Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtualbox: virtueel netwerk  (gelezen 1586 keer)

Hendrikdegraaf

• Gast
Virtualbox: virtueel netwerk
« Gepost op: 2007/12/21, 14:52:24 »
Na een tijdje stoeien is het me gelukt om de Gutsy Server edititie op VirtualBox te installeren. Nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik aan een paar andere dingen nog niet had gedacht....

De bedoeling is uiteraard om een test server op te zetten. Om dingen te testen zal ik dan dus ook vaak via een client in moeten loggen. Hier ontstaat verwarring bij mij, want 1) mijn laptop is de host voor de virtuele machine, maar 2) Gutsy Server editie (op de virtuele machine) is de host voor mijn laptop (waar VirtualBox op draait). Ik vind dit allemaal erg verwarrend: hoe kan ik nou de netwerkadapters zodanig configureren dat ik vanaf mijn laptop (bv via PuTTy) kan inloggen op mijn server, terwijl de server ook nog steeds internettoegang heeft?

Bovenstaande is het eerste probleem, maar als ik dit heb opgelost voorzie ik al een tweede probleem:
Ik wil graag een gratis domeinnaam (.tk) registreren (tbv mail server, website, enz). Kan dit ook gewoon op een virtual machine?

(eventuele tips over het instellen van MX records, welke website te gebruiken voor aanvraga, enz zijn ook van hartel welkom)

Mijn dank is groot,
Hendrik

« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/28, 20:29:10 »
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar je kan de manier van de netwerkverbinding instellen in virtualbox.
Normaal staat het netwerk ingesteld op NAT. Dit betekend dat uw virtueel netwerk bij wijze van spreken de IP van de host-computer deelt. Uw virtuele computer heeft dus geen apart ip-adres.
Hij zal op 'internal network' of op 'host interfaced' moeten staan. Welke van de twee, ben ik niet zeker. Je zal zo moeten zorgen dat je virtueel systeem een aparte ip heeft.

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/28, 21:11:50 »
Een domein aanvragen kan altijd: dat zal "gebonden" worden aan het IP adres dat je van je provider krijgt via hun DNS records. Als je er nooit mee "naar buiten gaat", dan kun je binnen je eigen huis elke willekeurige domeinnaam gebruiken, niemand die er last van heeft of het merkt. Als je je virtuele server direct laat netwerken met de buitenwereld, dan zal de daarop draaiende web server gewoon via internet te vinden zijn. De begrippen host en client zijn alleen in zoverre verwarrend dat je laptop de "host" is van de VM, terwijk je browser de client is van de web server "host" die binnen de VM draait. Servers en clients kunnen dus per applicatie de rollen omdraaien op hetzelfde moment. Hoop dat dit je een beetje verder helpt ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Hendrikdegraaf

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/09, 15:42:16 »
Excuses voor de trage reactie op mijn eigen topic!

@tukcedo: Ik wil de virtuele server inderdaad alleen in mijn eigen huis gebruiken. Sterker nog: alleen op mijn eigen laptop. Ik heb daarom een hendrik.com gebruikt.

@Dadio: Ik begrijp nog steeds vrij weinig van die networkinterfaces: je zegt dat het virtuele systeem een eigen ip moet hebben, maar ik heb geen idee waar dit te configureren valt in virtualbox. Als ik voor Host interface kies, dan moet ik een "interface name", "setup application" en "terminate application" specificeren. Ik heb geen idee wat ik daar mee moet.
Bij internal network is ook geen ip adres the specificeren.

Ik heb nu een tweede network adapter aangemaakt: eth0 Internal network

Als ik nu ifconfig doe staat er bij etho 10.0.2.15 en bij eth1 wordt niet weergegeven (????)

Echter beide ip's zijn niet bereikbaar.... hendrik.com ook niet.

Kan iemand helpen?

Alvast bedankt,

Hendrik