Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: terminal venster  (gelezen 2689 keer)

Offline patrick

• Lid
terminal venster
« Gepost op: 2007/07/19, 19:44:21 »
Is er een mogelijkheid om vanuit nautilus als men in een bepaalde directory staat op die plaats een terminal venster te open. Vroeger had ik zo iets in XP met de rechter muisknop kon ik als ik op een dir stond een optie kiezen command prompt here en dan starte er  een command prompt op in die dir.
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit

Offline Soul-Sing

• Lid
terminal venster
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/19, 21:16:40 »
Citaat van: patrom
Is er een mogelijkheid om vanuit nautilus als men in een bepaalde directory staat op die plaats een terminal venster te open. Vroeger had ik zo iets in XP met de rechter muisknop kon ik als ik op een dir stond een optie kiezen command prompt here en dan starte er  een command prompt op in die dir.
kun je iets duidelijker zijn. ik begrijp het niet. liever niet refereren aan xp want dat is fading out bij mij....:D

terminal venster
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/19, 21:41:10 »
Als je de terminal en bestandsbeheer open hebt staan en je wil met de terminal bvb naar een bepaalde map gaan dan tik je in de terminal cd en dan trek je vanuit bestandsbeheer de benodigde map naar de terminal. Je moet dan nog enkele aanhalingstekens verwijderen en ENTER drukken.
Is dit hetgeen je bedoeld, zo doe ik het althans toch. :)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline woteb

• Lid
terminal venster
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/19, 21:44:29 »
Met Thunar kan het in ieder geval wel. Is zelfs in veel gevallen ver boven Nautilus te prefereren (tenzij je moet netwerken) omdat het veel sneller draait dan Nautilus.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
terminal venster
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/19, 23:07:24 »
Citaat van: asilnevs
Als je de terminal en bestandsbeheer open hebt staan en je wil met de terminal bvb naar een bepaalde map gaan dan tik je in de terminal cd en dan trek je vanuit bestandsbeheer de benodigde map naar de terminal. Je moet dan nog enkele aanhalingstekens verwijderen en ENTER drukken.
Is dit hetgeen je bedoeld, zo doe ik het althans toch. :)
Die aanhalingstekens verwijderen hoeft helemaal niet, en soms werkt het dan niet eens, bijvoorbeeld als er een spatie in het bestandspad staat.

EDIT: Ik heb een script gevonden dat het ook kan
#!/bin/sh
gnome-terminal --working-directory=$NAUTILUS_SCRIPT_CURRENT_URI
plaats dit script in:
~.gnome2/nautilus-scripts

en maak het uitvoerbaar:
rechterklik op het bestand ->  Rechten -> Uitvoeren van bestand toestaan
of
chmod u+x ~/.gnome/nautilus-scripts/
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Pensacola

• Gast
terminal venster
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/20, 09:13:12 »
Ik weet niet of het in nautilus zo is, maar in konqueror moet ik gewoon de F4 toets indrukken en dan opent ie een terminal die zich in de huidige directory bevindt.

Offline vliegje20

• Lid
terminal venster
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/20, 09:19:09 »
Ik heb hiervoor vanuit synaptic een add-on gedownload voor nautilus dat je rechtermuisknop kan doen op een map en dat opent ie dan in de terminal even zoeken hoe het heet.

De naam is: nautilus-open-terminal

Zoek hier maar eens op in synaptic.

Offline Soul-Sing

• Lid
terminal venster
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/20, 09:45:36 »
Citaat van: vliegje20
Ik heb hiervoor vanuit synaptic een add-on gedownload voor nautilus dat je rechtermuisknop kan doen op een map en dat opent ie dan in de terminal even zoeken hoe het heet.

bedankt voor de handige tip! :D

Offline woteb

• Lid
terminal venster
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/20, 10:57:43 »
In Hoary werkte dit overigens standaard. Vreemd genoeg is dit vanaf Breezy een doe-het-zelf klusje geworden.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

terminal venster
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/20, 16:38:18 »
Citaat van: vliegje20

Goeie tip, ik heb wel eerst Ctrl-Alt-Backspace moeten doen om het in werking te krijgen ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline vliegje20

• Lid
terminal venster
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/20, 17:11:25 »
Citaat van: asilnevs
Goeie tip, ik heb wel eerst Ctrl-Alt-Backspace moeten doen om het in werking te krijgen ;)
Klopt was ik even vergeten sorry

Offline patrick

• Lid
terminal venster
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/20, 18:37:13 »
bedankt vliegje20 en woteb allebei de oplossingen zijn perfect. Heb thunar ook geinstalleerd en deze is inderdaad sneller.
In nautilus is het ook gelukt.
Dit was wat ik zocht
Bedankt allemaal.
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit