Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stel jezelf voor  (gelezen 999851 keer)

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Stel jezelf voor
« Reactie #400 Gepost op: 2007/01/08, 15:05:16 »
Wacht maar tot je met pointers begint :) het eerste struikelblok voor beginners bij C++
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

« Reactie #401 Gepost op: 2007/01/08, 15:29:18 »
pointers?

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #402 Gepost op: 2007/01/08, 15:30:42 »
Citaat van: Florian
pointers?
uitleg + simpel voorbeeld
http://nl.wikibooks.org/wiki/Programmeren_in_C++/Pointers

Offline eendje

• Lid
« Reactie #403 Gepost op: 2007/01/09, 23:26:53 »
Citaat van: profoX
pointers?
uitleg + simpel voorbeeld
http://nl.wikibooks.org/wiki/Programmeren_in_C++/Pointers
C, ideaal om memory leaks in te schrijven :D Sorry, maar ik heb een half jaartje les gehad in OOP in C++ en dat vond ik op z'n zachts gezegt niet erg prettig. Regelmatig probeerde bij een array met een lengte van 10 het 11de element te schrijven (zelfs met range checking aan valt Microsoft Visual Studio dit niet op :/) en dan crashte weer één of ander programma, omdat ik in dat geheugen gebied schreef:D. Ook dat gedoe met die lekker onoverzichtelijke accolades aan het begin en eind van een procedure die je lekker over het hoofd ziet vond ik niet erg prettig. Één keer had ik het voor elkaar dat een programma craste ná het laatste statement in het main programma en dan reboote de hele computer. Kom er dan maar eens achter wat het probleem is :D (Ik had data voorbij het geheugengebied van de pointer geschreven en als ik het geheugen weer vrij gaf crashte Windows cool hè :) )
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

« Reactie #404 Gepost op: 2007/01/10, 00:52:56 »
Ik ben uit 'principiele overwegingen' bezig met C en niet met C++, want C word heel veel in (Ubuntu) Linux gebruikt, en C++ word echt heel veel in Windows gebruikt. :P

« Reactie #405 Gepost op: 2007/01/10, 01:00:26 »
Vraagje: alle afbeeldingen die je ziet in programma's, zijn die nog echt in code geschreven (bijv. bij BASIC met "PSET" en dan de coordinaten) of is er allang een code'tje voor om een normale jpeg, bmp, png, etc. afbeelding in te voegen?

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #406 Gepost op: 2007/01/10, 09:10:58 »
Florian: is wel wat achterhaald, hoor, heel veel linux software is geschreven in C++. Verder is Python ook erg populair. De linux kernel is inderdaad grotendeels in C geschreven.

Eendje: C++ is inderdaad gevoelig voor memory leaks, als je met arrays werkt altijd een controle uitvoeren op de lengte... daar moet je een gewoonte van maken

Florian: haha, neenee, afbeeldingen worden meestal gewoon ingeladen door één of andere toolkit in een grafisch programma; zo doe ik het tenminste

« Reactie #407 Gepost op: 2007/01/10, 15:09:48 »
Dus niet meer zo: 1 PSET 100,8 (enter) 2 PSET 101,8 (enter) 3 PSET 102,8 enzovoorts enzovoorts? Jammer...maar wel sneller uiteraard

« Reactie #408 Gepost op: 2007/01/10, 15:11:47 »
Ok, dat was BASIC, maar die is soms wel handig om voorbeelden te geven :)

harald

• Gast
« Reactie #409 Gepost op: 2007/01/10, 17:48:54 »
Ik loop al aardig in de richting van de 70. Alleen op mijn werk (onderwijs) Windows gebruikt. Thuis deed ik alles met OS2 en later Macos9. Op mijn huidige G4 staat MacOSX in dualboot met Ubuntu. Kies toch voor het laatste, hoewel er nogal wat haken en ogen aan vast zitten. De ppc versie van Ubuntu kan wat minder dan de Win versie. Waarom Linux/Ubuntu ? In de huidige wereld van internet, waar alles van iedereen is, past m.i. alleen een democratisch besturingssysteem.
Overigens is het geweldig dat er zoveel jongeren onder de Ubuntu gebruikers zijn.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #410 Gepost op: 2007/01/10, 19:08:51 »
welkom harald, het forum is voor en van iedereen, voor alle leeftijden!
je weet de weg als je iets te vragen of te melden hebt! :)

