Goed,
Ik heb in de afgelopen weken/maanden wat geprutst en geknoeid met gebruiksrechten en dergelijke, vooral in functie van de toegang tot mijn diascanner.
-- Ik heb (blijkbaar) mezelf als gebruiker ooit eens bij systeem>beheer>gebruikers en groepen "per ongeluk" bij de hoofdgroep "scanner" gezet. Dat is in feite niet de bedoeling.
-- Ik merk dat ik bij het zoeken naar een bestand (locaties>bestanden zoeken) steeds een foutmelding krijg in die zin dat een aantal mappen ontoegankelijk zijn voor mezelf.
-- Ik merk ook dat het mezelf bij de groep "scanner" plaatsen ertoe leidt dat de mappen die ik maak (bv. vanuit OpenOffice) standaard als hoofdgroep ook op "scanner" worden gezet. Da's natuurlijk verre van de bedoeling.
-- Ik dacht dus: ik zet mezelf terug in de hoofdgroep die algemene toegang heeft. Maar dan is mijn vraag: bij welke groep moet ik mezelf eigenlijk steken? Je hebt namelijk "root", "admin", "adm". Dus is de vraag: bij welke hoofdgroep zit ik normaliter?
En dan een uitsmijter: bestaat er ergens een goed overzicht(je) van heel dat toegangsrechten-verhaal, waarin "normen" staan voor het indelen en toebedelen van toegangsrechten? Moet ik bijvoorbeeld mijn partner (vb. "joske"), die ik ook af en toe al eens op mijn PC wil laten werken, best in de groep "users" steken, of moet ik die best onder de hoofdgroep "joske" steken?
Jenske,
langzaam maar zekerder gebruiker van Ubuntu
nog steeds gefrustreerd omwille van problemen met randapparatuur