Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Jullie pc's  (gelezen 258715 keer)

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
Re: Jullie pc's
« Reactie #275 Gepost op: 2009/10/11, 22:09:41 »
Ik vind het juist wel duidelijk.
X2 = 2 keer.
X4 = 4 keer.

Intel doet het ook wel handig:
Duo = 2 keer.
Quad = 4 keer.

Het probleem is wel, AMD kan blijven doorgaan met X8, X16, X32, etc.
Ik vraag me dan af hoe Intel dit gaat doen met 8, 16 en 32 cores.

Het probleem is wel dat het steeds vaker (zowel hulpvragers als verkopers/advertenties) slechts halve informatie geven. En mijn ervaring is dat achtervoegsels in zulke gevallen doorgaans als eerste "sneuvelen". En dan is het wel een beetje lastig.
En voor de "gewone mens", nota bene de voornaamste doelgroep van het merk (mainstream users), is het ook niet handig als er relatief (let wel: relatief) ingewikkeld gedaan wordt. Denk maar aan de Pentium reeks van Intel, stevige marketing en een naam die blijft "hangen". Een gunstige prijs is niet genoeg, zal ik maar zeggen.

Offline Brumm3l

• Lid
« Reactie #276 Gepost op: 2009/10/13, 10:01:13 »
Niet echt goedkoop, maar wel ontzettend snel:

Mobo: ASUS P5K3 Deluxe / Wifi
Proc: Intel C2D E8400 @ 3.0 Ghz
Graka: NVidia 9600GT OC
HDD: 1x320GB
RAM: 2x2GB DDR3 1600 mhz
Kast: Cooler Master Elite 333

« Reactie #277 Gepost op: 2009/10/13, 18:47:21 »
Ik vind het juist wel duidelijk.
X2 = 2 keer.
X4 = 4 keer.

Intel doet het ook wel handig:
Duo = 2 keer.
Quad = 4 keer.

Het probleem is wel, AMD kan blijven doorgaan met X8, X16, X32, etc.
Ik vraag me dan af hoe Intel dit gaat doen met 8, 16 en 32 cores.

Het probleem is wel dat het steeds vaker (zowel hulpvragers als verkopers/advertenties) slechts halve informatie geven. En mijn ervaring is dat achtervoegsels in zulke gevallen doorgaans als eerste "sneuvelen". En dan is het wel een beetje lastig.
En voor de "gewone mens", nota bene de voornaamste doelgroep van het merk (mainstream users), is het ook niet handig als er relatief (let wel: relatief) ingewikkeld gedaan wordt. Denk maar aan de Pentium reeks van Intel, stevige marketing en een naam die blijft "hangen". Een gunstige prijs is niet genoeg, zal ik maar zeggen.
Nu is Intel bezig met namen als i7, i5, i3, etc.
En daar wordt de mainstrean user ook niet vrolijk van.
Maar dat voor hen Intel veel bekender is, is mede te danken aan de marktaandeel tegenover AMD en ARM.
Zo'n 90% van alle mensen die ik ken zeggen: "Ik heb een Pentium #/Dual Core met Vista/XP en Office".
En niet: "Ik heb AMD Athlon X2 64 met Ubuntu 9.04 en OpenOffice.org 3.0".

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #278 Gepost op: 2009/10/13, 19:48:17 »
David, met de nieuwe(re) generaties richt Intel zich absoluut niet op de mainstream user.
Zie hier de prijzen voor de i7, ze variëren van 230 euro tot zo'n 900 euro:

En hier voor de i5:

Beide schermafdrukken zijn van hardware.info.

En de Pentium dual core, ook bekend als Pentium D, valt niet met een Athlon II X2 etc. te vergelijken. De Pentium D dateert uit een tijd van een aantal jaren geleden, 3 Intel-generaties terug (waarbij ik voor het gemak de beide generaties Core 2 Duo resp. de Core i5 en de Core i7 elk als één generatie beschouw).
« Laatst bewerkt op: 2009/10/13, 19:50:21 door Peter »

« Reactie #279 Gepost op: 2009/10/13, 22:35:49 »
Leuk verhaal DirkJan!
En wat goed dat je kinderen zo enthousiast over Linux zijn!