Jones

• Gast
« Reactie #411 Gepost op: 2007/01/10, 19:58:06 »
veeeeel respect voor harald :O echt zeer nice nooit te oud voor te leren he (en dat gezegt van ne snotter van 18 jaar ;) )

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #412 Gepost op: 2007/01/10, 19:58:53 »
Citaat van: harald
democratisch besturingssysteem.
Hoi Harald,
welkom op het forum ......
Deze kende ik nog niet, maar ik schrijf het op, dit vind ik een hele goede, bijna net zo goed als:
MS verstaat onder open software iets heel anders dan Linux :lol:

Groeten uit Zeeland,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #413 Gepost op: 2007/01/10, 19:59:03 »
Harald, het is inderdaad goed dat jongeren (zoals ik :)) interesse tonen voor ubuntu, maar anderzijds is het ook goed dat "de oudere garde" ubuntu gebruikt, want ubuntu is voor iedereen, van jong tot oud. Van harte welkom op het forum!

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #414 Gepost op: 2007/01/10, 20:38:21 »
Dus niet meer zo: 1 PSET 100,8 (enter) 2 PSET 101,8 (enter) 3 PSET 102,8 enzovoorts enzovoorts? Jammer...maar wel sneller uiteraard
Tjah, zo'n dingen zijn nog wel mogelijk, maar wat is het nut daar in godsnaam van :) Toen computerprogramma's een schermresolutie hadden van 80x80 pixels ofzo was dat allemaal nog te doen, maar hoe ga je in godsnaam een modern 1000x1000 32bit plaatje omzetten naar van die PixelSet achtige code :) daar heb je volgens mij wel wat werk aan (understatement)

Offline eendje

• Lid
« Reactie #415 Gepost op: 2007/01/10, 20:45:25 »
Eendje: C++ is inderdaad gevoelig voor memory leaks, als je met arrays werkt altijd een controle uitvoeren op de lengte... daar moet je een gewoonte van maken
Ja, maar is het het niet vreemd dat een besturingssysteem/compiler het zomaar toelaat dat je buiten je gereserveerde geheugengebied schrijft?  Als ik bijvoorbeeld onderstaande programma runde deed het programma het prima (compiler mekkert nergens over), totdat deze afgesloten moest worden of er een ander programma in de achtergrond crasht omdat ik dat geheugengebied beschrijf.

int a[10];
int i;

for(i = 1; i = 10; i++)
    a=1
    printf('dit werkt prima!');

(ik vergat telkens dat de array in C van 0 tot tot n-1 lopen en niet van 1 tot n :D)
Is dit ook niet HET probleem van die stukjes software die security vulnerability's veroorzaken, want die doen ook vergelijkbare dingen.

Ik heb een aantal jaren in PASCAL geprogrammeerd en als je dan compileerde stopte de compiler al direct op dat soort punten.

Maar ja, ik ga me nu, als ik er tijd voor vind, bezig houden met Python. Alleen dat object gebeuren daar heb ik vaak wel moeite mee.
Ik blog dus ik besta!

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #416 Gepost op: 2007/01/10, 20:51:42 »
Njah, er zijn wel speciale tooltjes om je code op zo'n dingen te controleren, maar het is inderdaad niet allemaal zo veilig als je niet goed oplet, maar ik denk wel dat je met een toolkit zoals Qt zo'n dingen al goed kunt omzeilen, omdat je daar direct met string kunt werken ipv character arrays (met bepaalde C++ libraries ook wel)

njah, correct me if I'm wrong, want ik ben (nog) geen C++ kenner, ben er nog niet heel veel mee bezig geweest

