Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux alternatieven voor mijn Windows applicaties  (gelezen 7080 keer)

Gast

• Gast
Linux alternatieven voor mijn Windows applicaties
« Gepost op: 2006/06/27, 22:40:50 »
Ik wil binnenkort overstappen naar Ubuntu. Daarvoor wil ik eerst weten welke alternatieven, van mijn Windows applicaties, ik het beste kan downloaden voor Ubuntu. Kan iemand mij a.u.b. voor elk programma in de volgende lijst mij vertelen wat de beste en populairste alternatieven zijn voor Ubuntu? Bij voorbaat dank.

ACDSee Pro
BitComet
DAEMON-Tools
hkSFV
InterVideo WinDVD
mIRC
NewsBin Pro
Norton PartitionMagic
QuickPar
QuickTime
RealPlayer
Webroot Window Washer
WinRAR
ZoneLabs Internet Security Suite

« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/27, 22:55:31 »
ACDSee - eog (?)
BitComet - wat is dat?
DAEMON Tools - niet nodig
mIRC - Xchat
WinDVD - totem/vlc
NewsBin - Pan
PartitionMagic - gparted
QuickPar - gpar
QuickTime - totem
RealPlayer - totem/mplayer
Window Washer - wasda?
Winrar - archive-manager + rar
Zonelabs - niet nodig. Eventueel firestarter

Comp_Lex

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/27, 23:11:33 »
BitComet - Bittorrent / Azureus
Webroot - niet nodig

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/28, 09:17:17 »
Citaat van: Dennis
Window Washer - wasda?
Dat verwijderd sporen van je browser .......
Je kunt b.v. in Firefox de opdracht geven om alles te verwijderen, en je kunt zelfs de opdracht geven om niets te bewaren !
Waarmee washer dus eigenlijk een overbodig programma is (m.i. ook onder MS) .......
Daarmee bespaar je ook nog eens $29.95 voor de licentie (lol)

Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Azalin

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/28, 10:34:21 »
En onder Windows gedraagt het programma zich zo'n beetje hetzelfde als Chloor in je bontewas: er wordt meer verwijderd dan je graag zou willen ... Of het laat strepen achter in je scherm :-D

Gast

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/28, 12:48:55 »

budster

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/28, 13:19:22 »
Citaat van: Azalin
En onder Windows gedraagt het programma zich zo'n beetje hetzelfde als Chloor in je bontewas: er wordt meer verwijderd dan je graag zou willen ... Of het laat strepen achter in je scherm :-D
Onder windows zou ik graag willen dat die software de os zou verwijderen maar die laat 'ie zeker weer staan.

Offline gercokees

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/28, 13:22:23 »
Groet,
Gerco-Kees
<><

Danny_Joris

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/25, 14:43:08 »
Hoe kan je een iso bestand dan openen en uitvoeren als een virtuele schijf?

Cobuntu

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/25, 14:50:46 »
Citaat van: Danny_Joris
Ik vond op: http://www.linuxrsp.ru/win-lin-soft/table-eng.html

dit:

1) Virtual CD Kernel Modul.
2) "cp /dev/cdrom mycd.iso" + "mount -o loop mycd.iso /mnt/cdrom/".

Is het dan niet mogelijk om een iso te gebruiken in VMwareserver? Volgens mij is dat gewoon mogelijk.

Anders DAEMON tools in Wine gebruiken.

Mvg, Cobuntu

Danny_Joris

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/25, 15:10:47 »
Ik heb net VMware-player en de bijhorende plugins geinstalleerd, maar blijkbaar kan ik enkel .vmx openen. Ik zoek iets om .iso te kunnen openen als een virtuele drive.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/25, 18:28:20 »
Is die iso een Windows installatie cd of een gewone cd met bestanden?
Als je een virtuele Windows installatie wil doen (Windows draaien onder Ubuntu) dan kan dat via VMware of Virtualbox.

Wil je alleen de bestanden van die iso gebruiken, dan kan je die iso mounten op de volgende manier:
sudo mkdir /media/naamvandeiso
sudo mount -o loop bestand.iso /media/naamvandeiso

Danny_Joris

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/25, 19:04:55 »
"only root can do that"

Is er bovendien niet gewoon een programma dat dat kan? Ik merk dat er veel via de terminal gewerkt wordt. dat is toch heel omslachtig? dan moet ik daarna die directory weer verwijderen enz? Ik heb gewoon met dvdshrink een DVD-film verkleind tot een 4Gb .iso en wil die zo bekijken.

