Na een tijdje stoeien is het me gelukt om de Gutsy Server edititie op VirtualBox te installeren. Nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik aan een paar andere dingen nog niet had gedacht....
De bedoeling is uiteraard om een test server op te zetten. Om dingen te testen zal ik dan dus ook vaak via een client in moeten loggen. Hier ontstaat verwarring bij mij, want 1) mijn laptop is de host voor de virtuele machine, maar 2) Gutsy Server editie (op de virtuele machine) is de host voor mijn laptop (waar VirtualBox op draait). Ik vind dit allemaal erg verwarrend: hoe kan ik nou de netwerkadapters zodanig configureren dat ik vanaf mijn laptop (bv via PuTTy) kan inloggen op mijn server, terwijl de server ook nog steeds internettoegang heeft?
Bovenstaande is het eerste probleem, maar als ik dit heb opgelost voorzie ik al een tweede probleem:
Ik wil graag een gratis domeinnaam (.tk) registreren (tbv mail server, website, enz). Kan dit ook gewoon op een virtual machine?
(eventuele tips over het instellen van MX records, welke website te gebruiken voor aanvraga, enz zijn ook van hartel welkom)
Mijn dank is groot,
Hendrik