David, met de nieuwe(re) generaties richt Intel zich absoluut niet op de mainstream user.
(knip)
En de Pentium dual core, ook bekend als Pentium D, valt niet met een Athlon II X2 etc. te vergelijken. De Pentium D dateert uit een tijd van een aantal jaren geleden, 3 Intel-generaties terug (waarbij ik voor het gemak de beide generaties Core 2 Duo resp. de Core i5 en de Core i7 elk als één generatie beschouw).
Mijn moeder heeft Pentium Dual Core met 1,87 GHz (laptop stamt uit 2007).
Is zelfs met een W2k thema en zonder sidebar al zo traag als dikke stront door de trechter.
En mijn Athlon X2 (inderdaad, niet II) werkt op 1,99 GHz en is alleen maar snel (ook rond de 2007-2009).
Dus in principe heb je wel gelijk, maar ik betwijfel dat Toshiba een 4 Intel-generatie oude processor meelevert met Notebooks.
Ik bedoelde het "ontwerp" in het algemeen, nartuurlijk. Er zijn wat revisies geweest, ik neem aan dat Toshiba die gebruikt (een revisie is het beste te zien als een nieuwe puntversie). Gezien de hoge prijzen van de Core2 Duo etc. ga je de goedkopere Intels niet zomaar links laten liggen als computerproducent. Intel heeft echter, zoals het lijkt, het beleid om in het betaalbare segment liever te reviseren in plaats van echt te vernieuwen. AMD heeft juist gekozen om het "echte" vernieuwen ook toe te passen in het betaalbare segment. Vandaar dat ik stelde dat je de Athlon II niet (goed) met de Pentium D kon vergelijken.
Ik heb de Pentium D nooit afgekeurd (zeker niet op snelheid, bij velen voldoet het prima), maar de Athlon II heeft een ander ontwerp dat zowiso al compacter is (45nm versus 65nm) en een hogere geheugensnelheid toelaat (niet voor iedereen relevant, maar het is toch een verschil). Ik wilde alleen maar zeggen dat je niet alles met elkaar kunt vergelijken, de "ontwerpen" verschillen, waarbij die nieuwe AMD tweekernen ongeveer evenveel kosten in de aanschaf maar wel net wat minder verbruiken dan de Pentium D chips (
in het algemeen gesproken, revisies kunnen leiden tot hiervan afwijkende gevallen).
En met de nieuwe Intel Atom betwijfel ik of dat waar is wat je bedoelt met "met de nieuwe(re) generaties richt Intel zich absoluut niet op de mainstream user".
Eh, Atoms zijn bedoeld voor netbooks en (soms, denk aan Nvidia Ion) voor mediacenters. En die worden in het algemeen toch wel anders gebruikt dan een "gewone" computer. Derhalve is de Atom gericht op een zeer compact ontwerp en een zeer laag energieverbruik, maar is deze toch niet altijd krachtig genoeg voor alledaagse taken. Tenminste, een beetje spreadsheet zal toch wel zweten zijn voor zo'n dingetje, neem ik aan. En netbooks gebruik je natuurlijk daar niet voor, en mediacenters hebben veel steun aan het feit dat ze voor het decoderen van video de videokaart kunnen inzetten.
Het gebruiksdoel is heel anders, Intel heeft zelf nooit het doel voor ogen gehad om ze in standaard desktops te stoppen.
Met andere woorden: een andere manier van inzetten/gebruiken, dus heb ik deze buiten beschouwing gelaten.
Heb 2 Pent ll staan (had er nog 3 Pent lll maar hebben de geest gegeven):
De ene is:
QDI Motherboard Brilliant 1
320 MB Ram
Asus A9250 grafische kaart (ATI)
Monitor: IBM G50 (oude crt van 15")
20GB harde schijf met windowsXP en ubuntu 9.10
Werkt hier prima en oob.
Leuk om te weten dat het nog allemaal werkt. Ik heb zelf nog een AMD K-6 staan van 300MHz, met 192 MB RAM, een harde schijf van 2 GB en een S3 Virge DX videokaart. Draait nog Win 98 op, ik heb nog niet de moeite genomen om hem van DSL, Puppy of Uby in een blokkendoos-installatie te voorzien. Doe ik misschien nog wel eens, mits ik die grafische kaart dan aan de gang krijg.