Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: printer HP Officejet Pro K550 start traag op  (gelezen 1991 keer)

Offline Steven Klein Haneveld

• Lid
  • Steunpunt: Nee
printer HP Officejet Pro K550 start traag op
« Gepost op: 2008/03/03, 00:18:49 »
Mensen,

Een nieuwe printer gekocht. Oude Canon eruit (waardeloos in Linux), nieuwe HP erin. Ubuntu ziet hem en installeert hem netjes. Hij print ook - als de beste, kan ik wel zeggen. Ik kan zelfs ook de kwaliteit specificeren, indien ik dat wil (kon bij die ver*** Canon dus niet). Allemaal mooi dus :-)

Twee kleine dingetjes (ik ben perfectionist, helaas).

- Wanneer ik de printer aanzet teneinde een print te maken, duurt het onwaarschijnlijk lang voordat hij daadwerkelijk begint met printen (dat laatste doet hij dan wel weer onwaarschijnlijk snel). Waar kan dat aan liggen? Ik moet er trouwens bij vermelden: ik heb het ding nog niet in Windows geprobeerd.

- Ik krijg regelmatig een melding van het printericoontje, dat de inkt bijna op is (hetgeen echt onmogelijk is, omdat ik nog maar enkele printjes gemaakt heb). Mijn vermoeden is, dat dit met het vorige te maken heeft. Overigens kan ik nergens in een instellingen-venster terugvinden, waar ik de inkt kan meten (of kan aflezen). Ik dacht dat niet kon? Maar waar komen dan die meldingen vandaan? En waarom zijn het verkeerde meldingen?

Alvast bedankt voor het meedenken :-)

Offline panzervos

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/03, 21:30:25 »
Installeer je printer eens via de HPLIP Toolbox (Toepassingen --> Installeren/verwijderen --> Zoekopdracht: hplip)

Citaat
HPLIP is an HP developed solution for printing, scanning, and faxing with HP inkjet and laser based printers in Linux.
Hierin kun je je printer installeren en een heleboel instellingen bekijken en wijzigen, zoals bv geschatte inktniveaus.

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/03, 21:40:42 »
hplip is al geinstalleerd. Daar ligt het dus niet aan?

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/08, 20:26:36 »
Misschien nog iemand een idee?
Alvast bedankt :-)

Offline eendje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/08, 21:03:39 »
Ik ben even op het internet aan het zoeken geweest. Volgens mij mag je blij zijn dat de printer ├╝berhaupt print er zijn nl. nogal veel klachten over :D. De laatste firmwareversie werkt bijvoorbeeld helemaal niet met Ubuntu.

De hoeveelheid inkt kun je aflezen in de HPLIP toolbox Systeem > Beheer > HP toolbox en dan tabblad supplies.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/08, 23:13:17 »
Bedankt Eendje :-)
- ik ben ook blij dattie print, echt heel blij  :-D
- klachten heb ik totaal niet
- problemen zijn er om op te lossen

Ik kom er vanavond achter: het lange wachten voordat hij mijn print uitspuugt, is alleen de eerste opdracht. Elke opdracht daarna reageert hij direct.
Kan het zijn, dat ik bij het opstarten van mijn pc ook Cups moet mee laten opstarten ofzo?

Ik zal nog eens naar HPLIP kijken.

Erg bedankt voor het meedenken Eendje :-)

Offline eendje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/09, 14:27:50 »
De K550 is een Inkjet printer, dus ik denk niet dat dat het is... Het kan natuurlijk zo zijn, zoals sisosteven zei, dat er de eerste keer wat in het geheugen geladen moet worden maar ik weet niet of dat zo is bij HPLIP.
Ik blog dus ik besta!

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/09, 15:04:39 »
Goed. Ik ben soms echt een knuppel. In Synaptic was "hplip" wel geinstalleerd. Maar "hplip toolbox" stond er niet bij in Synaptic - in "installeren/verwijderen" stond die er wel en ik heb het geinstalleerd. In feite is het gewoon een gui voor hplip.
Nu lijk ik inderdaad de inkt in de gaten te kunnen houden (kan de betrouwbaarheid ervan natuurlijk nog niet bevestigen, maar dat komt met de tijd vanzelf).

Hoe dan ook is nu voor het grootste deel alles voorelkaar - ik heb het idee, dat ook de eerste print met deze toolbox nu sneller komt, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.

In de Toolbox geeft hij aan, dat overal nog voldoende inkt in zit, maar toch krijg ik van de printer-applet telkens die vervelende melding dat de inkt op is..... Kennelijk klopt die melding niet. Hoe kan ik dat oplossen? Als het niet anders kan, is een drastische oplossing ook goed  :-)

Nog een heel ietsie pietsie klein vraagje erbij: in de toolbox zegt hij, dat de printkoppen niet zijn geinstalleerd, maar dat zijn ze natuurlijk wel. Kan dat kwaad?

Heel veel dank voor het meedenken :-)

EDIT:
in synaptic heet die toolbox "hplip-gui" ofzoiets. Dus dat mysterie is opgelost.

Offline eendje

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/09, 17:13:47 »
Mooi dat dat HPLIP gebeuren nu gelukt is...

Wat betreft de andere vragen ben ik een beetje overvraagd... Ik hoop dat iemand anders nog een suggestie heeft.
Ik blog dus ik besta!

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/10, 08:17:37 »
Geeft niks, Eendje,
heel veel bedankt voor je hulp.
:-)

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/08, 20:02:35 »
Citaat van: sisosteven
In de Toolbox geeft hij aan, dat overal nog voldoende inkt in zit, maar toch krijg ik van de printer-applet telkens die vervelende melding dat de inkt op is..... Kennelijk klopt die melding niet. Hoe kan ik dat oplossen? Als het niet anders kan, is een drastische oplossing ook goed  :-)

Nog een heel ietsie pietsie klein vraagje erbij: in de toolbox zegt hij, dat de printkoppen niet zijn geinstalleerd, maar dat zijn ze natuurlijk wel. Kan dat kwaad?

Heel veel dank voor het meedenken :-)
Iemand misschien nog een idee?

Ik ben er inmiddels achter (wat het eerste vraagje betreft), dat in windows in een soortgelijke melding lijk te krijgen, maar dan in de trant van "document kon niet worden afgedrukt" (terwijl ik hem toch echt uit de printer zie komen, hahaha).