Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rmdir, rm...?  (gelezen 12634 keer)

Offline Math.

• Lid
rmdir, rm...?
« Reactie #25 Gepost op: 2006/04/23, 20:54:15 »
Maar die heb je natuurlijk meteen weer verwijderd?

Ok, flauw! :P

Saamelainen

• Gast
rmdir, rm...?
« Reactie #26 Gepost op: 2006/04/24, 12:27:30 »
Terugkomend op het oorspronkelijke topic over het gebruik van commando's in de terminal. Ik zit op het moment een beetje in dubio. Omdat ik me mijn beginnersproblemen nog heel goed kan herinneren heb ik het steeds erg leuk gevonden om nieuwe beginners op weg te helpen als ik dat kon. Ik weet dat er beginners zijn die graag Ubuntu of Linux in het algemeen willen gaan gebruiken, maar die geen zin of interesse hebben om zich al te zeer in Linux te verdiepen en gewoon lekker op hun pc willen kunnen werken. Dat kun je niemand kwalijk nemen. En het kan in Ubuntu prima om uit de terminal te blijven of er slechts een enkele keer gebruik van te maken.

Wat ik me nu afvraag is of het gebruik van gksudo nautilus verzwegen en ontraden zal blijven worden, want dan kan ik op die manier er niet langer aan meehelpen om beginners over de streep te trekken. Ubuntu is zo ver gekomen doordat er wordt beweerd dat ook beginners er mee overweg zouden kunnen en het niet voorbehouden is aan doorgewinterde computeraars. Het verwijzen naar andere distributie's zoals bijvoorbeeld PCLinuxOS, Mepis of Xandros vind ik helemaal niet nodig. Zoals veel mensen hier ben ik erg enthousiast en zie ik graag dat er steeds meer liefhebbers bijkomen.

Vandaar dat ik nu erg in dubio ben. Mijn vraag is simpel: Wel of geen gebruik van gksudo nautilus?

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
rmdir, rm...?
« Reactie #27 Gepost op: 2006/04/24, 12:31:48 »
Het heeft allemaal zijn voor een nadelen. Je doet wat je wil natuurlijk.

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
rmdir, rm...?
« Reactie #28 Gepost op: 2006/04/24, 12:54:01 »
Ik zou niet weten waarom ge moet zwijgen over over gksudo nautilus.
Nieuwe gebruikers lopen ook andere forums plat om hun probleempjes op te lossen, gaat ge 't hier verzwijgen dan blijven ze op bijvoorbeeld 't engelstalige forum en komen niet meer terug.
Beter is er wel over praten maar er duidelijk de risico's bij te vermelden. Willen ze 't toch proberen dan op eigen risico h
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
rmdir, rm...?
« Reactie #29 Gepost op: 2006/04/24, 12:59:35 »
Tja, ook in WinXP kan je als administrator allerlei leuke dingen doen en zaken verwijderen die je niet hoort te verwijderen. Dat heeft niets met Linux/WinXP te maken. Ook in WinXP moet je weten wat je wel en niet mag doen. Dat heet: 'common sense' en daarvoor moet je sowieso _iets_ weten van Windows of Linux.

Offline Math.

• Lid
rmdir, rm...?
« Reactie #30 Gepost op: 2006/04/24, 18:07:53 »
Tja, tis net zoiets als dat je het dak van je huis wilt verwijderen. Daar heb je extra gereedschap voor nodig.
En dan moet je natuurlijk niet zeuren dat je ineens een zwembad in je huis hebt staan, want je hebt zelf dat dak verwijderd!

...Ok, dit is wel een hele vage vergelijking, maar klaat lekker staan! :D

Saamelainen

• Gast
rmdir, rm...?
« Reactie #31 Gepost op: 2006/04/24, 18:50:43 »
Het punt is dat ik graag wil weten of het gebruik van gksudo nautilus hier taboe is. Ik ga dat natuurlijk niet adviseren om even later terechtgewezen te worden.

