Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MP3 converteren naar lage kwaliteit  (gelezen 1951 keer)

Offline woteb

• Lid
MP3 converteren naar lage kwaliteit
« Gepost op: 2008/01/29, 23:41:15 »
Bestaat er een linuxprogramma om MP3's van 128K te converteren naar 64K of lager (mag zelfs mono zijn)? Ik heb namelijk een aantal toespraken en lezingen die op 128K zijn opgenomen, maar die eventueel op het web ter download aan te bieden. Dan is die kwaliteit veel te hoog en de MP3's te groot.
En als er een tooltje bestaat, kan dat ook hele directories tegelijk bedienen?

En een aanvullende vraag: Kan dit ook naar OGG..?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/29, 23:55:34 »
Installeer het pakket soundconverter, dat kan precies wat jij wil.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/29, 23:59:14 »
Allereerst een opmerking over recompressie bij geluid:

MP3 (en ook Ogg Vorbis) zijn een lossy formaat, wat betekent dat het geluid op een dergelijke manier gecomprimeerd wordt dat er altijd wel wat kwaliteitsverlies optreedt. Logischerwijs zal een hercompressie (het opnieuw comprimeren naar MP3 of naar Ogg Vorbis) opnieuw _onvermijdelijk_ extra kwaliteitsverlies geven, zelfs als je de bitrate hetzelfde houdt of hem hoger zet!

Een tweede punt: 64kbps is wel erg laag van kwaliteit.. ben je zeker dat je het op die kwaliteit wil aanbieden? en hou dan nog eens in je achterhoofd dat de hercompressie de kwaliteit sowieso al vermindert. Praktisch elke internetverbinding kan prima 128kbps streamen, behalve misschien randgevallen zoals telefoonlijnen (maar die hebben meestal ook problemen met 64kbps) dus het lijkt me geen probleem om alles in 128kbps up te loaden, behalve als je de bandbreedte/ruimte op je server wil sparen.

En dan als antwoord op je eigenlijke vraag:
Ja, het is technisch gezien mogelijk.. er zijn meerdere programma's voor.. waaronder bijvoorbeeld Audacity [edit: of soundconverter, zoals Johanvd zegt ;)]..

het kan vanzelfsprekend ook via de commandline met de commando's "lame --mp3input" en "oggenc" (het kan zijn dat je om van MP3 naar Ogg Vorbis te converteren eerst een tussenconversie moet doen naar lossless PCM (kan met o.a. "mplayer -ao pcm")

Bij conversie van MP3 naar MP3 of MP3 naar Ogg Vorbis heb je wel altijd kwaliteitsverlies. Om de keuze te beïnvloeden kan ik je wel vertellen dat de meeste onderzoeken het erover eens zijn dat MP3 naar Ogg Vorbis uiteindelijk een betere ratio (kleinere bestandsgrootte voor betere geluidskwaliteit) geeft dan MP3 naar MP3 (je moet in dit geval puur naar de encodering kijken) daarenboven is Ogg Vorbis vrij en open. Nadeel is natuurlijk wel dat de meeste mp3-spelers geen Ogg Vorbis kunnen afspelen (of je moet zo'n leuke Cowon hebben, of zo'n Samsung, of zo'n iRiver..)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/30, 16:31:48 »
Voor jou toepassing zou ik inderdaad niet aarzelen te transcoderen van je 128 kbps mp3 naar 54 kbps mp3 of, beter nog, ogg: laat de mensen maar eens kennismaken met het open source formaat, die ze zonder het te weten al in hun spelletjes op CD rom zitten hebben.

De commandolijn is veruit het snelste:

lame --mp3input -b 64

Naar ogg:

lame --decode - | oggenc -q 2 - -o

en als je er een ganse directory wil doen:

for f in *.mp3
do lame --decode $f - | oggenc -q 2 - -o $f.ogg
done

(mag ook op één regel met ; waar nu niewe lijnen zijn:

for .... ; do .... ; done

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/30, 16:37:21 »
Via soundconverter blijven de tags ook intact. Via jouw commandline optie volgens mij niet.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/30, 16:53:57 »
Citaat van: Johanvd
Via soundconverter blijven de tags ook intact. Via jouw commandline optie volgens mij niet.
bij die ogg vorbis-conversie alvast niet, want lame --decode decodeert de MP3 naar PCM waarna die gewoon via een pipeline wordt gecodeerd naar ogg vorbis (zoals ik in mijn vorig bericht uitlegde, maar dat was dan met mplayer als voorbeeld ipv lame).. ik weet niet wat lame doet met --mp3-input, het ZOU kunnen dat die wel op de tags let, maar dat kan ik niet bevestigen.. soundconverter is sowieso handiger omdat het grafisch bediend kan worden :)

Offline woteb

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/30, 19:10:14 »
Ben nu bezig om twee directories van 128K naar 32K om te zetten op de manier van Vanadium. Heb ook ogg geprobeerd, maar die maakt er een wav van. Moet dat nog eens uitzoeken. Maar de lezingen gaan nu van > 80 MB naar 20 MB en de kwaliteit is acceptabel. Die tags interesseren mij niet. Maar kun je ook nog naar mono converteren? Worden de bestanden nog kleiner.

Soundconverter heb ik al een poosje op mijn laptop staan en is inderdaad handig, maar die commandline methode vind ik sneller werken.

Bedankt alvast voor alle reacties en meedenken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/30, 21:32:38 »
Je kan altijd alle opties vinden in de "man" pages: "man lame". Je codeert mono (goed idee) met de optie -m m. Verwacht echter niet dat de bestanden kleiner worden: 32 kbps is 32 kbps, alleen zal de kwaliteit (iets) beter zijn (des te beter naarmate er meer stereoscheiding in je oorspronkelijke bestasnd is).

Het ogg commando zoals ik heb gegeven, zou moeten werken, ik heb even getest.

lame --decode test.mp3 - | oggenc -b 32 --downmix - -o test.ogg

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/31, 00:10:37 »
Waarschijnlijk doe je iets verkeerd met de pipe als je een wav-bestand bekomt. Je zou een wav-bestand kunnen bekomen als je alleen "lame --decode" doet zonder de pipe en zonder het oggenc commando. Moet op één lijn, en let ook op het stukje waar een los streepje staat, met een spatie ervoor en erachter, dat is hetgeen dat ervoor zorgt dat van stdin (van de pipe) wordt gelezen.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/31, 07:25:02 »
Zelf heb ik het idee dat ik een onderdeeltje mis voor die conversie. Ik heb (op de bestandsnaam) exact hetzelfde gedaan, maar kreeg toen weer een wav bestand.
Citaat
lame --decode 20080127-A-Reinders.mp3 | oggenc -b 32 --downmix - -o 20080127-A-reinders.ogg

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/31, 08:58:24 »
Ik zie het al: we zijn vergeten voor lame als output "standard out (-)" te specifiëren: het commando moet dus worden:

lame --decode 20080127-A-Reinders.mp3 - | oggenc -b 32 --downmix - -o 20080127-A-reinders.oggLet op het extra streepje ("-") op het einde van het lame commando. Dit betekent "standard out". Indien je niets specifieert, dan schrijft lame standaard naar een bestand met extensie ".mp3.wav". Met "-" bedoel je "standard out". Zonder meer zou dat het scherm zijn, maar in dit geval is dat de "pipe" ("|"). Lame stuurt de gegevens naar de pipe, oggenc leest zijn invoer vanuit de pipe.