Inmiddels draaien 4 van de 5 computers hier in huis met Linux. De tweede optiplex is in huis en de XP Fujitsu draait nu Ubuntu 8.10.3, XP is sindsdien niet meer geboot. Ga ook maar eens kijken wat de edubuntu toevoeging te bieden heeft.

Offline leendert

• Lid
    • Dutchgimpers.nl
« Reactie #280 Gepost op: 2009/10/14, 11:22:43 »
Leuk verhaal DirkJan!

Inmiddels draaien 4 van de 5 computers hier in huis met Linux. De tweede optiplex is in huis en de XP Fujitsu draait nu Ubuntu 8.10.3, XP is sindsdien niet meer geboot. Ga ook maar eens kijken wat de edubuntu toevoeging te bieden heeft.

En gemeente Haarlem heb je nog niet overgehaald?  :P

Offline Tom

• Lid
« Reactie #281 Gepost op: 2009/10/14, 15:38:32 »
@Peter.
En de Pentium dual core, ook bekend als Pentium D, valt niet met een Athlon II X2 etc. te vergelijken.

Daar zult U best gelijk in hebben.
Ik heb een Pentium D 950 = 2 x 3.4 GHZ en dat ding is nog reete snel hoor.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #282 Gepost op: 2009/10/14, 20:14:57 »
Ik heb een 2 GHz Celeron en die is ongeveer even snel als ik, dus gemaakt voor mij..
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

« Reactie #283 Gepost op: 2009/10/14, 20:34:54 »
Ik heb een 2,2 GHz Dual Core met een Nvidia 7600 GS grafische kaart, een IDE disk van 40GB,SATA disk van 400GB en een van externe USB disk van 500GB, gepromoveerd sinds vanmiddag naar een interne SATA disk van 500GB. En Ploffie wat betreft snelheid, hou ik een C64 niet eens meer bij. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #284 Gepost op: 2009/10/14, 20:39:05 »
Moei niet zoveel zuipuh... 8)

« Reactie #285 Gepost op: 2009/10/14, 20:55:26 »
Als het maar draait....
Intel(R) Celeron(R) CPU 3.06GHz
Kubuntu 20.04

« Reactie #286 Gepost op: 2009/10/15, 18:48:58 »
Leuk verhaal DirkJan!

En gemeente Haarlem heb je nog niet overgehaald?  :P

Ach, wat niet is kan nog komen maar ik heb geen hoge verwachtingen. Haarlem heeft een paar jaar geleden wel veel energie gestoken in Open Standaarden, heeft de gemeente nog een prijs voor gekregen. Daardoor is MS blijkbaar wakker geschrokken, er kwam vervolgens zo'n korting op de licentiekosten dat de overstap naar Open Office werd afgeblazen. Erg jammer want dat was de eerste stap geweest.

Maar we dwalen af van het onderwerp van dit draad(je?)

« Reactie #287 Gepost op: 2009/10/15, 18:56:11 »
David, met de nieuwe(re) generaties richt Intel zich absoluut niet op de mainstream user.
Zie hier de prijzen voor de i7, ze variëren van 230 euro tot zo'n 900 euro:

En hier voor de i5:

Beide schermafdrukken zijn van hardware.info.

En de Pentium dual core, ook bekend als Pentium D, valt niet met een Athlon II X2 etc. te vergelijken. De Pentium D dateert uit een tijd van een aantal jaren geleden, 3 Intel-generaties terug (waarbij ik voor het gemak de beide generaties Core 2 Duo resp. de Core i5 en de Core i7 elk als één generatie beschouw).
Mijn moeder heeft Pentium Dual Core met 1,87 GHz (laptop stamt uit 2007).
Is zelfs met een W2k thema en zonder sidebar al zo traag als dikke stront door de trechter.
En mijn Athlon X2 (inderdaad, niet II) werkt op 1,99 GHz en is alleen maar snel (ook rond de 2007-2009).
Dus in principe heb je wel gelijk, maar ik betwijfel dat Toshiba een 4 Intel-generatie oude processor meelevert met Notebooks.
En met de nieuwe Intel Atom betwijfel ik of dat waar is wat je bedoelt met "met de nieuwe(re) generaties richt Intel zich absoluut niet op de mainstream user".