Ik heb ook gemerkt dat wine mijn daemon tools.exe niet wil openen:

"initialization error 0
this program requires at least windows 2000 with SPTD 1.37 or higher.
Kernel Debugger must be deactivated"

1) ik heb windows xp en wat is een kernel debugger?
2) kan ik snelkoppelingen maken voor wine zodat ik niet telkens de hele mappenboom moet afgaan?

DvdShrink kan ik wel openen en gebruiken via wine.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/25, 19:08:26 »
Wine is een noodsprong, bij sommige Windowsprogjes werkt het wel, bij andere weer niet. Het is altijd behelpen als je Windowsprogjes gebruikt in Linux (of andersom).

Probeer liever goede Linuxalternatieven te vinden: gebruik daarvoor bijvoorbeeld Synaptic als een soort Google, met zoektermen.
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoekterm: naamvanwindowsprogje

Of vraag hier op het forum, naar goede Linuxalternatieven voor bepaalde Windowsprogjes.

Danny_Joris

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/25, 19:10:31 »
en hoe verwijder ik die map die ik aangemaakt heb? ik krijg die niet meer weg...

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/25, 19:11:18 »
Ik heb gewoon met dvdshrink een DVD-film verkleind tot een 4Gb .iso en wil die zo bekijken.
VLC en mplayer kunnen onder andere rechtstreeks .iso beeldbestanden openen en afspelen..
en hoe verwijder ik die map die ik aangemaakt heb? ik krijg die niet meer weg...
sudo rm -r naam_van_map
of via "gksudo nautilus" en dan de map zo verwijderen (je hebt dan rootrechten tot alle mappen totdat je nautilus sluit)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Danny_Joris

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2007/08/25, 19:14:32 »
ja ik wil inderdaad liefst linux alternatieven, maar dat installeren via terminal schrikt mij nog af. En voor daemon tools heb ik inderdaad ook in synaptic gezocht, maar Daemon Tools is daar iets anders heb ik het gevoel. Ik weet niet echt wat te installeren van die lijst..

Offline siegi

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2007/08/25, 19:15:54 »
Citaat van: profoX
Ik heb gewoon met dvdshrink een DVD-film verkleind tot een 4Gb .iso en wil die zo bekijken.
VLC en mplayer kunnen onder andere rechtstreeks .iso beeldbestanden openen en afspelen..
sudo rm -r naam_van_map
of via "gksudo nautilus" en dan de map zo verwijderen (je hebt dan rootrechten tot alle mappen totdat je nautilus sluit)
Ik zie liever dat je het commando rmdir naamvandemap zou gebruiken.  Is veel veiliger en kleine typfout kan zo niet tot grote problemen lopen.

Danny_Joris

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2007/08/25, 19:36:31 »
Citaat van: siegi
Ik zie liever dat je het commando rmdir naamvandemap zou gebruiken.  Is veel veiliger en kleine typfout kan zo niet tot grote problemen lopen.
Heb het intussen zo : "sudo rm -r naam_van_map" gedaan maar ik zal het onthouden.

Met de VLC Player is het inderdaad gelukt.
Maar ik ga toch verder op zoek naar een programma als Daemon Tools, voor het geval ik toch een andere iso moet openen.

En ik heb net een alternatief gezocht voor dvd-shrink via synaptic: 1 was in het frans en het andere liep al meteen muurvast...jeuj... :(

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #19 Gepost op: 2007/08/25, 19:37:29 »
dvd shrink is nou juist een progje, waar ik zelf ook nog geen goede Linuxvvervanger voor weet.... Gelukkig doet hij het prima in Wine!  :-)

Offline Wasda

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2007/08/25, 21:01:34 »
Citaat van: Cobuntu
Ik vond op: http://www.linuxrsp.ru/win-lin-soft/table-eng.html

dit:

1) Virtual CD Kernel Modul.
2) "cp /dev/cdrom mycd.iso" + "mount -o loop mycd.iso /mnt/cdrom/".

Is het dan niet mogelijk om een iso te gebruiken in VMwareserver? Volgens mij is dat gewoon mogelijk.

