Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkdrive mappen naar map op linux schijf  (gelezen 1416 keer)

Redfish

• Gast
Netwerkdrive mappen naar map op linux schijf
« Gepost op: 2007/10/22, 21:49:56 »
Ik heb een Windows Xp server in het netwerk draaien met 2 gedeelde schijven. Nu heb ik deze shares geslecteerd en een verbinding gemaakt, maar nu komt deze gewoon op mijn desktop als Samba share te staan. Op zich niks mis mee, maar in veel programma's als ik een file open, zie ik deze shares niet in de lijst erbij staan.

Nu had ik gelezen/gehoord dat je deze shares ook kon mappen naar een map op de linux schijf bijvoorbeeld in de mnt map.

Bij mij staat helemaal niks in de mnt map gek genoeg. Mijn windows NTFS drives worden wel gewoon gemount bij startup, maar ook deze ontbreken vaak in de te kiezen lijst als ik iets wil openen in veel programma's. Dit is soms best wel lastig. Ik ben zelf wel een beetje huiverig om te gaan prutsen, want er staat toch wel veel data op die schijven, en nu heb ik ze tenminste en kan ik er mee werken, maar het zou handig zijn als ze ook (dubbel) in de /mnt map kwamen te staan zodat ik uit andere programma's ook op deze schijven kan.

Hoe kan ik dat het beste doen? Het gaat hier om /dev/sda1 t/m 10

Zie nu dat de sda's in media map staan, maar dan rest nog de vraag van de shares.

Redfish

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/22, 22:23:10 »
Okay als ik sudo mount -t cifs //ip-van-de-server/sharename /media/sharenaam -o username=winusername,password=winpassword,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777

Als ik ip van de server: 192.168.1.12 invul en sharenaam D probeer dan krijg ik 192.168.1.12/D is geen geldig blok apparaat. Volgens mij heb ik geen paswoord en gebruikersnaam ingesteld voor de share...

De share heet zelf Data (D), maar een ( of ) in de naam lijkt hij niet te ondersteunen of moet ik het dan met " eromheen gaan proberen.

Aha dat was het dus "Data (D)" moest het zijn. Nu staat hij erbij.

Resteert nog even de vraag hoe ik het Samba icoontje weer terugkrijg bij de link op de desktop... Zou wel leuk zijn.

Hmm ik krijg het editen van de fstab maar niet voor elkaar

heb er nu deze regel in staan

# d schijf server
//192.168.1.12/"Data (D)" /media/Server-D-schijf cifs credentials=/root/.smbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0

maar om de een of andere reden keurt hij het niet goed. Hij zegt als ik probeer te unmounten dat media/server-d-schijf niet in fstab voorkomt en dat ik geen root ben, terwijl ik eerst wel gewoon kon unmounten.

Naja moet maar wachten tot iemand anders nog een suggestie maakt, krijg het niet aan de praat. Handmatig mounten gaat wel, levert alleen soms nog wat gekke dingen op. Dan zegt hij geen schrijfrechten op schijf, en kopieer ik de file nog een keer dan doet hij het wel gewoon, erg vreemd.

Offline Duckie

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/22, 23:44:23 »
Als je Ubuntu (Gnome dus) gebruikt kun je het jezelf ook makkelijker maken door "Locaties"->"Verbinden met server..." te kiezen en daar dan de gevraagde gegevens invoeren.
Ik neem aan dat je al een SAMBA gebruiker hebt aangemaakt op je server. Deze kun je hier dan invoeren.

Redfish

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/23, 00:14:25 »
Ja, dit lukt me alleen als ik servernaam de server opgeef. Mijn gedeelde schijf heet Data (D), maar daar kom ik niet door het handmatig in te voeren.

Je kunt optionele informatie

Gedeelde map (Data (D) hier invoeren lukt niet))
Map (?????? welke map is dit) het gaat er juist om dat hij gemapt wordt naar een directory op de linux fs zodat ik deze vanuit alle applicaties kan browsen
Gebruikersnaam (doe maar wat)
Domeinnaam (MSHOME)
Naam voor de verbinding (zoals deze op je desktop verschijnt)

Ook krijg ik elke keer als ik de pc afsluit nadat ik de drive met bovenstaand commando gemount heb (wat werkt) een stel foutmeldingen, het lijkt alsof hij de schijf niet direct kan unmounten, en dit duurt dan ongeveer 2 minuten voordat er blijkbaar een timeout plaatsvindt, en dan sluit hij wel af.

Ik snap trouwens niks van die hele wiki over fstab editen, wat ik ook probeer, hij geeft altijd foute fstab file :S

Offline Duckie

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/23, 02:07:54 »
Servernaam is ip-adres
Bij map vul je de naam in waaronder je hem hebt gedeeld.
Bij gebruikersnaam moet je niet zo maar wat invullen maar de naam van je SAMBA gebruiker op je server.
Die gebruiker moet uiteraard wel bestaan op je server.
De naam van de verbinding kun je zelf bepalen, en maakt niet uit inderdaad.

Als je deze methode gebruikt hoef je niets aan te passen aan je fstab.
Ik gebruik deze manier o.a. om rechtstreeks vanuit OpenOffice op te slaan op mijn server vanaf een andere computer.
De naam die je opgeeft komt gewoon in het lijstje te staan als je "zoekt" vanuit andere programma's.

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/23, 07:36:28 »
De fstab kun je aanpassen wanneer je root-rechten hebt ==> gksudo gedit /etc/fstabdaarna,
sudo mount -a

Taygeto

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/24, 20:48:23 »
Je gebruikt trouwens beter de computernaam als servernaam ipv het ipadres, kan veel gevloek vermijden als het ipadres niet meer hetzelfde is (durft al eens te veranderen als je dhcp gebruikt, wat nogal logisch is ook).

Redfish

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/13, 21:43:36 »
Ik ga toch nog es een poging doen...

Handmatig mounten gaat prima:

als ik dit typ 'sudo mount -t cifs //192.168.1.12/"Data (D)" /media/Server-D-schijf -o username='

wordt hij netjes gemount. Er zit geen paswoord op of niks.

Helaas krijg ik het echt niet voor elkaar dit in fstab te laten gebeuren. Hij geeft telkens 'ongeldig regel in fstab'.

Ik heb statische ip's in mijn netwerk, dus het ip adres veranderen is geen probleem.

Ik heb de volgende regel in fstab:

//192.168.1.12/"Data (D)"     /media/Server-D-schijf   cifs  credentials=/root/.smbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0

Heb dus netjes die file gemaakt zoals beschreven in bovenstaande gelinkte topic. Ook zonder die opties doet hij het niet. Ook niet met defaults.

Wat gaat toch fout????????????? :S

Ik kwam al iets verder door ipv Data (D) Data%20(D) op te geven.
Toen zei hij na dmesg | tail dat CIFS VFS no username specified.

Okay, heb het opgelost. Lag dus aan die stomme $&$&#)@ spatie.

Je moet die escapen met \040.

Nu heb ik 2 regels toegevoegd, maar dat gaat ook weer niet goed. Krijg segmentatiefout. Ja het blijft leuk dat linux. Nou...

En dat ging dus helemaal fout: alles bleef hangen bij het openen van de netwerkdrive. De 2e stond er niet eens.

Ben er maar mee gestopt na 10 reboots. Wat een zeik.

Als ik de 1e share invulde dan ging het goed. Deze ook zichtbaar in /media directory, de tweede werd niet gemount. Maakte niet uit welke volgorde. Opstarten was ineens ook zeer traag, volgens mij werd iets niet geumount.