Heeft iemand een idee hoe ik mijn hme folder kan verplaatsen naar een Fat32 extended partition? Ik wil een clean install van 6.06 naar 7.04 zonder mij home te verleizen en tevens wil ik dat mijn emailgegevens (en firefox favorieten?) op deze ext. pattition terrechtkomen, zodat ikbij een upgrade niet telkens alles hoef te backuppen (en ik mijn emailgegevens evetueel ook nog kan delen met Thunderbird op Windows). Of is dit echt een stapje te ver...
Groeten en alvast bedankt voor het meedenken!
Dat gaat niet zomaar omdat een /home folder niet op een FAT32 partitie kan draaien. Wat je kunt doen is het volgende:
Gebruik de LiveCD van Ubuntu. Maak een Ext3 partitie aan en mount deze als /home2.
Kopieer alle data van /home naar /home2. Hernoem daarna /home als home.old en /home2 naar /home.
Ga naar de /etc directory en open het bestandje fstab. Voeg daar de volgende regel toe:
/dev/hda2 /home ext3 defaults 0 2
/dev/hda2 is mijn situatie, pas dat dus aan aan jouw situatie.
Nu zal Ubuntu de nieuwe partitie als /home gebruiken.
Nu de Windowskant van het verhaal.
Download het programma EXT2 IFS, te vinden op
http://www.fs-driver.org/ en installer dit (gratis en gebruikersvriendelijk en veilig). Deze website is ook goed gedocumenteerd, neem eens een kijkje op hun screenshotafdeling en lees de faq's.
Hiermee kun je vanuit Windows je linuxpartities (NAAR KEUZE, dus alleen de partities die je zelf wil gebruiken) als het ware mounten. Dit kun je permanent of tijdelijk doen. Met tijdelijk moet je die linuxpartitie mounten en unmounten, met permanent mount je het eenmalig en laat je het zo.
Mount dus de linuxpartitie (je mag zelf een beschikbare driveletter gebruiken).
Herstart Windows. Als het goed is vindt Windows een nieuwe partitie.
Vervolgens zorg je ervoor dat \mijn\documenten gelijk is aan de gemounte /home partitie. Dat doe je door op Mijn Documenten met de rechtermuisknop te klikken en dan als locatie de driveletter van je gemounte linux (/home) partitie op te geven.
Download vervolgens op portableapps.com de portable versies van Firefox en Thunderbird. Bij de eerste keer dat je ThunderbirdPortable opstart geef je niets op maar bij de accountsettings van thunderbird dezelfde locatie op waar je de Linuxversie van Thunderbird hebt staan. Als je het helemaal goed wil doen maar je een aparte directory /mail aan op de /home/gebruiker partitie aan (nog voordat je met Windows gaat freubelen).
Je hebt nu de volgende situatie:

(even vlug met Dia gemaakt)
Windows ==> \mijn documenten = /home/gebruiker <== Linux
Thunderbird portable ==> maildirectory <== Linuxversie van Thunderbird.
Wanneer je Windows gebruikt, dan gebruik je exact dezelfde mailbox als wanneer je Linux gebruikt.
Waarom de portable versie van Thunderbird? Omdat die niets in het register wegschrijft en als een stand-alone programma draait. Je hoeft alleen en snelkoppeling te maken naar je bureaublad en er wordt niets geïnstalleerd. Deze versie kun je zelfs op een USB device laten draaien, daarom het het ook ThunderbirdPortable.
In het extreme geval kun je dat ding zelfs onder Wine laten draaien....

Veel succes!
PS. Ik gebruik deze situatie al tijden en heb nooit enig probleem ondervonden. Ik kan mij een heavy-user noemen. Ook vanuit de Windows kant nooit problemen.