Dus als ik het goed begrijp:
Stel je hebt je /home op een andere partitie staan en je krijgt een crash of zo. Je moet je systeem weer opnieuw installeren en natuurlijk ben je dan alles weer kwijt...
Dan kun je dus weer in je systeem instellen dat je /home op een andere partitie staat en dan die 'oude' /home map (die reeds al op de andere partitie stond) je huidige /home weer laten worden? Juist?
Of moet je gewoon alles wat in die oude /home staat weer copiëren naar je (tijdens de verse installatie van je systeem) nieuw gemaakte /home?
En werken dan alle vroeger geïnstalleerde progs weer direkt zonder ze te moeten installeren? Ik bedoel dan bijvoorbeeld wine (staat toch in de map '.wine' in de /home map)?
Alles wat oud was (en goed voor de crash) is opnieuw bruikbaar bij een verse installatie. En alle opnieuw geïnstalleerde programma's werken ook, dus ook Wine e.d.
Het kan nog straffer worden verteld: Ik heb vandaag op mijn server een /home directory aangemaakt en die /home wordt via nfs over het hele netwerk gedeeld. Wanneer ik nu op systeem A mijn achtergrond verander, is dat op systeem B te zien. Al mijn Firefox bestanden bijv. zijn over het hele netwerk hetzelfde omdat het maar op één plek staat. Die /home staat dus op al mijn werkplekken extern, en alle programma's draaien normaal (heel ietsje langzamer omdat het allemaal over het netwerk gaat).
Zolang je zelf niet teveel experimenteert met andere distro's of alpha's en beta's van Ubuntu kun je rustig jouw /home op een andere partitie zetten. Is zelfs aan te bevelen.
Pas als je veel aan het rommelen slaat, kun je het beter niet doen, zoals Siegi ergens schrijft. Dus, wanneer je normaal aan het werk bent, is het aan te bevelen.
En je moet niets kopiëren, is helemaal niet nodig.