Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CD rippen met AAC en vaste bitrate  (gelezen 1850 keer)

Offline peter1977

• Lid
CD rippen met AAC en vaste bitrate
« Gepost op: 2007/11/12, 16:13:42 »
Beste medeforumleden,

Twee weken geleden ben ik dedicated overgestapt van Windows Vista naar Ubuntu 7.10. Ik word echt met de dag blijer sinds ik Ubuntu gebruik. Al m'n hardware werkt gewoon, Compiz werkt als een tierelier!

In 't begin nog een beetje zoeken, maar ik heb heel veel gehad aan de discussies en links naar howto's op dit forum.
Heb inmiddels als de nodige applicaties erop gezet (Banshee, Sbackup, Firestarter, K3B, K9, VMware Server, Wine, Bluefish, Thunderbird, Hellanzb, OpenFTD, LAMP server....werkt allemaal super!

Ik heb nog 1 ding dat niet werkt onder Ubuntu dat ik wel onder Windows kon en dat is CD's rippen via AAC met een vaste bitrate van 192kbs. Normaliter deed ik dit onder iTunes. Helaas krijg ik iTunes met geen mogelijkheid geïnstalleerd via Wine.

Weet iemand hoe ik m'n CD's kan rippen via AAC met een vaste bitrate van 192kbps? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Peter

P.S. Ik wil graag via AAC rippen omdat ik tot nu toe m'n hele CD verzameling zo heb gedaan en ik het veel te veel werk vind om alles weer opnieuw te rippen als mp3. Daarnaast klinkt AAC op m'n iPod een stuk beter.

« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/12, 17:27:04 »
je kunt naar aac rippen met serpentine, die automatisch start als je een audio cd invoert , zorg ervoor dat je faac en gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse geinstalleerd hebt, wat bitrate betreft, die kun je daar voor zover ik weet niet instellen.
Citaat
sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse faac

Zoals je ziet kun je in preferences in outputformat AAC selecteren.

Offline peter1977

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/12, 17:51:20 »
Dank je wel voor je antwoord. Ik zal het eens proberen en kijken welke bitrate hij standaard gebruikt.
Ik laat  wel even weten of het gelukt is.

Mocht iemand nog weten hoe ik de bitrate aan kan passen, hoor ik  uiteraard graag.

« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/12, 19:17:15 »
Wellicht denk ik te simpel hoor.
Maar als je alles al hebt geripped, wat let je dan het "opnieuw" op je ubuntu pc te zetten ?
USB-stickje of cdrom of etc etc etc ;)

Monk.

Offline peter1977

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/13, 13:40:35 »
Citaat van: Monkwarrior
Wellicht denk ik te simpel hoor.
Maar als je alles al hebt geripped, wat let je dan het "opnieuw" op je ubuntu pc te zetten ?
USB-stickje of cdrom of etc etc etc ;)

Monk.
Dit had ik al gedaan voor de bestanden die ik al had geript.
Het gaat me nu meer om nieuwe CD's die ik heb aangeschaft en wil rippen zodat ik ze op m'n iPod kan beluisteren.

Aangezien ik de rest van m'n collectie ook via AAC op 192kbps heb gedaan, wil ik dit graag blijven doen mits het kan.

@deFrysk: De pakketten die je aangaf in je post had ik al op m'n machine staan.Ik heb gisteravond even een CD geript via Sound Juicer. Echter het resultaat was niet bepaald geweldig, veel audio drop-outs. Ga  vanavond nog 'ns proberen.

« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/13, 14:27:26 »
Citaat
De pakketten die je aangaf in je post had ik al op m'n machine staan.Ik heb gisteravond even een CD geript via Sound Juicer. Echter het resultaat was niet bepaald geweldig
Je zou ook eventueel grip kunnen proberen, die kan het ook en daar kun je voor zover ik weet wel je bitrate instellen, zie de beide plaatjes:

Offline peter1977

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/14, 12:40:02 »
Met Grip is het gelukt! Moet nog een beetje oefenen met de instellingen, maar het resultaat is prima!
Bedankt voor de hulp!