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #288 Gepost op: 2009/10/16, 20:34:55 »
Leuk :), ik ga er weer eentje in elkaar zetten. Dit keer klein en toch krachtig:
- kast: Silverstone sg06
- mb: Zotac geforce 9300 ITX wifi
- processor: Pentium dual E5300 of E6300 (denk de laatst)
- koeler: AXP-140
- HD: 2,5", 72000 RPM .....
- slimline dvd brander (Samsung slot in?)
- geheugen: 2 gig lijkt mij wel voldoende voor:
« Laatst bewerkt op: 2009/10/16, 20:36:59 door Ramana »

« Reactie #289 Gepost op: 2009/10/17, 18:00:50 »
Desktop 1
Intel Quad Q8200 4x2,33 GHz
4 GB DDR3-SDRAM
1 TB HD
NVIDIA GT220 1024 MB

Desktop 2
AMD Athlon 2200+
2 GB DDR
160 GB HD
NVIDIA FX 5200

« Reactie #290 Gepost op: 2009/10/18, 00:44:44 »
Mac OS X wordt schijnbaar vaker gebruikt door fotograven.
Omdat er meer tooltjes voor beschikbaar zijn.
En dat is, naast video bewerking, dé reden dat ik volgend jaar een iMac ga halen.
Maar eerst, T-Mobile Pulse.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #291 Gepost op: 2009/10/18, 13:33:59 »
Heb 2 Pent ll staan (had er nog 3 Pent lll maar hebben de geest gegeven):
De ene is:
QDI Motherboard Brilliant 1
320 MB Ram
Asus A9250 grafische kaart (ATI)
Monitor: IBM G50 (oude crt van 15")
20GB harde schijf met windowsXP en ubuntu 9.10
Werkt hier prima en oob.

Andere: kan niet direct zeggen wat er daar allemaal inzit maar is met 320 MB Ram, Pent ll, Nvidia grafische kaart TNT2, En 2 kleine HD van 10 en 20 GB geloof ik.
monitor: Sampo AlphaScan 411
Gebruik die momenteel niet.
Staat momenteel 8.04.3 op.

(Heb ook nog een Laptop van Acer met Vista.  Daar moet ik nog eens ubuntu opzetten maar vriendin die ermee werkt (spelletjes spelen, ja  =D) die kent totaal niets van comps en is nog altijd een beetje bang ervoor dat ik de boel naar de knoppen doe en ook voorlopig door tijdsgebrek en persoonlijke beslommeringen.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #292 Gepost op: 2009/10/20, 23:55:35 »

(knip)

Mijn moeder heeft Pentium Dual Core met 1,87 GHz (laptop stamt uit 2007).
Is zelfs met een W2k thema en zonder sidebar al zo traag als dikke stront door de trechter.
En mijn Athlon X2 (inderdaad, niet II) werkt op 1,99 GHz en is alleen maar snel (ook rond de 2007-2009).
Dus in principe heb je wel gelijk, maar ik betwijfel dat Toshiba een 4 Intel-generatie oude processor meelevert met Notebooks.
Ik bedoelde het "ontwerp" in het algemeen, nartuurlijk. Er zijn wat revisies geweest, ik neem aan dat Toshiba die gebruikt (een revisie is het beste te zien als een nieuwe puntversie). Gezien de hoge prijzen van de Core2 Duo etc. ga je de goedkopere Intels niet zomaar links laten liggen als computerproducent. Intel heeft echter, zoals het lijkt, het beleid om in het betaalbare segment liever te reviseren in plaats van echt te vernieuwen. AMD heeft juist gekozen om het "echte" vernieuwen ook toe te passen in het betaalbare segment. Vandaar dat ik stelde dat je de Athlon II niet (goed) met de Pentium D kon vergelijken.

