Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help! Hoe foto's 'plakken' in een OpenOffice document?  (gelezen 5578 keer)

Help! Hoe foto's 'plakken' in een OpenOffice document?
« Gepost op: 2008/02/28, 00:52:10 »
Beste forumlezers,

Ik moet met spoed - loop al maanden achter! - een nieuwsbrief maken voor mijn gitaarvereniging. Ik heb hiervoor een oud exemplaar gebruikt dat in Word XP is opgemaakt. Dit heb ik geopend in OO, de inhoud ervan bijna helemaal gesloopt (teksten, plaatjes en foto's eruit), nieuwe teksten erin gezet (ging probleemloos) en dan... begint het probleem.

Als ik er foto's in plak, het OO-document hierna opsla in Word-formaat en later voor verdere bewerking in OO heropen,
dan zijn bijna alle foto's uit het document verdwenen! Op de plaats van de foto's staan wel 4 lijntjes in een vierkant en als ik op 1 daarvan druk komen de bekende groene vierkantjes (de handgrepen) tevoorschijn en zie ik dat het linkerlijntje wat dikker is dan de rest. Klik ik op het middelste groene vierkantje links en trek ik dit daarna met de muis naar rechts dan komt de foto weer tevoorschijn!!! Vervolgens probeer ik alles weer te herstellen, dus trek ik met de muis aan alle middelste groene vierkantjes op alle plaatsen waar eerst foto's stonden en nu 4 lijntjes, plaats opnieuw bijschriften onder de foto's en sla het document weer op in OO-formaat. Als ik het weer heropen dan... helaas weer het oude probleem: foto's weg, weer allemaal lijntjes enzovoorts. Het gekke is dat een paar oude fotootjes wel blijven staan, wat er ook gebeurt.
Wie kent dit verschijnsel en wie weet raad? Ik heb alles geprobeerd via de opties Verankering en Omloop, maar niets helpt me verder.

Alvast reuze bedankt voor jullie reactie.

John T

6op16

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/28, 01:04:49 »
Hallo John,

Voor het opmaken van documenten kun je Scribus gebruiken. Het programma werkt ook onder Windows.

Offline Math.

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/28, 01:09:05 »
OpenOffice.org is een goede vervanger voor Microsoft Office, The Gimp voor Photoshop en Inkscape voor Illustrator... maar met Scribus valt echt niet te werken...

6op16

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/28, 01:21:26 »
Scribus is een prima programma om mee te werken. Waarom valt er niet mee te werken?

« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/28, 06:45:32 »
Heb je ooit een ander thema ingesteld bij OO ?  Dit levert soms problemen op.  Je moet dan terug naar "Human".  Ik had een vergelijkbaar probleem: zag alleen de grote vierkanten van de plaats van de afbeeldingen en een heel klein vierkantje met een kruisje erin.  Ik heb echter nooit aan die groene handlers getrokken, dus weet ik niet of er dan wel afbeeldingen terug tevoorschijn kwamen.  Misschien is mijn probleem dus niet hetzelfde als het jouwe.  Of beter "was", want ik heb het opgelost gekregen door de verborgen map .openoffice (dus met een puntje ervoor) in mijn eigen home-map te verwijderen, en dan gewoon terug OO op te starten.  Hij maakt dan zelf alle configuratiebestanden voor OO terug aan, herstelt alle standaarden enzo.  Ik zoek nog even naar het draadje.  Als ik het vind, zal ik deze bijdrage bijwerken.

Edit: Ziehier mijn draadje waarin ik verwijs naar het andere draadje waarin ik de verlossende oplossing vond.  Nogmaals: lees deze eerst eens door om goed te weten of het probleem wel vergelijkbaar is !  Al kan je in dit geval niet veel verkeerd doen, maar het gaat om een algemene waarschuwing. ;)

Mvg,

Prosper
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Math.