Offline eendje

• Lid
« Reactie #417 Gepost op: 2007/01/10, 21:10:03 »
Njah, er zijn wel speciale tooltjes om je code op zo'n dingen te controleren, maar het is inderdaad niet allemaal zo veilig als je niet goed oplet, maar ik denk wel dat je met een toolkit zoals Qt zo'n dingen al goed kunt omzeilen, omdat je daar direct met string kunt werken ipv character arrays (met bepaalde C++ libraries ook wel)

njah, correct me if I'm wrong, want ik ben (nog) geen C++ kenner, ben er nog niet heel veel mee bezig geweest
Een int (integer) is geen characterarray, maar dat maakt niet uit ;)
Ik blog dus ik besta!

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #418 Gepost op: 2007/01/10, 21:13:13 »
Citaat van: eendje

Een int (integer) is geen characterarray, maar dat maakt niet uit ;)
Ja, oké, maar een char array komt gewoon vaker voor bij C++ programma's en dat probleem heb je niet als je bv. QString gebruikt, dat bedoelde ik.

Mjah, dit begint wel volledig offtopic te worden (zelfs voor een offtopic topic) :) als jullie allemaal zo geïnteresseerd zijn in programmeertalen, misschien moet iemand daar dan maar eens een nieuw topic over openen (bij offtopic)

el_marginalo

• Gast
« Reactie #419 Gepost op: 2007/01/10, 21:22:15 »
wat is eigelijk een goed medium om met C++ te beginnen ?
ik krijg waarschijnlijk volgend jaar programmeren op de hogeschool en zou me graag al voorberijden.

wouter

• Gast
« Reactie #420 Gepost op: 2007/01/11, 12:50:13 »
Hoi,

Wie ben ik: wouter, 33 jaar en werkzaam bij een kabelboer.
Sinds enkele maanden werk ik met ubuntu omdat mijn oude vertrouwde appletje geen osx kon draaien. Ubuntu Edgy Eft erop gezet en ik was vanaf de eerste minuut verkocht.
Vorige week een nieuwe laptop gekocht en daar ben ik nu mee aan het spelen ;-)

Op mijn werk heb ik veel te maken met internet en voornamelijk Windows machines. Dit is dus een welkome afwisseling.

Grtz Wouter

« Reactie #421 Gepost op: 2007/01/11, 20:05:46 »
Van harte welkom! :)

« Reactie #422 Gepost op: 2007/01/11, 20:55:49 »
Hoi,

Ik ben Mark. Ik gebruik nu ongeveer een half jaar linux, Kubuntu Edgy op mijn desktop en Opensuse 10.2 op mijn laptop. Op mijn laptop is opensuse de enige linux distributie die ik tot nu toe heb kunnen installeren. Ik had er liever Kubuntu opgehad.

Het werkt verder gewoon goed. Ik heb op beide machines een dualboot met windows xp. Ik verbaas me echt nog vaak hoe simpel veel dingen eigenlijk werken. Wel even moeten wennen in het begin.

Groetjes,
Mark

Offline peter5

• Lid
« Reactie #423 Gepost op: 2007/01/13, 11:37:15 »
hoi ik ben peter
ik ben 15 jaar jong :P

ik heb al ongeveer 6 jaar linux en 2 jaar Kubuntu
Ubuntu 10.04 voor homeserver en werk pc - iPhone - iPad Wifi 16GB - Packard Bell Dot S met Ubuntu 10.10.

Ubuntu Center! Mijn interpretatie van iTunes (open source, wordt nog aan gewerkt): https://bitbucket.org/peterwilli/ubuntu-center

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #424 Gepost op: 2007/01/13, 16:41:36 »
Al toen je 9 jaar was? Mooi zo!

En in je sig staat dat je bezig bent aan een X driver voor ati en nvidia met 3D ondersteuning, op basis van de vesa driver... dat begrijp ik niet goed.. kan je niet beter meewerken aan de open source ati/radeon driver en de open source nv of nouveau driver? Die zijn daar ook mee bezig.

Open source MP3, DivX en Quicktime ondersteuning bestaat volgens mij al? (ffmpeg...)