
selecteer daarna eerst de cilinder en daarna de kubus, en druk op Ctrl+P, dit zorgt ervoor dat als je de kubus verplaatst de cilinder (en het gat in de kubus) meeverplaatst

Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
Re: Blender etalage
« Reactie #202 Gepost op: 2009/03/06, 18:06:58 »
Een manier om dat voor elkaar te krijgen is via Boolean Operations:

maak een kubus en een cilinder
plaats ze over elkaar, waar nou de cilinder zit, komt straks het gat
in object mode:
selecteer eerst de kubus en daarna de cilinder (volgorde IS belangrijjk)
druk op de 'W'-toets en klik dan op 'difference'
als je de huidige selectie verwijderd ('X'-toets) houd je de kubus met een cirkelvormig gat erin over

en een andere methode is via Boolean Modifiers (deze is lastiger en langzamer):

maak weer een kubus en een cilinder en plaats die over elkaar
klik op de kubus en voeg een boolean modifier toe
bij 'Ob:' vul je de naam van de cilinder in (waarschijnlijk 'Cylinder')
Selecteer de cilinder en open een outliner (splits het venster en kies als window type niet '3D view' maar 'outliner')
klik dan op het plaatje (naast het oogje en het pijltje) om te zorgen dat de cilinder niet wordt gerendered
selecteer daarna eerst de cilinder en daarna de kubus, en druk op Ctrl+P, dit zorgt ervoor dat als je de kubus verplaatst de cilinder (en het gat in de kubus) meeverplaatst


klinkt een pak gemakkelijker. ik dacht dat ik daarvoor zelf scriptjes moest gaan schrijven.
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

Re: Blender etalage
« Reactie #203 Gepost op: 2009/03/12, 20:33:31 »
hallo
ik heb een probleem... ik wil graag iets in metaal maken maar hoelaat je de achtergrond op het metaal weerspiegelen???
lucas

Offline MataS

  • Lid
Re: Blender etalage
« Reactie #204 Gepost op: 2009/03/15, 15:55:40 »
Als je vragen hebt over Blender, kun je beter in Foto-, video en audiobewerking je vraag stellen.
Dit draadje is bedoeld als plek om te showen wat je hebt gemaakt met Blender (het staat niet voor niks in "Etalage" ;))

Offline MataS

  • Lid
Re: Blender etalage
« Reactie #205 Gepost op: 2009/04/03, 17:13:33 »
Ik heb een trein gemaakt :)


Eigenlijk zou ik nou textures moeten toevoegen, maar daar heb ik geen zin in

Re: Blender etalage
« Reactie #206 Gepost op: 2009/04/03, 21:53:54 »
Ik heb een trein gemaakt :)

Eigenlijk zou ik nou textures moeten toevoegen, maar daar heb ik geen zin in
Kijk dat valt nou weer tegen. ;) Mooi gedaan, van dit soort dingen kan ik alleen maar dromen. Elke keer neem ik mij voor om er weer mee te beginnen, maar elke keer komt het er niet van. Heb ik ook nog een lesboek gekocht. En dat valt mij nu tegen, van mijzelf.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Blender etalage
« Reactie #207 Gepost op: 2009/05/06, 16:03:20 »
Schitterend Matas! jammer dat je geen zin meer hebt in de textures ;)

Schrijf je nog een keer een Blender artikel ;)

Offline MataS

  • Lid
Re: Blender etalage
« Reactie #208 Gepost op: 2009/05/07, 14:57:59 »
Bedankt :)
Ja hoor, dat wil ik wel doen, maar dan zul je er even op moeten wachten. Ik heb het een beetje druk met de aankomende examens ...

Re: Blender etalage
« Reactie #209 Gepost op: 2009/06/07, 00:05:08 »
Jammer dat solidworks niet onder linux draait, daar kan je pas wat mee maken :).
Al ligt dat meer in de richting van technisch tekenen.

