Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: een DVD (rip) naar .avi omzetten  (gelezen 2081 keer)

artvds2708

• Gast
een DVD (rip) naar .avi omzetten
« Gepost op: 2007/11/10, 22:07:59 »
Ik heb nu een orginele DVD en die wil ik rippen om hem daarna, als .avi, met
nog wat .avi bestanden op een disc te zetten.
Maar hoe werkt dat ?
Want mijn inziens is een geripte DVD geen .avi bestand.
Of toch wel ?

Gaarne uitleg/advies

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/10, 22:23:39 »
Een DVD rippen kan je met zeer veel programma's doen, terminal en grafisch. Het principe is: de videotrack inlezen en compresseren naar een ander formaat (meestal Xvid) en één of meerdere audiotracks rippen en eventueel compresseren naar een ander formaat (meestal mp3 of vorbis)

De video- en audiotracks moeten dan aan elkaar gelinkt worden in 1 bestand met behulp van een containerformaat zoals AVI of Matroska (MKV). MKV heeft de meeste mogelijkheden (zoals meerdere audio/subtitle tracks) en is open source, maar AVI wordt het meest gebruikt.

Ik zou aanraden om MKV files te maken indien je meerdere audio of subtitle tracks wil in 1 bestand, en anders gewoon AVI gebruiken. Als videoformaat zou ik Xvid gebruiken en audioformaat Ogg Vorbis.

Programma's die in de repository zitten, maar ik heb ze wel nog niet getest: drip, dvdbackup, acidrip, dvdrip
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

artvds2708

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/10, 22:35:03 »
Bedankt voor de uitleg profoX
Ik ga er vd week mee aan de slag.

artvds2708

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/22, 15:15:55 »
AcidRip :)