Anders DAEMON tools in Wine gebruiken.

Mvg, Cobuntu
http://www.virtualbox.org/

Ik gebruik virtualbox wel eens om een nieuwe distro te bekijken.
Je kan de repro toevoegen aan synaptic

Danny_Joris

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 2007/08/25, 21:23:04 »
virtualbox lijkt wel hetgeen ik nodig heb. Probleem is dat de package installer vastloopt. Ben het echt beu met programma's die vastlopen of niet werken... :( Hoe beu ik het ben zeg ik niet, want dan wordt ik van dit forum bebanned... :) Is er een ctrl-alt-delete voor UBUNTU? dat zou mij al zeeeer van pas zijn gekomen..

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #22 Gepost op: 2007/08/25, 21:27:19 »
virtualbox lijkt wel hetgeen ik nodig heb. Probleem is dat de package installer vastloopt. Ben het echt beu met programma's die vastlopen of niet werken... :( Hoe beu ik het ben zeg ik niet, want dan wordt ik van dit forum bebanned... :) Is er een ctrl-alt-delete voor UBUNTU? dat zou mij al zeeeer van pas zijn gekomen..
lol

Ja, het is ff wennen, en je kunt niet verwachten dat alles meteen vlotjes loopt zoals je het gewend bent, hè. Windowservaring zit vaak meer in de weg, dan dat het helpt. Ik weet wat het is, had ik een jaar terug ook. God, hoe vaak ik toen wel niet heb geherinstalleerd.... :-)

ff doorbijten, het is de moeite waard. Windows kende je ook niet meteen van haver tot gort.

ctrl-alt-backspace herstart de grafische omgeving van Ubuntu (halve herstart dus). Dat is vaak voldoende.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #23 Gepost op: 2007/08/25, 21:32:25 »
Denk je echt dat de moderators/admins van dit forum zo'n 'gemenerikken' zijn? ;)

Wat wil je precies bereiken? Een ISO bestand uitpakken? of gewoon aankoppelen als een cd/dvd? En moet de inhoud binnen Ubuntu gelezen kunnen worden of is het een .iso met een besturingssysteem erop?

Want Virtualbox (of VMWare) is alleen maar handig als je een extra gevirtualiseerd besturingssysteem wilt draaien binnen Ubuntu, bijvoorbeeld een andere linuxdistributie, of Windows.

Je zegt ook dat de package installer vastloopt. Welke manier om te installeren gebruik je? Synaptic pakketbeheerder? Of hetgeen te vinden is onder Toepassingen -> Installeren/verwijderen? En welke versie van Ubuntu gebruik je?

-- edit --

"Ctrl-alt-delete" is een toetsencombinatie.. maar ik vermoed dat je de taakbeheerder/procesbeheerder bedoelt die je voor je krijgt in de meeste Windows configuraties? In GNOME (Ubuntu) is dat gnome-system-monitor (staat ergens in de menu's, maar ik weet niet onder welke naam) en in KDE (Kubuntu) is dat ksysguard (K Menu -> Systeem -> KSysGuard - Prestatiemonitor)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Danny_Joris

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 2007/08/25, 21:48:35 »
Als ik alles had opgeschreven dat op mijn lippen lag toen dat progje vastliep, was een levenslange ban niet veraf. Zelfs al was Ghandi de moderator van dit forum... :)

-vooral om mijn .iso van mijn films te openen/bekijken, maar daar heb ik al vlc voor.
-maar soms download ik een programma dat in een .iso bestand zit en heb dan geen zin om die eerst effectief te branden op cd om het later te installeren. Maar het is misschien waar dat hier alle programma's gewoon in synaptic zitten en dat dus niet meer zo aan de orde is ... :)
Ik heb dus eigenlijk geen virtueel besturingssysteem nodig.

Feisty fawn.
Virtualbox vond ik niet onder synaptic. Ik heb het bestand gedownload/ openen met... Package installer.
Toen het install balkje wat lang over en weer ging, keek ik eens naar 'details' om naar de prompt te kijken. Daar was een blauw dos-venster te zien met wat uitleg en een 'ok' knop die ik niet kon indrukken omdat het venster louter informatief was.
...maar Virtualbox heb ik niet meer nodig.

hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is.. :)
bedankt !!