Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 6.06 vervangen door 7.04 met gegevensbehoud  (gelezen 4365 keer)

Offline John K

• Lid
6.06 vervangen door 7.04 met gegevensbehoud
« Gepost op: 2007/07/11, 12:11:32 »
Ik heb wat vragen,

Weet iemand hoe ik Dapper 6.06 kan vervangen door Feisty 7.04 met gegevensbehoud?

6.06 wordt langer ondersteund, maar 7.04 is moderner, waarom raadt Ubuntu bedrijven aan 6.06 te blijven gebruiken?

Alvast bedankt,

Groeten John

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/11, 12:28:25 »
Vanwege de langere ondersteuning. Bedrijven moeten kunnen rekenen op rust op hun IT front en stabiliteit. Ze zullen Ubuntu niet gebruiken als ze maar 6 maanden ondersteuning krijgen en elke keer moeten upgraden.

Van 6.06 naar 7.04 kan, maar dan het liefst via 6.10. Toch zullen de meesten hier (daar hoor ik bij) je aanraden om je files (data, muziek, mails etc) te backup-en en een schone install van 7.04 te doen. De boel natuurlijk weer terugzetten daarna. Vrees niet, de installatie van 7.04 is veel makkelijker dan die van 6.06.

Offline John K

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/11, 12:40:09 »
Maar wordt 6.06 wel geupdate naar 7.04 techniek of functionaliteit?

Ik heb eeb bedrijf met 6.06, maar op mijn laptop 7.04 en dat ziet er veel beter uit.

Hoe kan ik 6.06 blijven gebruiken maar dan toch met, zoals ik al eerder zij, met de functionaliteit van 7.04???

John

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/11, 12:50:13 »
Als dat kon, was er geen 7.04.
Hoeveel computers heb je in je bedrijf? Ik kan dat niet inschatten, maar je zou kunnen proberen om eerst één of enkele pc's te clean-installen. Als je een bedrijf hebt, moet je ook backups hebben. Maar nogmaals, ik ken je bedrijf niet, dus je moet zelf die inschatting maken. Als het heel veel werk is, zou ik het wel doen.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/11, 12:57:01 »
Mogelijk een overbodige opmerking, maar het verschil tussen 7.04 en 7.10 is dusdanig groot, dat je m.i. beter een paar maanden kan wachten, om gelijk naar 7.10 te upgraden ......

Dit is mijn persoonlijke mening :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/11, 13:16:32 »
Hoewel ik Gutsy niet aan de praat heb kunnen krijgen, overwoog ik die optie ook al. Ik denk dat ik toch maar weer een testpeeceetje met Gutsy installeer.

Offline John K

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/12, 12:50:38 »
Citaat van: mcgyver
Als dat kon, was er geen 7.04.
Hoeveel computers heb je in je bedrijf? Ik kan dat niet inschatten, maar je zou kunnen proberen om eerst één of enkele pc's te clean-installen. Als je een bedrijf hebt, moet je ook backups hebben. Maar nogmaals, ik ken je bedrijf niet, dus je moet zelf die inschatting maken. Als het heel veel werk is, zou ik het wel doen.
Mijn vraag is eigenlijk dat men zegt dat 7.04 niet langer dan een half jaar wordt ondersteunt. Wat bedoelt men hiermee?

John

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/12, 13:33:32 »
A: Ik denk niet dat het een half jaar is, ik denk minstens anderhalf
B: Met ondersteuning bedoelen ze dat er na die tijd geen officiële patches, updates etc. meer gemaakt zullen worden. je kan het uiteraard wel gewoon gebruiken. Win98 wordt ook niet meer ondersteund, maar velen hebben het nog.

Offline John K

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/15, 20:08:08 »
Citaat van: mcgyver
A: Ik denk niet dat het een half jaar is, ik denk minstens anderhalf
B: Met ondersteuning bedoelen ze dat er na die tijd geen officiële patches, updates etc. meer gemaakt zullen worden. je kan het uiteraard wel gewoon gebruiken. Win98 wordt ook niet meer ondersteund, maar velen hebben het nog.
Wat ik niet snap is dat er nieuwere programma's draaien dan in eerdere versies. Je zou dan toch na de ondersteuningsperiode updates van de programma's en de kernel moeten kunnen installeren, anders gooit men toch alle opgedane kennis van het nieuwe programma weg door het niet meer te gebruiken (=lees updaten)??

