Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: eyecandy zonder compiz  (gelezen 4285 keer)

Offline Ferdi_T

• Lid
eyecandy zonder compiz
« Gepost op: 2007/11/18, 19:04:49 »
Ik ben sinds vorige week overgestapt op Ubuntu en ik kan nu al zeggen dat ik nooit meer terug hoef naar Xp! Alles draait namelijk zo ontzettend lekker, en het ziet er nog super uit ook!

Mijn probleem: ik wil transparante windows en avant windows manager op mijn desktop gooien, maar ik krijg compiz niet aan de praat. Na een middag klooien en googlen, kom ik tot de conclusie dat de chipset van mijn laptop, VIA Unichrome S3, simpelweg te cheap-ass is om zware applicaties te draaien. Foutmelding in de terminal bij compiz:

ftu@ftu-laptop:~$ compiz
Checking for Xgl: not present.
No whitelisted driver found
aborting and using fallback: /usr/bin/metacity
Dussuh.... weet iemand een alternatief (het gaat me om die dock en transparantie) voor gnome/gibsy wat op een minder systeem draait?

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
eyecandy zonder compiz
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/18, 19:11:10 »
Er bestaat geen goede 3D driver voor de VIA GPU's voor Linux. Die kaart kom je tegenwoordig ook bijna niet meer tegen..

Misschien kan je maar beter wachten op KDE 4.1/4.2 aangezien die wel transparante vensters en schaduwen achter je vensters kan doen via XRender, dus zonder 3D acceleratie.

Een dock-achtig iets kan eventueel ook zonder Composite, maar dan is het niet dynamisch en oogt het dus niet goed als er bv. een video achter staat. Kooldock is een voorbeeld van een dock die zonder Composite werkt.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

eyecandy zonder compiz
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/18, 19:30:33 »
Heeft metacity geen ingebouwde composite-ondersteuning? KWin anders wel...

Zoals ze zouden zeggen *ahem* KDE Regeert!

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
eyecandy zonder compiz
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/18, 19:40:21 »
Citaat van: SeySayux
Metacity heeft wel composite-ondersteuning (kijk maar eens naar /apps/metacity/general/compositing_manager in gconf-editor), maar die staat standaard niet ingeschakeld en heeft redelijk wat beperkingen. Beperkingen heeft de huidige composite-ondersteuning in KWin echter ook. Maar KWin voor KDE 4 zal een herschreven compositing manager bevatten.

Heeft metacity geen ingebouwde composite-ondersteuning? KWin anders wel... Zoals ze zouden zeggen *ahem* KDE Regeert!
En dit is eigenlijk een beetje een rotopmerking. En dan nog wel eentje die niet klopt.

eyecandy zonder compiz
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/18, 19:47:45 »
Citaat van: profoX

Zoals ze zouden zeggen *ahem* KDE Regeert!

- SeySayux
Metacity heeft wel composite-ondersteuning (kijk maar eens naar /apps/metacity/general/compositing_manager in gconf-editor), maar die staat standaard niet ingeschakeld en heeft redelijk wat beperkingen. Beperkingen heeft de huidige composite-ondersteuning in KWin echter ook. KWin voor KDE 4 zal echter een herschreven compositing manager bevatten.
Composite is composite, juist? en Ferdi_T wil composite niet om de effecten, gewoon om zijn dock transparant te krijgen

Trouwens... Als je bij KDE een mooie configuratie-module krijgt om composite op te zetten en je bij gnome moet afhangen van gconf... Gebruiksgemak is een zeer vaag begrip...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
eyecandy zonder compiz
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/18, 19:52:49 »
Ik weet niet of het wel bruikbaar genoeg is en of dat het stabiel werkt. En ik weet ook niet of dat via XRender werkt of via iets anders. Ben wel benieuwd of bepaalde composite programma's het op die manier doen met een VIA kaartje, maar ik vermoed van niet.

SeySayux: ik denk dat veel mensen het zouden appreciëren als je die ongevraagde negatieve kritiek op GNOME voor jezelf houdt.. dankjewel

Offline Ferdi_T

• Lid
eyecandy zonder compiz
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/18, 20:30:02 »
De discussie over welke nou het beste is, daar hou ik me wijzelijk buiten. ;)

Bedankt in ieder geval voor de reacties. Ik ga Kooldock in ieder geval proberen. Misschien is het niet ideaal, maar het scheelt dat ik het alternatief niet ken. Of is het zo dat als ik de compositie-ondersteuning in Metacity aanzwengel, het wel mogelijk is om Avant Window Manager te draaien?

En het klopt, profoX, dat die VIA-kaarten amper nog voorbij komen Een jaar of twee kwam je die veel tegen in mid-price laptops van Fujitsu en Acer, maar daar zijn ze gelukkig van afgestapt. Ik ga er in ieder geval niet op wachten tot er een 3D-driver komt... Op WXP kun ik er nog niet eens een N64-emulator op draaien, dus het lijkt me sterk dat iemand daar al te veel moeite voor doet.

