Ik ga toch nog es een poging doen...
Handmatig mounten gaat prima:
als ik dit typ 'sudo mount -t cifs //192.168.1.12/"Data (D)" /media/Server-D-schijf -o username='
wordt hij netjes gemount. Er zit geen paswoord op of niks.
Helaas krijg ik het echt niet voor elkaar dit in fstab te laten gebeuren. Hij geeft telkens 'ongeldig regel in fstab'.
Ik heb statische ip's in mijn netwerk, dus het ip adres veranderen is geen probleem.
Ik heb de volgende regel in fstab:
//192.168.1.12/"Data (D)" /media/Server-D-schijf cifs credentials=/root/.smbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0
Heb dus netjes die file gemaakt zoals beschreven in bovenstaande gelinkte topic. Ook zonder die opties doet hij het niet. Ook niet met defaults.
Wat gaat toch fout?

:S
Ik kwam al iets verder door ipv Data (D) Data%20(D) op te geven.
Toen zei hij na dmesg | tail dat CIFS VFS no username specified.
Okay, heb het opgelost. Lag dus aan die stomme $&$)@ spatie.
Je moet die escapen met \040.
Nu heb ik 2 regels toegevoegd, maar dat gaat ook weer niet goed. Krijg segmentatiefout. Ja het blijft leuk dat linux. Nou...
En dat ging dus helemaal fout: alles bleef hangen bij het openen van de netwerkdrive. De 2e stond er niet eens.
Ben er maar mee gestopt na 10 reboots. Wat een zeik.
Als ik de 1e share invulde dan ging het goed. Deze ook zichtbaar in /media directory, de tweede werd niet gemount. Maakte niet uit welke volgorde. Opstarten was ineens ook zeer traag, volgens mij werd iets niet geumount.