John

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/15, 23:53:22 »
Ik weet niet of ik je goed begrijp. Bedoel je nieuwere programma's of nieuwere versies van oude programma's? Soms is een programma dusdanig vernieuwd dat een update niet volstaat, dan wordt er een compleet nieuwe versie uitgebracht en de oude vervangen (i.p.v. geupdate). De kennis die is opgedaan bij het maken van een programma wordt meegenomen naar het volgende, Ik ga er van uit dat als ze een nieuw programma kiezen i.p.v. de oude, ze dat doen uit de overtuiging dat die beter zijn. Zo is Gparted in Gutsy (correct me if I'm wrong)vervangen door een andere (naam vergeten) Ik ga er van uit dat ze die beter vinden. Toch kan je zelf nog Gparted downloaden in Gutsy als je dat wil.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/17, 10:29:09 »
Beste meneer rOn 1 aug word Ubuntu Faysty Fawn op mijn PC gezet in dual boot met xp.
Dan wil ik veel oef en leren.
U schrijft dat  er een nieuwe komt 7.10 en dat het verschil groot is.
Ik ben 69 jaar het leren kost al iets meer moeite als vroeger.
Als die nieuwe uitkomt moet ik mij dan weer helemaal omstellen in mijn leerproces.
Het is namenlijk mijn bedoeling half 2008 dat windows gedoe er uit te smijten aangezien Vista mij aankotst.
Maar in die tijd krijg ik misschien geen support meer voor 7.04 en moet ik 7.10 er op zetten.
Nu heb ik bang dat  Ubuntu nog sneller wisselt als Windows , ik hoop dat ik het allemaal verkeert begrijp.
Met vriendelijke groeten een wat schrik hebbende beginner.
Groeten Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/17, 11:34:44 »
nee hoor, je krijgt per release anderhalf jaar support op je desktop ubuntu.
versie 7.10 komt pas in oktober uit.

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/17, 11:40:18 »
Feisty mag u dus tot oktober 2008 MET support gebruiken. Daarna ook nog zonder support. De veranderingen zijn bovendien niet dusdanig dat je weer opnieuw iets moet leren. Over het algemeen wordt het juist steeds makkelijker. Ook is het zo dat u vanuit 7.04 gewoonlijk zonder veel problemen moet kunnen upgraden naar de volgende versie.

Bovendien wordt met support bedoelt updates e.d.  vanuit het bedrijf. Hulp zal u hier blijven krijgen.

Offline John K

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/19, 19:07:03 »
Heeft iemand een idee hoe ik mijn hme folder kan verplaatsen naar een Fat32 extended partition? Ik wil een clean install van 6.06 naar 7.04 zonder mij home te verleizen en tevens wil ik dat mijn emailgegevens (en firefox favorieten?) op deze ext. pattition terrechtkomen, zodat ikbij een upgrade niet telkens alles hoef te backuppen (en ik mijn emailgegevens evetueel ook nog kan delen met Thunderbird op Windows). Of is dit echt een stapje te ver...

Groeten en alvast bedankt voor het meedenken!

Offline woteb

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2007/07/19, 21:10:42 »
Citaat van: John K
Heeft iemand een idee hoe ik mijn hme folder kan verplaatsen naar een Fat32 extended partition? Ik wil een clean install van 6.06 naar 7.04 zonder mij home te verleizen en tevens wil ik dat mijn emailgegevens (en firefox favorieten?) op deze ext. pattition terrechtkomen, zodat ikbij een upgrade niet telkens alles hoef te backuppen (en ik mijn emailgegevens evetueel ook nog kan delen met Thunderbird op Windows). Of is dit echt een stapje te ver...

Dat gaat niet zomaar omdat een /home folder niet op een FAT32 partitie kan draaien. Wat je kunt doen is het volgende:

Gebruik de  LiveCD van Ubuntu. Maak een Ext3 partitie aan en mount deze als /home2.
Kopieer alle data van /home naar /home2. Hernoem daarna /home als home.old en /home2 naar /home.

Ga naar de /etc directory en open het bestandje fstab. Voeg daar de volgende regel toe:

/dev/hda2 /home           ext3    defaults        0       2

/dev/hda2 is mijn situatie, pas dat dus aan aan jouw situatie.

Nu zal Ubuntu de nieuwe partitie als /home gebruiken.

Nu de Windowskant van het verhaal.

Download het programma EXT2 IFS, te vinden op http://www.fs-driver.org/ en installer dit (gratis en gebruikersvriendelijk en veilig). Deze website is ook goed gedocumenteerd, neem eens een kijkje op hun screenshotafdeling en lees de faq's.

Hiermee kun je vanuit Windows je linuxpartities (NAAR KEUZE, dus alleen de partities die je zelf wil gebruiken) als het ware mounten. Dit kun je permanent of tijdelijk doen. Met tijdelijk moet je die linuxpartitie mounten en unmounten, met permanent mount je het eenmalig en laat je het zo.

Mount dus de linuxpartitie (je mag zelf een beschikbare driveletter gebruiken).

