Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: In welke groep zet je jezelf best (toegangsrechten)  (gelezen 2129 keer)

Offline Jenske

• Lid
In welke groep zet je jezelf best (toegangsrechten)
« Gepost op: 2006/06/04, 14:05:30 »
Goed,

Ik heb in de afgelopen weken/maanden wat geprutst en geknoeid met gebruiksrechten en dergelijke, vooral in functie van de toegang tot mijn diascanner.
-- Ik heb (blijkbaar) mezelf als gebruiker ooit eens bij systeem>beheer>gebruikers en groepen "per ongeluk" bij de hoofdgroep "scanner" gezet. Dat is in feite niet de bedoeling.
-- Ik merk dat ik bij het zoeken naar een bestand (locaties>bestanden zoeken) steeds een foutmelding krijg in die zin dat een aantal mappen ontoegankelijk zijn voor mezelf.
-- Ik merk ook dat het mezelf bij de groep "scanner" plaatsen ertoe leidt dat de mappen die ik maak (bv. vanuit OpenOffice) standaard als hoofdgroep ook op "scanner" worden gezet. Da's natuurlijk verre van de bedoeling.
-- Ik dacht dus: ik zet mezelf terug in de hoofdgroep die algemene toegang heeft. Maar dan is mijn vraag: bij welke groep moet ik mezelf eigenlijk steken? Je hebt namelijk "root", "admin", "adm". Dus is de vraag: bij welke hoofdgroep zit ik normaliter?

En dan een uitsmijter: bestaat er ergens een goed overzicht(je) van heel dat toegangsrechten-verhaal, waarin "normen" staan voor het indelen en toebedelen van toegangsrechten? Moet ik bijvoorbeeld mijn partner (vb. "joske"), die ik ook af en toe al eens op mijn PC wil laten werken, best in de groep "users" steken, of  moet ik die best onder de hoofdgroep "joske" steken?

Jenske,
langzaam maar zekerder gebruiker van Ubuntu
nog steeds gefrustreerd omwille van problemen met randapparatuur
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/04, 14:36:55 »
Ik zelf gebruik admin, maar dat was omdat je die nodig had in breezy om verborgen bestanden te kunnen zien(volgens mij dan). Volgensmij kan je niet de rechten van de groepen instellen zoals je dat bij gebruikers doet, maar is het meer dat in een programma zoiets staat van
if($user == "admin") {
...
En natuurlijk bij de bestandsrechten.
Het hangt ervan af, wat je met je account doet. Je zou voor admin kunnen gaan, dan heb je net wat extra meer 'macht'. Het zou het veiligst zijn om voor je eigen groep te kiezen.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/04, 15:16:00 »
Bedankt, maar ...
Ik wilde eigenlijk vooral weten wat de standaard is voor Ubuntu.

Ik bedoel dat ik nogal eens durf "knoeien" (maar dan meestal wel op basis van wat ik op allerlei betrouwbare en (misschien) minder betrouwbare sites vind). Nu onthou ik niet alles en daarom zou het nuttig zijn dat ik weet wat normaliter de standaardinstellingen zijn voor toegang.

Saamelainen

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/04, 15:18:54 »
@ Ytrecq
Verborgen bestanden kun je in Nautilus altijd en overal zichtbaar maken via Beeld > Verborgen bestanden tonen.:)

« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/04, 15:48:20 »
Citaat van: Jenske
Bedankt, maar ...
Ik wilde eigenlijk vooral weten wat de standaard is voor Ubuntu.
Ik weet of je dit bedoelt, maar ik heb nu Ubuntu ge

« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/04, 23:50:57 »
Yep, hoofdgroep is altijd dezelfde id als je usernaam op Debian en Ubuntu

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/09, 11:52:56 »
Citaat van: Dennis
Yep, hoofdgroep is altijd dezelfde id als je usernaam op Debian en Ubuntu
Dus ...

--als iedere gebruiker (vb. in mijn geval Joske en Jenske) "automatisch" ook in een gelijknamige hoofdgroep wordt gestoken door Ubuntu ... wat heeft die hoofdgroep dan eigenlijk voor zin?

En om verder te borduren:
--heeft het zin of geen zin om de gebruikers van je PC --in ons geval Joske en Jenske-- ook nog eens onder de groep users te steken?

Effe ter informatie melden dat "Jenske" (ik dus) de installatie van Ubuntu heeft gedaan en dat Jenske (dus) een aantal privileges heeft (die soms wat met de root zijn te vergelijken). "Joske" is daarentegen een gewone gebruikersnaam die ik op mijn PC heb gezet voor als mijn partner ne keer iets moet doen op mijn PC, zoals bijvoorbeeld scannen.

« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/09, 12:40:10 »
Je kunt makkelijk specifiek bepaalde mensen toegang tot jouw bestanden geven door ze in jouw groep te zetten.

Een 'users' groep heeft niet bijzonder veel zin in een default install.

« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/06, 20:48:01 »
Heb ik ook es een vraagje:
ik ben de enige gebruiker, heb reeds sudo oem prepare gedaan, ook heeft deze gebruiker dezelfde (en meer) rechten dan de oem user had, verder zit hij in dezelfde shell map. het enige wat anders is is de naam en de persoonlijke map.
Toch heb ik minder (geen root) functies. Ik kan dat her en der oplossen door gksudo te doen ipv sudo in de terminal, maar ik zou liever mijn account gewoon als hoogste user hebben.

Iemand met suggesties?