Ik zie Nautilus zo ongeveer net als de Verkenner in Windows. Als je geen verstand van zaken hebt kun je in de terminal juist veel eerder iets verkeerd doen. Het is raar dat je je eerst gek hebt moeten lezen op forums en andere documentatiesites om dan per ongeluk ergens te ontdekken dat je b.v. je sourceslist of fstab ook grafisch kunt aanpassen.

Ik vond dat Sander het heel goed verwoordde in het topic Mensen willen niet overstappen. Ik haal het hier nog eens een keer aan, want dat is precies wat ik bedoel. Deze mensen zouden in elk geval in het begin geholpen zijn met een commando als gksudo nautilus. En dat je niet zomaar systeembestanden moet verwijderen kan ieder verstandig mens wel begrijpen.

Citaat van: Sander van der Veeke
ik snap enigszins wel waarom mensen niet over willen stappen...

ik zelf bijvoorbeeld heb het nu twee keer geprobeerd (twee keer voor

budster

• Gast
rmdir, rm...?
« Reactie #32 Gepost op: 2006/04/24, 18:54:16 »
@ Saamelainen

Een goede reden om te leren om met een terminal overweg te kunnen is omdat het nog wel eens wilt voorkomen (bij mij tenminste) dat je alleen nog maar een terminal hebt en dan voor elkaar moet zien te krijgen dat je systeem het weer gaat doen.

Ideale situatie is natuurlijk dat X nog veel robuster zou worden, en dat het net zo moeilijk plat te krijgen is als de kernel van Linux, maar dat is nu helaas (nog) niet het geval. Als ik zie hoe snel Linux zich ontwikkeld dan denk ik dat mijn kinderen nooit meer in een terminal zullen werken. En ik hoop dat ze een betere metafoor krijgen dan de huidige desktop.

budster

• Gast
rmdir, rm...?
« Reactie #33 Gepost op: 2006/04/24, 19:03:48 »
Ik denk overgens ook mensen zijn die moeilijk doen om het moeilijk doen. ik gebruikte vroeger ook altijd VIM, tot ik er achter kwam dat ik eigenlijk mijzelf aan het kwellen was. Nu gebruik ik gewoon pico en begrijp eigenlijk niet waarom ik vroeger perse 'unix' wilde doen en vim gebruiken.

Vim is leuk voor mensen die de hele dag in een terminal zitten, en overal een shortcut voor willen hebben. Omdat dat tijd bespaard, maar dan moet je er zoveel gebruik van maken dat je die maand die je moet investeren om vim onder de knie te krijgen weer kan 'terugverdienen' door efficient gebruik van schortcuts. Voor de gemiddelde Linux gebruiker is dat absoluut niet het geval.

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
rmdir, rm...?
« Reactie #34 Gepost op: 2006/04/24, 21:21:55 »
Ik gebruik zelfs VIM op windows ... wat dacht je ... notepad gebruiken ... ben je gek. VI(M) kennen is een noodzakelijk kwaad als je in de informatica zit. Er is altijd wel ergens een klant met

rmdir, rm...?
« Reactie #35 Gepost op: 2006/04/24, 23:19:21 »
gksudo nautilus is eng, daar blijf ik bij. Het is echter soms nodig, zeker zolang er geen "bewerk als root" optie zit in het rechtermuisklikmenu (galgje!). Als je het aanraadt, zeg er dan wel bij dat je er erg voorzichtig mee moet zijn  :)

Saamelainen

• Gast
rmdir, rm...?
« Reactie #36 Gepost op: 2006/04/25, 00:47:43 »
Het is heel mooi dat jullie zo je best doen om mensen vooruit te helpen. Maar sorry, ik stop er voorlopig mee. Ik vind het veel te jammer dat beginners meteen de terminal in gedwongen worden en het dan opgeven terwijl dat niet had gehoeven. Het gaat me aan het hart...

rmdir, rm...?
« Reactie #37 Gepost op: 2006/04/25, 11:10:30 »
Jammer...