Herstart Windows. Als het goed is vindt Windows een nieuwe partitie.

Vervolgens zorg je ervoor dat \mijn\documenten gelijk is aan de gemounte /home partitie. Dat doe je door op Mijn Documenten met de rechtermuisknop te klikken en dan als locatie de driveletter van je gemounte linux (/home) partitie op te geven.

Download vervolgens op portableapps.com de portable versies van Firefox en Thunderbird. Bij de eerste keer dat je ThunderbirdPortable opstart geef je niets op maar bij de accountsettings van thunderbird dezelfde locatie op waar je de Linuxversie van Thunderbird hebt staan. Als je het helemaal goed wil doen maar je een aparte directory /mail aan op de /home/gebruiker partitie aan (nog voordat je met Windows gaat freubelen).

Je hebt nu de volgende situatie:

(even vlug met Dia gemaakt)

Windows ==> \mijn documenten = /home/gebruiker <== Linux
Thunderbird portable ==> maildirectory <== Linuxversie van Thunderbird.

Wanneer je Windows gebruikt, dan gebruik je exact dezelfde mailbox als wanneer je Linux gebruikt.

Waarom de portable versie van Thunderbird? Omdat die niets in het register wegschrijft en als een stand-alone programma draait. Je hoeft alleen en snelkoppeling te maken naar je bureaublad en er wordt niets geïnstalleerd. Deze versie kun je zelfs op een USB device laten draaien, daarom het het ook ThunderbirdPortable.
In het extreme geval kun je dat ding zelfs onder Wine laten draaien.... ;)

Veel succes!

PS. Ik gebruik deze situatie al tijden en heb nooit enig probleem ondervonden. Ik kan mij een heavy-user noemen. Ook vanuit de Windows kant nooit problemen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline John K

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2007/07/20, 18:46:14 »
Prima verhaal, ik moet het als leek nog wel een paar dagen op me in laten werken..

Maar ik heb wat vragen.

- Wat bedoel je met "Wanneer je Windows gebruikt, dan gebruik je exact dezelfde mailbox als wanneer je Linux gebruikt."  Ik heb meerdere useraccounts met meedere emailadressen, komt dit goed?

- Waarop installeer ik de Portable versie? Hoe werkt het?

Wanneer ik hieraan begin stel ik je misschien nog wel een vraag, mits je dat niet vervelend vindt.

Groeten John en erg bedankt!

Offline woteb

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2007/07/20, 22:04:50 »
- Wat bedoel je met "Wanneer je Windows gebruikt, dan gebruik je exact dezelfde mailbox als wanneer je Linux gebruikt."  Ik heb meerdere useraccounts met meedere emailadressen, komt dit goed?

- Waarop installeer ik de Portable versie? Hoe werkt het?
Bij Thunderbird kun je bij Useraccount opgeven waar je de mail opgeslagen wil hebben. Dat kan bij zowel de Windows als bij de Linux versie, en ook bij de portable versie.
De useraccount zijn niet belangrijk. Die moeten alleen voor de beide versies gelijk zijn, als de maildirectory maar hetzelfde is.

Als je voor alle versie dezelfde maildirectory opgeeft

\mijn documenten\mail en /home/gebruiker/mail (bij gebruiker dus je eigen naam) dan zit de mail in een directory dat door beide besturingssystemen kan worden benaderd.

Portable Thunderbird kun je op je hardeschijf of op een usbdisk/stick installeren. In jouw geval kun je dat ook in de /home/gebruiker directory installeren (vanuit Windows gezien is dat \mijn documenten).

Ik vind het niet vervelend hoor om vragen te beantwoorden.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline John K

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2007/07/22, 18:02:03 »
Bedankt,

Ik ga snel aan de slag.

« Reactie #18 Gepost op: 2007/07/23, 02:12:15 »
(Gratis) software is van http://portableapps.com/suite met reeds waanzinnig veel vooringestelde software, tenminste als je de grootste (250Mb) versie pakt.
BTW download de linkse ( 89.5Mb)

Wanneer je die op een Stick zet van 2 Gig heb je al een boel tot je beschikking en houd je nog zat ruimte over voor andere dingen.

Duw je stick in de pc, start portableapps op, wijs naar de stick en installeren maar.
Ook nu kan je alles importeren vanuit je Windows Browsers en of mailproggies.
Wanneer alles naar tevreden op de stick staat en werkt berg je de stick goed op.
Dit is nu en je backup en je kan de stick overal mee naar toe nemen en zo je eigen browser gebruiken , je documenten bewerken mail ophalen enz enz.
Op iedere willekeurige pc, zonder dat er sporen achter blijven op die pc.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2007/07/24, 15:23:14 »
Dit klinkt echt heel goed, ik ga het snel proberen. Is de kleine versie niet genoeg? het gaat mij alleen om Firefox ,Thunderbird en de Sunbird agenda.