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/28, 15:56:36 »
Citaat van: 6op16
Scribus is een prima programma om mee te werken. Waarom valt er niet mee te werken?
Ik heb het een paar maanden geprobeerd, toen nog voor het maken van een Ubuntu magazine, maar het hele programma gooit de boel door de war... verander je een kader, wil je iets uittrekken, verdwijnt gewoon het object... wil je iets herstellen(ctrl +z), verdwijnt je hele opmaak, etc, etc. Te veel om op te noemen... Ik heb na een paar maanden de bugs wel een beetje onder controle gekregen en kon met veel opslaan uiteindelijk wel wat maken, maar probeer maar eens in scribus een document van 6pagina's te maken...... om alleen al in te zoomen kost het zeker 5sec. Werk wat ik in Indesign in een uurtje af had deed ik in Scribus een hele dag over. Valt dus echt totaal niet mee te werken, of je moet stalen zenuwen hebben, maar das dan mijn mening, lol

« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/28, 16:34:57 »
Citaat van: John_Timmerman
Ik heb hiervoor een oud exemplaar gebruikt dat in Word XP is opgemaakt. Dit heb ik geopend in OO, de inhoud ervan bijna helemaal gesloopt (teksten, plaatjes en foto's eruit), nieuwe teksten erin gezet (ging probleemloos) en dan... begint het probleem.

Als ik er foto's in plak, het OO-document hierna opsla in Word-formaat en later voor verdere bewerking in OO heropen, dan zijn bijna alle foto's uit het document verdwenen!
Hallo, ik heb het sterke vermoeden dat dat probleem veroorzaakt wordt door de oorspronkelijke Word-opmaak. Ik kan zonder probleem een OOwriter-bestand aanmaken, enkele foto's erin plaatsen, bewaren als Word-bestand en weer openen met OO, dan nog wat foto's plaatsen en weer bewaren als doc. Kennelijk zit er in het oorspronkelijke Word-document iets waar OO zich in verslikt. Snelste weg is de opmaak handmatig "te kopiƫren" in OO. Even overdoen dus, from scratch, zoals dat heet.

Groet, Paul.

Offline nor

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/28, 17:32:31 »
Ja, het overkomt me ook vaak als je het bestand (gemaakt met Microsoft Office) met OpenOffice.org wil openen. Dan klopt het lay-out niet meer, en je zult het opnieuw moeten beginnen.

Offline eendje

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/28, 19:09:01 »
Misschien nog proberen om met MSOffice te converteren naar RTF en daarna te openen in OO? Geen idee of dat helpt, maar RTF is geloof ik beter gedocumenteerd en het is niet veel werk om het te proberen...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

Offline ThomasC.

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/28, 19:26:06 »
Dat laatste (eerst in Word zien te openen en dan opslaan als RTF) kan goed werken, er is ook een plug-in voor windows (Sun ODF Plugin voor Microsoft Office) waarmee je Word bestanden dan als ODF bestanden kunt saven.
Dan moet het redelijk probleemloos daarna te open zijn in OO, alleen kunnen de marges nogal eens niet overeenkomen. (paginagrootte, koptekst etc.) Je moet in ieder geval het bestand nog 1 keer in Word zien te open en dan op te slaan op een manier dat OO er probleemloos mee aan de slag kan. Zomaar met OO een Word bestand openen levert zware misvormingen op.
Wat ook nog kan is het online converteren: http://w4.media-convert.com/omzetten/index.php
Xubuntu, Pentium 111 CPUat 450 MHz Mermorytest: 262144K Award Plug and Play BIOS Extensions v1.0A 1998 Base memory 640 K extended memory 261120K Cache Memory: 512K PriMaster Disk: LBA , UDMA 2,10255 MB Display Type: EGA/VGA

pieterr94

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/28, 20:21:46 »
Altijd opslaan en openen in het OO formaat ,en HELEMAAL aan het einde als dat .doc

« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/28, 23:12:47 »
Hier heb ik eens dergelijke ervaringen gehad met een .doc bestand dat ik moest bewerken in OOo. Mijn advies is: begin opnieuw. Word is een fantastisch programma (ik heb er heel veel mee gedaan), maar met complexere documenten is het moeilijk samenwerken met andere software als OOo.

Wat ik destijds met mijn document gedaan heb is gewoon helemaal opnieuw beginnen en telkens opslaan in ODF en aan het eind in PDF (of, als het echt moet, in .doc).

Succes :-)

« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/28, 23:59:09 »
@John_Timmerman

'k Las net in dat andere draadje waarnaar ik verwees dat het voor jou heeft geholpen.  Blij toe.
Ik markeer dit draadje als opgelost. :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...