Ik heb de Pentium D nooit afgekeurd (zeker niet op snelheid, bij velen voldoet het prima), maar de Athlon II heeft een ander ontwerp dat zowiso al compacter is (45nm versus 65nm) en een hogere geheugensnelheid toelaat (niet voor iedereen relevant, maar het is toch een verschil). Ik wilde alleen maar zeggen dat je niet alles met elkaar kunt vergelijken, de "ontwerpen" verschillen, waarbij die nieuwe AMD tweekernen ongeveer evenveel kosten in de aanschaf maar wel net wat minder verbruiken dan de Pentium D chips (in het algemeen gesproken, revisies kunnen leiden tot hiervan afwijkende gevallen).

En met de nieuwe Intel Atom betwijfel ik of dat waar is wat je bedoelt met "met de nieuwe(re) generaties richt Intel zich absoluut niet op de mainstream user".
Eh, Atoms zijn bedoeld voor netbooks en (soms, denk aan Nvidia Ion) voor mediacenters. En die worden in het algemeen toch wel anders gebruikt dan een "gewone" computer. Derhalve is de Atom gericht op een zeer compact ontwerp en een zeer laag energieverbruik, maar is deze toch niet altijd krachtig genoeg voor alledaagse taken. Tenminste, een beetje spreadsheet zal toch wel zweten zijn voor zo'n dingetje, neem ik aan. En netbooks gebruik je natuurlijk daar niet voor, en mediacenters hebben veel steun aan het feit dat ze voor het decoderen van video de videokaart kunnen inzetten.
Het gebruiksdoel is heel anders, Intel heeft zelf nooit het doel voor ogen gehad om ze in standaard desktops te stoppen. Met andere woorden: een andere manier van inzetten/gebruiken, dus heb ik deze buiten beschouwing gelaten.

Heb 2 Pent ll staan (had er nog 3 Pent lll maar hebben de geest gegeven):
De ene is:
QDI Motherboard Brilliant 1
320 MB Ram
Asus A9250 grafische kaart (ATI)
Monitor: IBM G50 (oude crt van 15")
20GB harde schijf met windowsXP en ubuntu 9.10
Werkt hier prima en oob.
Leuk om te weten dat het nog allemaal werkt. Ik heb zelf nog een AMD K-6 staan van 300MHz, met 192 MB RAM, een harde schijf van 2 GB en een S3 Virge DX videokaart. Draait nog Win 98 op, ik heb nog niet de moeite genomen om hem van DSL, Puppy of Uby in een blokkendoos-installatie te voorzien. Doe ik misschien nog wel eens, mits ik die grafische kaart dan aan de gang krijg.

« Reactie #293 Gepost op: 2009/10/21, 11:11:08 »
Die Pentium D notebook koste eigenlijk rond de 900 euro, in September 2007 (aankoop datum).
Maar mijn Athlon 64 X2 notebook was rond de 525 euro, in Februari 2009 (aankoop datum).

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #294 Gepost op: 2009/10/21, 19:58:07 »
Die Pentium D notebook koste eigenlijk rond de 900 euro, in September 2007 (aankoop datum).
Maar mijn Athlon 64 X2 notebook was rond de 525 euro, in Februari 2009 (aankoop datum).

Dat kan best. Ik geloof zowieso dat laptops sterk in prijs dalen de afgelopen jaren. Mijn notebook koste ook 900 euro (ergens in 2007), maar zou nu circa de helft à tweederde kosten als hij nog verkocht zou worden door Acer.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #295 Gepost op: 2009/10/21, 20:22:57 »
Die van mij was nog onder de €300. =D

« Reactie #296 Gepost op: 2009/10/21, 20:29:08 »
Die van mij was nog onder de €300. =D
Die van mij bewust €500. :rolleyes:

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #297 Gepost op: 2009/10/21, 20:37:09 »
Bewust?
Dus hij wist het selluf ook?

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #298 Gepost op: 2009/10/21, 22:00:11 »
Ik denk dat Gijsbert bedoelt, dat hij bewust voor dat prijssegment heeft gekozen.

« Reactie #299 Gepost op: 2009/10/21, 22:38:49 »
Bewust?
Dus hij wist het selluf ook?
Schrijf je altijd aan vreemde ???
Voorheen bouwde ik altijd zelf mijn PC's, nu met de laatste had ik er geen zin in, dus ik heb opdracht gegeven om een PC te bouwen zonder OS en naar mijn specificaties, bewust dus. 8)