Offline MataS

  • Lid
Re: Blender etalage
« Reactie #210 Gepost op: 2009/06/29, 15:16:00 »
Een zandloper in Blender!

Nou nog een tafel blenderen om hem op te zetten, de achtergrond nou is een beetje onecht...

Offline heir4c

  • Lid
Re: Blender etalage
« Reactie #211 Gepost op: 2009/07/22, 02:22:05 »
Mooi gedaan!
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Blender etalage
« Reactie #212 Gepost op: 2009/07/22, 14:19:00 »
Tjonge jonge. Dat zijn wel hele mooie tekeningen die hier uit komen. Ik heb net dit ook gedownload. En schrik toch wel even af van de dingen die je moet doen om zo iets te kunnen maken. Is er ergens een Nederlandse handleiding voor te krijgen? Die vond ik niet.

MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505


Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Blender etalage
« Reactie #214 Gepost op: 2009/07/22, 22:22:55 »
Thanks,

Dat is dus weer een aardig stukje leesvoer voor de aankomende tijd.
Gaan we dus eens rustig doornemen.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline heir4c

  • Lid
Re: Blender etalage
« Reactie #215 Gepost op: 2009/07/22, 23:46:31 »
Graag gedaan, gebruik zelf geen blender, maar vind dit altijd interessant om te zien wat er allemaal kan met allerlei Linux-progjes. En zo heb ik voor in een later tijdstip zelf mijn info in een hand omdraai.  =D  Misschien in een later punt als ik een iets snellere computer heb. Zit nu met nog maar 2 oude Pen ll. Te traag om comfortabel te werken. (verwerking van beeldaanpassingen).
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Ciska

  • Gast
Re: Blender etalage
« Reactie #216 Gepost op: 2009/07/23, 10:27:38 »
Heel gaaf gemaakt MataS.  :)

Re: Blender etalage
« Reactie #217 Gepost op: 2009/08/01, 17:51:23 »
Mooie trein.
Ben bezig om een bank met kleedje erover te maken.

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Blender etalage
« Reactie #218 Gepost op: 2009/08/02, 14:02:10 »
Ben ook even aan het oefenen geweest. Maar het valt niet echt mee. Maar we komen wel verder dankzij de handleidingen die hierboven staan.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Re: Blender etalage
« Reactie #219 Gepost op: 2009/08/18, 21:31:55 »




Wat zitten spelen met materialen, lichten, textures.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/18, 22:23:59 door Thomas de Graaff »

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Blender etalage
« Reactie #220 Gepost op: 2009/08/18, 21:53:41 »
ziet er goed uit, Thomas!
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Blender etalage
« Reactie #221 Gepost op: 2009/08/18, 22:23:16 »
Ben ook even aan het oefenen geweest. Maar het valt niet echt mee. Maar we komen wel verder dankzij de handleidingen die hierboven staan.

Om te beginnen heb je het meest aan de handleiding 'Basistechnieken' die je hier kunt vinden: http://www.blendercourse.com/Dutch.aspx
Als je die helemaal doorgenomen hebt en alle oefeningen succesvol gedaan hebt kun je echt al aardig wat mooie dingen maken!

Offline heir4c

  • Lid
Re: Blender etalage
« Reactie #222 Gepost op: 2009/08/19, 02:22:04 »
Ja, ja, Thomas begint het te kunnen. Mooi.  8)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Blender etalage
« Reactie #223 Gepost op: 2009/08/27, 13:30:59 »
Ik heb me inmiddels nuttig kunnen maken met Blender Skills. :)


de tux valt onder de gpl licentie

Binnenkort volgt meer nieuws!  =D

Re: Blender etalage
« Reactie #224 Gepost op: 2009/08/27, 14:24:18 »
Er staan heel wat mooie creaties in deze draad. Het zou leuk zijn als deze op de Ubuntu Creatief Wiki zouden komen:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Creatief/Inzendingen

Dus, wie helpt er wat leuks van te maken?