Bedankt voor het antwoord. Ik zal ne keer proberen, maar voor ik dat doe, eerst even ... de volledige Xsane via Synaptic eraf gegooid. Ik zal hem nl. terug installeren met mijn scanner aangezet. Ik ben er nl. zo goed als 100% zeker van dat het om toegangsrechten gaat, want toen ik zonet sudo xsane "deed", begon de scanner effectief te scannen ... om dan een halve minuut later stil te blijven hangen.
Maar aangezien ik nu effe mijn systeem moet updaten --synaptic vertelt me bijna elke dag dat ik iets aan mijn Dapper moet updaten-- zal ik nog even moeten wachten voordat ik mijn scanner aan de zoveelste proef kan onderwerpen.
Jens
Dat je bij "gewoon" gebruik van xsane (dus zonder sudo) problemen hebt met de scanner te hebt is "normaal". Tenminste, als het een paralelle scanner is. Ik heb hier ook een paralelle scanner en die krijg ik alleen via inet server aan de praat omdat de scanner direct de paralelle poort aan moet spreken en dat mag je als gewone gebruiker niet. Om nu sane in root mode te blijven draaien is niet echt verstandig, dus draai ik de scanner via een lokale netwerk loopback waardoor hij deze wel mag aanspreken.
XSane er dus af gooien en weer opnieuw installeren zal hier niets aan veranderen. Je moet de scanner via je een loopback via het netwerk benaderen. Dat doe je door twee pakketten te installeren:
sudo apt-get netkid-inetd
sudo apt-get sane-utils
Zodra je die twee heb geinstalleerd dan moet je een paar configs aanpassen.
sudo gedit /etc/inetd.conf
Voeg dan de volgende regel aan het eind toe:
sane-port stream tcp nowait root /usr/sbin/saned saned
controleer even in /etc/services of daar op zijn minst het volgende in staat:
sane-port 6566/tcp
of
sane 6566/tcp
Dit kun je doen door dit in een terminal te tikken:
more /etc/services | grep sane
In het geval van "sane 6566/tcp" moet je niet sane-port maar
sane stream tcp nowait root /usr/sbin/saned saned
aan de config toevoegen.
Opslaan en dan
sudo /etc/init.d/initd restart
Vervolgens:
sudo gedit /etc/sane.d/net.conf
Haal daar het # teken voor localhost weg. En saven maar.
Dan:
sudo gedit /etc/sane.d/dll.conf
Haal daar het # teken voor "net" weg. Je zou daar verder alle andere devices van een # teken kunnen voorzien, behalve die van je scanner. Als je niet precies weet welke dat is, laat het dan maar zo staan. Wel raad ik aan om v4l een # voor te zetten, in mijn geval werd (wanneer ik dat niet deed) dan mijn tv kaart als scanner gezien. En saven maar.
Als laatste:
sudo gedit /etc/sane.d/saned.conf
Als je alleen wil dat de computer waar de scanner op aangesloten zit als enige de scanner kan gebruiken dan moet je hier of
localhost
aan toevoegen of het ip adres van de machine.
Als je wil dat iedereen in je netwerk kan scannen met die scanner en de computers hebben ip adressen die bijvoorbeeld liggen tussen 192.168.1.1 en 192.168.1.200 dan kun je daar 192.168.1.1/200 aan toevoegen.
Saven en start nu XSane maar eens op. Als het goed is dan doet hij het nu.