Saamelainen

• Gast
rmdir, rm...?
« Reactie #38 Gepost op: 2006/04/25, 13:59:56 »
Een beetje voorbarig van mij. Ik kan het toch niet laten. Ben misschien een halve geek.:)
Ik bedacht dat elke bijdrage hoe klein ook van iedereen hier net iemand anders een handige tip op kan leveren.

Gksudo nautilus is erg makkelijk,  maar je moet niet vergeten Nautilus weer meteen af te sluiten als je iets veranderd hebt en weer als gewone gebruiker verdergaan. Anders kunnen er inderdaad enge dingen gebeuren.

rmdir, rm...?
« Reactie #39 Gepost op: 2006/04/25, 14:09:24 »
Citaat van: Saamelainen
Een beetje voorbarig van mij. Ik kan het toch niet laten. Ben misschien een halve geek.:)
Welcome to the dark side :)
Citaat
Ik bedacht dat elke bijdrage hoe klein ook van iedereen hier net iemand anders een handige tip op kan leveren.

Gksudo nautilus is erg makkelijk,  maar je moet niet vergeten Nautilus weer meteen af te sluiten als je iets veranderd hebt en weer als gewone gebruiker verdergaan. Anders kunnen er inderdaad enge dingen gebeuren.
Zo klinkt het het beste, ik ga die uitspraak van je jatten en in m'n arsenaal standaard-antwoorden stoppen ;)

budster

• Gast
rmdir, rm...?
« Reactie #40 Gepost op: 2006/04/25, 14:19:28 »
Citaat van: Dennis
gksudo nautilus is eng, daar blijf ik bij. Het is echter soms nodig, zeker zolang er geen "bewerk als root" optie zit in het rechtermuisklikmenu (galgje!). Als je het aanraadt, zeg er dan wel bij dat je er erg voorzichtig mee moet zijn  :)
Eigenlijk zouden grafische programma's die je als root draait een andere theme moeten hebben, standaard rood of zo.

Offline zappa

• Lid
rmdir, rm...?
« Reactie #41 Gepost op: 2006/04/25, 14:21:08 »
Citaat van: budster
Eigenlijk zouden grafische programma's die je als root draait een andere theme moeten hebben, standaard rood of zo.
Wat best gemakkelijk te doen is... :)

Saamelainen

• Gast
rmdir, rm...?
« Reactie #42 Gepost op: 2006/04/25, 14:21:17 »
@Dennis
 :)  :)  :)

Offline Math.

• Lid
rmdir, rm...?
« Reactie #43 Gepost op: 2006/04/25, 14:22:31 »
Valt vast in te stellen?

Offline zappa

• Lid
rmdir, rm...?
« Reactie #44 Gepost op: 2006/04/25, 14:57:22 »
Of course :)
Al die dingen zitten in de map .gnome of zo in uw kome-directory. Of eens grafisch inloggen in root om juist dit te doen.

budster

• Gast
rmdir, rm...?
« Reactie #45 Gepost op: 2006/04/25, 15:07:21 »
ik denk dat er voor het theme word gekeken naar de user die op dat moment ingelogd is en niet naar de gebruiker die het betreffende programma gestart is. Tenminste als ik een applicatie als root start krijg ik deze in mijn aangepaste theme. En het root theme heb ik nooit veranderd.

Offline zappa

• Lid
rmdir, rm...?
« Reactie #46 Gepost op: 2006/04/25, 15:30:14 »
Citaat van: budster
ik denk dat er voor het theme word gekeken naar de user die op dat moment ingelogd is en niet naar de gebruiker die het betreffende programma gestart is. Tenminste als ik een applicatie als root start krijg ik deze in mijn aangepaste theme. En het root theme heb ik nooit veranderd.
Maar uw user theme ook niet zeker :)

rmdir, rm...?
« Reactie #47 Gepost op: 2006/04/25, 21:20:41 »
Dat is een voorstel voor edgy: root een felrood theme geven.