Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows software gebruiken voor randapparatuur?  (gelezen 2421 keer)

Offline Jenske

• Lid
Windows software gebruiken voor randapparatuur?
« Gepost op: 2006/05/25, 18:30:37 »
Stelling 1: Wie een randapparaat koopt, zoals een dia-scanner in mijn geval, krijgt daar (normaliter) een CD bij met driversoftware. Als het Windows-drivers zijn, zijn dit o.a. *.inf bestanden. :/
Stelling 2: In Ubuntu zou je Windows-programma's kunnen draaien onder Wine. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik neem aan dat het klopt. :/

Vraag 1: als je enkel beschikt over de windows-driver van een randapparaat (omdat de fabrikant kennelijk nog nooit heeft gehoord van Linux), kan je die dan "gewoon" effe draaien onder Wine?
Vraag 2: En zo ja, hoe moet je dat dan doen? Welke bestanden moeten waar worden geplaatst, hoe moeten ze worden ge
... Kubuntu 24.04 ...

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/25, 19:08:18 »
Ik vermoed dat je je scanner aan de praat wil krijgen? ;)
Met wine zou ik dat niet doen, veel te onstabiel, en dan moet je scannen vanuit wine... neen, dat wil je niet.

Maar er is ook ndiswrapper. Zit gewoon in de repo's. Dat doet .inf-files werken. Er zijn hier reeds vrschillende draadjes rond. Kan je eens naar zoeken. Geen idee of het werkt voor een scanner...

Maar verwijderen kan gewoon in synaptic, dus je kan experimenteren naar hartelust :D

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/25, 19:14:42 »
Bedankt voor het antwoord. Ik zal ne keer proberen, maar voor ik dat doe, eerst even ... de volledige Xsane via Synaptic eraf gegooid. Ik zal hem nl. terug installeren met mijn scanner aangezet. Ik ben er nl. zo goed als 100% zeker van dat het om toegangsrechten gaat, want toen ik zonet sudo xsane "deed", begon de scanner effectief te scannen ... om dan een halve minuut later stil te blijven hangen.

Maar aangezien ik nu effe mijn systeem moet updaten --synaptic vertelt me bijna elke dag dat ik iets aan mijn Dapper moet updaten-- zal ik nog even moeten wachten voordat ik mijn scanner aan de zoveelste proef kan onderwerpen.

Jens
... Kubuntu 24.04 ...

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/25, 19:21:24 »
Citaat van: Jenske
Maar aangezien ik nu effe mijn systeem moet updaten --synaptic vertelt me bijna elke dag dat ik iets aan mijn Dapper moet updaten-- zal ik nog even moeten wachten voordat ik mijn scanner aan de zoveelste proef kan onderwerpen.

Jens
Neen, geen probleem, ga je gang. Het is trouwens normaal, Dapper bereikt stabiliteit, dus alles wordt nog een laatste keer gechekt.

« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/25, 22:35:48 »
ndiswrapper is alleen voor draaploos netwerk kaarten.

Azalin

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/25, 22:56:27 »
Citaat van: Jenske
Bedankt voor het antwoord. Ik zal ne keer proberen, maar voor ik dat doe, eerst even ... de volledige Xsane via Synaptic eraf gegooid. Ik zal hem nl. terug installeren met mijn scanner aangezet. Ik ben er nl. zo goed als 100% zeker van dat het om toegangsrechten gaat, want toen ik zonet sudo xsane "deed", begon de scanner effectief te scannen ... om dan een halve minuut later stil te blijven hangen.

Jens
Dat je bij "gewoon" gebruik van xsane (dus zonder sudo) problemen hebt met de scanner te hebt is "normaal". Tenminste, als het een paralelle scanner is. Ik heb hier ook een paralelle scanner en die krijg ik alleen via inet server aan de praat omdat de scanner direct de paralelle poort aan moet spreken en dat mag je als gewone gebruiker niet. Om nu sane in root mode te blijven draaien is niet echt verstandig, dus draai ik de scanner via een lokale netwerk loopback waardoor hij deze wel mag aanspreken.

XSane er dus af gooien en weer opnieuw installeren zal hier niets aan veranderen. Je moet de scanner via je een loopback via het netwerk benaderen. Dat doe je door twee pakketten te installeren:

sudo apt-get netkid-inetd
sudo apt-get sane-utils

Zodra je die twee heb geinstalleerd dan moet je een paar configs aanpassen.
sudo gedit /etc/inetd.conf

Voeg dan de volgende regel aan het eind toe:
sane-port stream tcp nowait root /usr/sbin/saned saned

controleer even in /etc/services of daar op zijn minst het volgende in staat:
sane-port       6566/tcp
of
sane       6566/tcp
Dit kun je doen door dit in een terminal te tikken:
more /etc/services | grep sane
In het geval van "sane       6566/tcp" moet je niet sane-port maar
sane stream tcp nowait root /usr/sbin/saned saned
aan de config toevoegen.

