Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nfs probleempje  (gelezen 1674 keer)

nfs probleempje
« Gepost op: 2007/12/24, 09:07:28 »
ik heb nu uiteindelijk een linux only huis netwerkje opgezet en het werkt allemaal perfect op wat kleine dingetjes na...

als ik een map wil delen met nfs kan ik niet bij mappen die ik in mijn folders heb gemount..

bv:

ik heb op mijn desktop mijn grootste partitie gemount op /home/socialdefect/storage , nou wil ik enkel mijn download folder hierop delen.
wanneer ik deze via de grafische interface wil configureren dan word in /etc/exports weergegeven dat ik /home/socialdefect/storage wil delen , het handmatig aanpassen hiervan levert ook niets op.
Hetzelfde probleem heb ik ook met mijn verwisselbare schijf , deze krijg ik ook met geen mogelijkheid via nfs gemount op een andere pc.
bijde zijn wel fat32 geformatteerd , zou dat mischien uitmaken ?? , ik gebruik nu dan wel geen Windows meer maar zin om 120 gig en 150 gig te gaan verslepen om te herformatteren gaat me nou ook weer net iets te ver...
hopelijk heeft iemand een oplossing want dan is mijn ideaalplaatje uiteindelijk helemaal compleet.

(mijn ideaalplaatje voor de nieuwschierigen:.... kantoor: laptop dell latitude cpx , 500mhz 256mb ram , 6gig hdd , debian etch met icewm voor mijn administratie, HP pavilion slimline , 1.6ghz dual core , 1024 ram , 320 hdd , ubuntustudio 7.10 / pclinuxos 2007 om mee te spelen , de pc van mijn vriendin 1.6 ghz 64bit , 512ram , 160gig hdd , ubuntu 7.10 en een zwaar verouderde sabayon, Globe goldline 200mhz 64mb ram en 6gig hdd , ubuntu 7.10 zonder gui , dell poweredge 500 SC server met 850ghz , 256ram , 20gig hdd , ubuntu 7.10 server met torrentflux , kplaylist , joomla , verder dan nog in de huiskamer een oude compaq 400mhz , 128 mb ram met ubuntu icewm als jukebox en een acer travelmate 3050 laptopje met 1.3ghz , 256ram , 40gig hdd met (x)(k)(u)buntu 7.10 in de slaapkamer, alles heeft een shared folder en aan de server moet de externe schijf gekoppeld gaan worden zodat ik vanaf alle pc's op het netwerk bij al mijn media kan, ook heb ik de muziek die we het meest luisteren op de server staan zodat deze met kplaylist overal op het netwerk en mogelijk ook vanaf een externe locatie beluisterd kunnen worden)
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

nfs probleempje
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/24, 17:42:18 »
ik heb het ondertussen deels werkend vanaf mijn server op precies dezelfde manier als ik had gedaan op mn desktop om te testen maar nu werkt het blijkbaar wel , ik krijg alleen geen schrijf rechten ook niet als ik er "lekker veilig" als root naartoe browse in nautilus.
echter de pc's die achter de router staan krijgen geen toegang (permission denied by server) , mijn home folder word hier wel gewoon gemount.

/etc/exports
# /etc/exports: the access control list for filesystems which may be exported
#               to NFS clients.  See exports(5).
/home 192.168.1.1/24(rw,no_root_squash,async)
/var/www    192.168.1.1/24(rw,insecure,no_subtree_check)
/var/www    192.168.2.1/24(rw,insecure,no_subtree_check)
/mnt    192.168.1.1/24(rw,insecure,no_subtree_check)
/mnt    192.168.2.1/24(rw,insecure,no_subtree_check)

Offline woteb

• Lid
nfs probleempje
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/24, 19:03:01 »
Het kost even wat moeite, maar fat32 op een netwerk heeft weinig zin, dus zou ik voor een ander bestadsysteem gaan. Zeker als je op fat32 grote bestanden (> 2GB) gaat gebruiken, dat gaat gegarandeerd verkeerd. Als je een Linux-only netwerk hebt is ext3 toch echt veel beter, of reiserfs, maar dat laatste is vooral interessant als je veel kleine bestanden hebt.

Verder zie ik in je exports bestandje de parameter insecure staan. Dat kán, maar is niet verstandig als je voor veiligheid gaat. Ik zou daarvoor in de plaats de parameter subtree_check,sync gebruiken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

nfs probleempje
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/25, 13:31:59 »
zal er toch een keer aan moeten gaan geloven , binnenkort maar eens een flinke stapel dvd's gaan halen.
of hopen dat de kerstman me een stapeltje komt brengen......

Offline woteb

• Lid
nfs probleempje
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/25, 16:55:02 »
Waarom? Je kunt met de SystemRescue CD via startx een windowmanager opstarten waar o.a. Gparted staat. Dan kun je de bestaande partities verkleinen en een nieuwe Ext3 aanmaken en daarna een en ander verplaatsen. Wanneer alles is verplaatst, waarschijnlijk een paar keer verkleinen van de Fat32 partities, en vergroten van de ext3 partitie (wanneer je weer een hele partij van de Fat32 partities naar de Ext3 hebt gemigreerd) houd je alleen de Ext3 partitie over.
DESNOODS kun je Gparted ook normaal op je systeem installeren en daarna aan het migreren gaan.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)

nfs probleempje
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/25, 17:03:31 »
mijn externe schijf is het grote probleem , niet dat dvd een echte oplossing zijn maar door het vaak copieren van mijn muziek blijken er toch regelmatig fouten in te komen als nummers die ineens 30 min langer zijn doordat er een goede 26 min lege ruimte achteraan geplakt zit.
waar het aan ligt daar ben ik nog niet achter maar het is me al wel een aantal keer gebeurd , mischien moet ik gewoon ook niet 150 gig in een keer copieren maar in delen ofzo...

Offline woteb

• Lid
nfs probleempje
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/25, 17:13:23 »
Dat bedoelde ik ook. Telkens een stuk(je) en dan ruimte verkleinen (Fat32) en vergroten (Ext3) zodat je de schijfruimte van de Fat32 partities telkens opschuift naar de ext3 partitie.

Zo'n beetje dit idee:

##########
#########$
########$$
#######$$$
######$$$$
#####$$$$$
####$$$$$$
###$$$$$$$
##$$$$$$$$
#$$$$$$$$$
$$$$$$$$$

# = Fat32
$ = Ext3

nfs probleempje
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/25, 18:03:42 »
ja.. ik snap m.... ben echter alleen niet zo'n fan van partities verplaatsen enzo maar goed... t zal toch moeten.

ps: bedoel je met "SystemRescue CD" een ubuntu cd of een andere distro ?

Offline woteb

• Lid
nfs probleempje
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/25, 22:03:09 »
SystemRescue CD is een Linux distributie, helemaal gefocust op systeemherstel e.d. Daar zit ook Gparted op waarmee je dan partities kunt aanmaken, vergroten/verkleinen/verplaatsen enz.
Maar je kunt net zo makkelijk Gparted op je Ubuntu systeem installeren en draaien. Je moet dan wel je USB disk aansluiten, maar zorgen dat die niet gemount is, anders kun je namelijk niets met de partities op de USB disk doen.

nfs probleempje
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/26, 13:31:22 »
had die system resque cd al eens gedownload een jaar of 2 geleden maar toen maakte hij nogal wat fouten zoals bij insert, bv. partities door elkaar halen Bv sda1 werd ineens sda3 zodat ik mijn home directory kwijt was ipv sabayon die er af moest, rechten die spontaan veranderden.

maar als t nu goed werkt zal ik hem nog eens proberen.