Maar nog even over die transparante vensters... Hoe kan het dat daar zoveel moeite voor nodig is? De systeembalken boven en onder heb je met een fluitje van een cent doorzichtig, De terminal, ook is dat geen echte transparancy, heb je ook zo opgeleukt. Waarom kost hetzelfde bij de andere schermen zoveel inspanning?

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
eyecandy zonder compiz
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/18, 20:36:36 »
Citaat van: Ferdi_T
Of is het zo dat als ik de compositie-ondersteuning in Metacity aanzwengel, het wel mogelijk is om Avant Window Manager te draaien?
Volgens mij wel, maar ik vermoed eigenlijk dat dat niet zal werken. Die composite-ondersteuning wordt niet echt actief ondersteund.

Die transparante balken/terminal nemen gewoon een "schermafdruk" van de achtergrond.. daarom zie je nog steeds de achtergrond door je terminalvenster schijnen als er ook een ander venster achterstaat. Dat is geen composite maar gewoon een truukje. (stukje van bureaubladachtergrond knippen, lichter/donkerder maken en plakken als achtergrond van de terminal bijvoorbeeld)

Kooldock doet ongeveer hetzelfde, maar die houdt ook rekening met vensters, niet alleen met de bureaubladachtergrond.

Citaat van: Ferdi_T
De discussie over welke nou het beste is, daar hou ik me wijzelijk buiten. ;)
For the record: ik ben ook een KDE-gebruiker, maar bashing/trolling is gewoon niet gewenst op dit forum.

Offline Ferdi_T

• Lid
eyecandy zonder compiz
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/19, 17:45:08 »
Okay, bedankt voor de uitleg. :-) KDE check ik over een paar maand wel, als ik Linux een beetje onder de knie heb. Want overschakelen van Windows is net een beetje als opnieuw leren fietsen.. het gaat met vallen en opstaan en veel uitproberen.

Ik weet verder niet of dit de juiste plek is om het te vragen, maar toch. Ik probeer nu voor het eerste een tar.gz (van kooldocks) te installeren. Uitpakken vanuit de terminal gaat prima naar de directory kooldocks. Het installeren kost me, zelfs met google, nog de nodige moeite.

Kan iemand zien wat ik verkeerd doe? Waarschijnlijk iets heel simpels, maar mijn ervaring met textbased installs is nog te beperkt om te zien wat er mis gaat.

ftu@ftu-laptop:~/kooldock$ ./configure
bash: ./configure: No such file or directory
ftu@ftu-laptop:~/kooldock$ make
make: *** No targets specified and no makefile found.  Stop.
ftu@ftu-laptop:~/kooldock$ make install
make: *** No rule to make target `install'.  Stop.
ftu@ftu-laptop:~/kooldock$ ./configure
bash: ./configure: No such file or directory
ftu@ftu-laptop:~/kooldock$
ftu@ftu-laptop:~/kooldock$ make
make: *** No targets specified and no makefile found.  Stop.
ftu@ftu-laptop:~/kooldock$ make install
make: *** No rule to make target `install'.  Stop.
Gedownload van: http://sourceforge.net/projects/kooldock

Edit: link toegevoegd.

eyecandy zonder compiz
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/19, 19:43:53 »
Kun je even de url van de website doorgeven, dan kunnen we lezen welk commando er moet gegeven worden...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

eyecandy zonder compiz
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/20, 17:21:45 »
SeySayux: ik denk dat veel mensen het zouden appreciëren als je die ongevraagde negatieve kritiek op GNOME voor jezelf houdt.. dankjewel
Sorry,... maar ik heb soms ook al eens een keer mensen gehad die "gnome regeert" naar mijn hoofd keilden iedere keer als ik iets aanhaalde dat minder goed of niet werkte in kde.