Opslaan en dan
sudo /etc/init.d/initd restart

Vervolgens:
sudo gedit /etc/sane.d/net.conf

Haal daar het # teken voor localhost weg. En saven maar.

Dan:
sudo gedit /etc/sane.d/dll.conf

Haal daar het # teken voor "net" weg. Je zou daar verder alle andere devices van een # teken kunnen voorzien, behalve die van je scanner. Als je niet precies weet welke dat is, laat het dan maar zo staan. Wel raad ik aan om v4l een # voor te zetten, in mijn geval werd (wanneer ik dat niet deed) dan mijn tv kaart als scanner gezien. En saven maar.

Als laatste:
sudo gedit /etc/sane.d/saned.conf

Als je alleen wil dat de computer waar de scanner op aangesloten zit als enige de scanner kan gebruiken dan moet je hier of
localhost
aan toevoegen of het ip adres van de machine.
Als je wil dat iedereen in je netwerk kan scannen met die scanner en de computers hebben ip adressen die bijvoorbeeld liggen tussen 192.168.1.1 en 192.168.1.200 dan kun je daar 192.168.1.1/200 aan toevoegen.
Saven en start nu XSane maar eens op. Als het goed is dan doet hij het nu.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2006/05/26, 19:06:01 »
Citaat van: Azalin
Dat je bij "gewoon" gebruik van xsane (dus zonder sudo) problemen hebt met de scanner te hebt is "normaal". Tenminste, als het een paralelle scanner is. Ik heb hier ook een paralelle scanner en die krijg ik alleen via inet server aan de praat omdat de scanner direct de paralelle poort aan moet spreken en dat mag je als gewone gebruiker niet. Om nu sane in root mode te blijven draaien is niet echt verstandig, dus draai ik de scanner via een lokale netwerk loopback waardoor hij deze wel mag aanspreken.
Kan zijn, maar mijn scanner is een USB-scanner.

Dat 'ie het wel degelijk zou moeten kunnen doen onder Ubuntu bewijst mijn trial-version van VueScan, dat de scanner wel goed aan de praat krijgt.

Ik zal daarom nu heel de mikmak van Xsane eraf gooien en dan het boeltje terug installeren.

Jens
... Kubuntu 24.04 ...

Azalin

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2006/05/26, 19:59:26 »
Dat heeft dan meer met de drivers van je USB scanner te maken dan met Sane maar van mij mag je Sane opnieuw installeren hoor ;-) Alleen denk ik dat je dan verder kunt kijken naar of de juiste drivers wel draaien... lsusb biedt info... deze hier plaatsen zorgt er voor dat mensen op het forum eens kunnen kijken en eventueel kunnen helpen...

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2006/05/26, 20:16:04 »
Mijn lsusb zegt:

Bus 001 Device 001: ID 0000:0000
Bus 002 Device 002: ID 0638:026a Avision, Inc. Minolta Dimage Scan Dual II
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000

Hij herkent het ding dus wel, maar als ik Xsane draai, start het wel op, maar loopt dan vast op
... Kubuntu 24.04 ...

Azalin

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2006/05/26, 21:27:13 »
Terug naar Windows is toch zelfmoord? ;) Het beste is de buurman verrot schelden terwijl hij het niet hoort en eens even googlen... Volgens mij kun je op dit forum wat mplayer en firefox wel het een en ander vinden. Wat die scanner problemen betreft... ik zal eens kijken voor je.

update: heb je al eens in /etc/sane.d/dll.conf voor alle regels een # gezet behalve voor de regel met avision?
Het kan natuurlijk zo zijn dat een andere driver door XSane opgestart wordt en dat die voor problemen zorgt.

Overigens, zou je eens de uitkomst van het volgende willen posten:
lsmod | grep hpusb

Verder staat er op de site van sane:
 2006-04-17: If you have trouble using SANE as non-root user with USB scanners on Linux, please read README.linux first.
Die readme vind je hier: http://sane.alioth.debian.org/README.linux
Best wel de moeite waard om het te lezen.

Op wat andere plaatsen kom ik sowieso de tip tegen dat voor deze dia scanner de nieuwste versie van Sane geen gek idee is... Check hier maar eens dan: http://sane.alioth.debian.org/