Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mkv ?  (gelezen 3029 keer)

mkv ?
« Gepost op: 2007/08/15, 20:08:49 »
iemand een idee hoe ik een .mkv film kan branden en bekijken ?
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Mr_Martin

• Gast
mkv ?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/17, 00:12:59 »
Bekijken kan toch gewoon vanaf de harde schijf met bijvoorbeeld vlc, xine, gstreamer of mplayer?
Of je kan er een data dvd van maken, er zijn namelijk geen stand-alone dvd spelers die dit formaat aankunnen.
Of je moet ze eerst converteren naar dvd met bv VLC.

ps, je had ook even kunnen google'n, ik wist dit ook niet uit mijn hoofd. http://www.google.nl/search?hl=nl&q=.mkv+linux&btnG=Zoeken&meta=

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
mkv ?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/17, 00:58:47 »
mkv is eigenlijk een vrij onbekend, maar toch zeer goed (en open source) containerformaat :)
Het is dus opzichzelf geen videocodec, maar slechts een containerformaat voor video, audio, ondertitels.
mplayer (smplayer, gmplayer), vlc media player kunnen dit formaat onder andere afspelen.
andere mediaspelers mogelijk ook..
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

mkv ?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/17, 08:50:07 »
ja maar ik heb nog geen programma kunnen vinden waarmee ik het kan omzetten zodat ik het gewoon op mijn tv kan bekijken.

Offline vanadium

• Lid
mkv ?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/17, 11:18:07 »
Je vraag was dan ook bijzonder onduidelijk:

Citaat
iemand een idee hoe ik een .mkv film kan branden en bekijken ?
Het antwoord op die vraag is: brand het bestand met je favoriete CD brand software en bekijk het bestand met je favoriete media player. Probeer je vraag steeds specifiek te maken. Dan pas zal je gerichte antwoorden krijgen.

mkv ?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/17, 15:48:08 »
ok ok :) ik wil een mkv bestand op een dvd branden zodat ik hem in mijn dvd speler kan stoppen en zodat ik hem dan op mijn gewone tv kan bekijken :)

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
mkv ?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/17, 18:33:10 »
Ik zou zoiets met mencoder doen, maar vermoedelijk zijn er ook wel grafische GUI programmaatjes voor. Je moet wel in je achterhoofd houden dat MKV meerdere ondertitels en audiosporen kan bevatten, als je een MKV omzet naar DVD compliant/compatible MPEG, dan kan je maar 1 ondertitel en audiospoor rechtstreeks in de MPEG video branden. Als je het allemaal apart wil, dan moet je eens googlen naar software die de MKV container uit elkaar kan halen en kan converteren naar DVD compatible bestanden..

Anyway, zo maak ik MPEG (MPEG2/AC3) bestanden die aan PAL DVD normen voldoen:

mencoder -oac lavc -ovc lavc -of mpeg -mpegopts format=dvd -vf scale=352:288,harddup -srate 48000 -af lavcresample=48000 -lavcopts vcodec=mpeg2video:vrc_buf_size=1835:vrc_maxrate=9800:vbitrate=5000:keyint=15:acodec=ac3:abitrate=192:aspect=16/9 -ofps 25 -o dvd.mpg origineel.mkv

Scale moet bij jou aangepast worden om groter te zijn (formaat zoeken dat voldoet aan de PAL DVD standaard), de vbitrate kan eventueel ook groter zodat het betere kwaliteit is.

Maar misschien is het handiger om een mencoder frontend te zoeken, dus een grafisch programma dat als engine mencoder gebruikt. Ik ken er zo geen, maar iemand anders waarschijnlijk wel?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline vanadium

• Lid
mkv ?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/17, 18:53:14 »
@marcheijerman Right! Da's beter ;) Spijtig genoeg heb ik zelf geen ervaring met het mkv formaat. Algemeen is het principe voor het creëren van DVD

1) Creëer audio, video, subtitels in "DVD compliant" formaat (mencoder, avidemux)
2) Author dit materiaal voor video-DVD, eventueel met menuutjes en ander leuks. Je krijgt nu een dvd-structuur op schijf (VIDEO_TS, AUDIO_TS) (dvdautor of grafische interfaces qdvdauthor of dvdstyler)
3) Maak hiervan een ISO image (mkisofs of rechtstreeks vanuit qdvdauthor of dvdstyler)
4) Brand de image op DVD (je favoriete CD burning app)

* Met DeVeDe is er een "one-click" solution om AVI om te zetten naar video-DVD formaat. Ik weet echter niet of dit mkv ondersteunt.
* Je hebt de grafische lineaire videoeditor Avidemux. Ik denk echter dat die geen mkv opent.

Als niemand anders kan inspringen, zul je toch profoX' s suggestie moeten volgen en ixquicksen (of googelen) naar software die mkv kan omzetten naar avi (zonder videoconversie, enkel video en audio kopiëren naar een bestand in AVI formaat), of mischien rechtstreeks naar mpg2 (transcoderen = omzetten van de video naar mpeg). Als je videoervaring beperkt is, heb je nog een beetje leercurve voor de boeg.

mkv ?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/18, 09:11:24 »
na ik denk dat ik hier maar eens goed voor moet gaan zitten....
ga het van de week even proberen en kijken of ik eruit kom.