- SeySayux
LibSylph
SeySayux.net

eyecandy zonder compiz
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/20, 18:59:38 »
Die Kooldock staat ook in de repo's.  Maar dan wel maar versie 0.3.1, dat is dus ongeveer van in april 2007.  Er is een 0.4.5-versie waarvan een .deb bestaat (en die noemen ze dan 0.4.6.1).  Die heeft het grote voordeel dat hij automatisch geïnstalleerd wordt met gDebi Package Manager.  Maar de laatste tar-ball is versie 0.4.7 en dateert van eind september.  Ik kan moeilijk inschatten wat de verbeteringen zijn tov de vorige versies.  Probleem is dat ik het zelf niet kan downloaden en installeren, omdat ik geen KDE heb...
Daarom een (generieke) poging om wat aanduidingen te geven.  Ik meen uit je vorige post begrepen te hebben dat je de bestanden hebt uitgepakt in een directory /home/ftu/kooldock (een map in je persoonlijke map dus) Wanneer je (in een terminal) met cd kooldock in die directory zit, doe dan eerst eens ls -lDat is dus LS -L maar dan met kleine letters... (Linux is hoofdlettergevoelig.) en post de uitkomst hier als je er verder niet uitkomt.
Ergens zou er wel een .bin bestandje moeten tussenstaan.  Kijk dan eerst of er executierechten zijn (is het bestand uitvoerbaar) dat wordt aangeduid met een x op de vierde plaats in die opeenvolging van -rw-r--r-- die er bij de meeste bestanden zal staan.  Staat die er niet dan moet je invoeren chmod +x naam_van_het_bestand.binVervolgens zou je moeten kunnen installeren met sudo ./naam_van_het_bestand.binPS:  ik ga er wel effe van uit dat je bestand al is uitgepakt.  Heb je enkel nog maar gedownload, en heet je file nog .tar.bz2 vanachter (als je de laatste versie hebt gekozen), zorg dan dat ie in die directory kooldock staat. (je kan dat gewoon in Nautilus doen: ttz open Locaties en knip en plak die file waar ie moet komen)
Vervolgens doe je in een terminal (als je weer naar die directory kooldock bent gegaan) eerst tar -xvzf gedownloadbestand.tar.bz2eventueel met sudo ervoor als hij het niet van de eerste keer doet.  (Normaal gezien zou uitpakken moeten kunnen zonder rootrechten, want je verandert niets aan je systeem).  Je ziet dan vanalles over je scherm lopen (omwille van die v in de opties -xvzf, dat betekent "verbose" en de computer "vertelt" je dus wat hij doet).  Wanneer hij daarmee klaar is, begin je met wat hierboven staat.

Succes :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline kiersie

• Lid
    • http://www.gboek.nl
eyecandy zonder compiz
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/20, 19:06:30 »
gdesklets heeft als t goed is ook een mooie dock

Offline siegi

• Lid
eyecandy zonder compiz
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/20, 19:07:52 »
Sorry,... maar ik heb soms ook al eens een keer mensen gehad die "gnome regeert" naar mijn hoofd keilden iedere keer als ik iets aanhaalde dat minder goed of niet werkte in kde.

- SeySayux
Het is eerder om onnodige  discussies te vermijden.  Ik kan zo voor en nadelen van een en van de andere opnoemen.
BTW profox is ook een kde fan :)

eyecandy zonder compiz
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/20, 19:33:45 »
Citaat van: kiersie
gdesklets heeft als t goed is ook een mooie dock
Ja, natuurlijk.  Dat doet me eraan denken.  Eert zegt Ferdi_T dat hij Kubuntu later gaat proberen, en nu wil hij een typisch KDE-programma installeren, dat dus de KDE-desktop nodig heeft.  Mijn euro was niet gevallen. :(

@Ferdi_T
Vermits je een Gnome-desktop hebt, is gdesklets de aangewezen keuze.  Staat gewoon in Synaptic.

Offline Ferdi_T

• Lid
eyecandy zonder compiz
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/20, 23:07:17 »
Aha! Nu ik je post lees, snap ik hem ook. Gdesklets biedt inderdaad de uitkomst die ik zocht.

Zonder compiz ziet het er best nog wel spiffy uit.

http://home.versatel.nl/bsc.ftuinman/Screenshot.png

Bedankt voor de hulp iig!

En als ik toch KDE wil proberen, is dat dan gewoon sudo apt-get install kubuntu-desktop en met een nwe versie KDE ipv Gnome proberen?

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
eyecandy zonder compiz
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/21, 00:11:14 »
Voor alle duidelijkheid: Kooldock is wel afhankelijk van kde libs, maar draait ook prima op GNOME (indien het pakket kdebase geïnstalleerd is)

Maar zo'n GDesklets ding is inderdaad ook een mogelijkheid.

"kubuntu-desktop" installeert KDE + Kubuntu thema + een boel veelgebruikte KDE programma's, dus in de meeste gevallen is dat inderdaad wel een goed commando. In het aanmeldscherm kan je voordat je aanmeld via de knop "Sessies" kiezen of je een GNOME of KDE sessie wilt starten.

SeySayux: vroeger werd KDE soms inderdaad met de grond gelijkgemaakt door enkele mensen, maar ondertussen heb ik een dergelijke uitspraak al zeker een jaar niet meer gezien. Moest ik het wel zien, dan zou ik daar zeker minstens even heftig op reageren - waarschijnlijk nog heftiger omdat KDE het in het verleden soms hard kreeg te verduren van een aantal mensen. Dus als je zoiets tegenkomt op IRC of op het forum, moet je dat zeker melden.

Offline kiersie

• Lid
    • http://www.gboek.nl
eyecandy zonder compiz
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/21, 00:23:54 »
kooldock staat in de repoos via terminal invoeren sudo apt-get install kooldock dan moet hij alle depencies als het goed is zo meenemen

artvds2708

• Gast
eyecandy zonder compiz
« Reactie #18 Gepost op: 2007/11/22, 15:31:10 »
Kooldock geinstalleerd.
Kreeg toen in terminal dit :
artvds2708@artvds2708-desktop:~$ kooldock
X Error: BadDevice, invalid or uninitialized input device 158
  Major opcode:  146
  Minor opcode:  3
  Resource id:  0x0
Failed to open device