Bedankt voor de tip!!!

Offline John K

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2007/07/31, 21:09:55 »
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik opnieuw (vers) kan installeren. Hoe maak ik nu de verse partities aan met een aparte /home partitie( van 3 gig, er komen toch alleen maar email en browserinstellingen etc. op, toch?) .

30 gig voor Ubuntu; hoe noem ik die in Gparted? /root?
3 gig voor /home; hoe noem ik die in Gparted? /home?
3 gig voor swap

In de Wiki ben ik alleen maar een normale install procedure, dus zonder aparte home peritie tegengekomen.

Omdat Vista er al opstaat zal ik alles extended moeten maken, dit omdat er nog meer partities op de schijf komen, is dit een probleem?

Bij voorbaat dank,

John

Offline John K

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2007/07/31, 21:18:00 »
Citaat van: woteb

Dat gaat niet zomaar omdat een /home folder niet op een FAT32 partitie kan draaien. Wat je kunt doen is het volgende:

Gebruik de  LiveCD van Ubuntu. Maak een Ext3 partitie aan en mount deze als /home2.
Kopieer alle data van /home naar /home2. Hernoem daarna /home als home.old en /home2 naar /home.

Ga naar de /etc directory en open het bestandje fstab. Voeg daar de volgende regel toe:

Download het programma EXT2 IFS, te vinden op http://www.fs-driver.org/ en installer dit (gratis en gebruikersvriendelijk en veilig). Deze website is ook goed gedocumenteerd, neem eens een kijkje op hun screenshotafdeling en lees de faq's.

Hiermee kun je vanuit Windows je linuxpartities (NAAR KEUZE, dus alleen de partities die je zelf wil gebruiken) als het ware mounten. Dit kun je permanent of tijdelijk doen. Met tijdelijk moet je die linuxpartitie mounten en unmounten, met permanent mount je het eenmalig en laat je het zo.

Vervolgens zorg je ervoor dat \mijn\documenten gelijk is aan de gemounte /home partitie. Dat doe je door op Mijn Documenten met de rechtermuisknop te klikken en dan als locatie de driveletter van je gemounte linux (/home) partitie op te geven.

Download vervolgens op portableapps.com de portable versies van Firefox en Thunderbird. Bij de eerste keer dat je ThunderbirdPortable opstart geef je niets op maar bij de accountsettings van thunderbird dezelfde locatie op waar je de Linuxversie van Thunderbird hebt staan. Als je het helemaal goed wil doen maar je een aparte directory /mail aan op de /home/gebruiker partitie aan (nog voordat je met Windows gaat freubelen).

http://www.oudvaders.nl/images/windows-linuxhomepartitie.png

Wanneer je Windows gebruikt, dan gebruik je exact dezelfde mailbox als wanneer je Linux gebruikt.

Waarom de portable versie van Thunderbird? Omdat die niets in het register wegschrijft en als een stand-alone programma draait. Je hoeft alleen en snelkoppeling te maken naar je bureaublad en er wordt niets geïnstalleerd. Deze versie kun je zelfs op een USB device laten draaien, daarom het het ook ThunderbirdPortable.

Veel succes!

PS. Ik gebruik deze situatie al tijden en heb nooit enig probleem ondervonden. Ik kan mij een heavy-user noemen. Ook vanuit de Windows kant nooit problemen.
Bovenstaand verhaal snap ik niet helemaal; Hoe mount ik een partitie als /home 2

"Hernoem daarna /home als home.old en /home2 naar /home"  Waar benoem ik dit?

"Ga naar de /etc directory en open het bestandje fstab. Voeg daar de volgende regel toe:" Waar vind ik deze dirctory?

Groeten John

Offline John K

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2007/07/31, 21:28:08 »
Citaat van: woteb

http://www.oudvaders.nl/images/windows-linuxhomepartitie.png

Veel succes!

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik opnieuw (vers) kan installeren. Hoe maak ik nu de verse partities aan met een aparte /home partitie( van 3 gig, er komen toch alleen maar email en browserinstellingen etc. op, toch?) .

30 gig voor Ubuntu; hoe noem ik die in Gparted? /root?
3 gig voor /home; hoe noem ik die in Gparted? /home?
3 gig voor swap

In de Wiki ben ik alleen maar een normale install procedure, dus zonder aparte home peritie tegengekomen.

Omdat Vista er al opstaat zal ik alles extended moeten maken, dit omdat er nog meer partities op de schijf komen, is dit een probleem?

Bij voorbaat dank,

John