Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sites testen op LInux  (gelezen 1226 keer)

Goeroeboeroe

• Gast
Sites testen op LInux
« Gepost op: 2007/07/06, 04:52:35 »
Citaat van: profoX
Citaat van: Goeroeboeroe
Voor de sites die ik maak heb ik Windows nog nodig.
Sorry om heel even de offtopic kant op te gaan, maar ik wil even een tip geven: om sites in IE te testen kan je ies4linux gebruiken, en om sites te maken zijn er volgens mij voldoende alternatieven in linux.
Maar even uit dat andere onderwerp vertrokken.
't Maken van sites doe ik (uiteraard) onder Kubuntu. Na even wennen heb ik daar 'n aantal programma's ontdekt die veel aangenamer werken dan wat ik van Windows kende. Ik codeer alles met de hand, dus ik kan niet met DreamWeaver of zo vergelijken. Dat wil ik trouwens ook niet, want coderen met de hand is gewoon 't beste.
Maar wat testen betreft zijn er toch wel wat verschillen tussen ies4linux (wat ik gebruik) en IE op Windows. Mogelijk omdat IE zo ingebakken zit in 't hele Windows-systeem en allerlei dll's en zo van 't besturingssysteem gebruikt.
En er zijn helemaal enorme verschillen tussen IE6 en IE7, en IE7 is er nog niet via ies4linux. En sinds kort is er ook Safari voor Windows, waar ik ook mee test. Hoewel dat gebaseerd schijnt te zijn op dezelfde engine als Konqueror, lijken Safari en Konqueror niet op elkaar in weergave. Ik vind Konqueror trouwens met stip de meest rotte browser die ik ken wat betreft weergave. Als alles netjes gevalideerd is en overal goed werkt, weet Konqueror er nog de meest wilde fratsen mee uit te halen. 't Is trouwens wel 'n fantastische bestandsbeheerder.
Maar goed, ik gebruik Windows dus alleen voor testen, via VMWare Server.

Sites testen op LInux
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/06, 13:40:12 »
Kan je niet testen met Firefox?

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
Sites testen op LInux
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/06, 14:02:58 »
IE is nog steeds het meest gebruikt en werkt op een aantal punten toch anders dan firefox, dus testen in IE is onoverkomelijk.
JackTummers.nl

Goeroeboeroe

• Gast
Sites testen op LInux
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/06, 15:42:28 »
Dat is 'n heel lang verhaal. Wat ik dus maar heel erg zal inkorten. Allereerst had je in 't verleden de browser-oorlog, waarin Internet Explorer en Netscape zoveel mogelijk probeerden te verschillen om marktaandeel te krijgen.
Vervolgens kreeg je standaarden. Microsoft heeft toen willens en wetens met Internet Explorer 6 die standaarden volledig ontkracht. En door het op grote schaal verspreiden van de gratis bagger FrontPage werden op grote schaal sites gemaakt die alleen geschikt waren voor IE. 'n Bewuste poging van Microsoft om zo iedereen te dwingen Windows te gebruiken, en 'n poging om Internet in handen te krijgen.
Dat is gelukkig niet gelukt.
Die browser-oorlog is verleden tijd en de problemen daarvan spelen eigenlijk niet meer, daarvoor zijn die browsers te oud. Maar dankzij 't gesodemieter van Microsoft wijkt IE dus fors af van alle andere browsers. Maar ook weer niet altijd.
IE 7 houdt zich veel beter aan de standaard, maar ook weer niet helemaal.
Dus moet je testen op IE 6 én IE 7 (IE 5.5 test ik niet meer). En daarnaast moet je dus testen op Firefox.
Maar omdat elke browser ook weer fouten heeft, en de standaard af en toe onduidelijk is, test ik dus ook op Opera en Konqueror, en sinds kort Safari. En dan zit er ook nog enig verschil in de besturingssystemen, mogelijk omdat die browsers dus soms bibliotheken van 't besturingssysteem gebruiken of zo.
Onder Windows heb je ook nog WebbIE, 'n gratis browser die 't laat zien zoals 'n spraakbrowser 't ziet. Wat ik belangrijk vindt voor gehandicapten. Daarvoor heb ik ook nog geen alternatief kunnen vinden op Linux. Je hebt wel Lynx en 387 varianten daarop, maar 't is me niet gelukt uit te vogelen hoe die werken. En die zijn toch ook weer anders dan 'n spraakbrowser of zo.
Overigens begin ik altijd met Firefox: dat is, wat mij betreft, met stip de beste. En er zijn heel veel handige extensies voor beschikbaar. Als 't in Firefox werkt, werkt 't voor 95% of zo in de rest ook.
Ik kreeg trouwens 'n mailtje voor 'n msn-gebeuren, maar ik heb geen msn (en wil dat ook niet). En ik wil best, graag zelfs, hierover van gedachten wisselen, maar dan liever in 't forum, zodat iedereen die dat wil mee kan doen.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Sites testen op LInux
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/06, 17:43:17 »
Goeroeboeroe:

ies4linux ondersteunt de IE7 rendering engine wel, maar stopt die gewoon in een IE6 browser jasje, maar meerdere rendering engines kunnen naast elkaar geïnstalleerd worden via ies4linux.

Safari is inderdaad gebaseerd op KHTML van Konqueror en Konqueror weergeeft gevalideerde pagina's PRIMA. Beter dan zijn concurrentie, dat leid ik onder andere hieruit af: http://www.webstandards.org/files/acid2/test.html en http://www.howtocreate.co.uk/acid/ en ook uit het feit dat alle webpagina's er prima uitzien in Konqueror, met enkele uitzonderingen (minimale grafische 'foutjes') die specifiek op Firefox en Internet Explorer werden getest.

De nieuwe browser van KDE 4 zal trouwens gebaseerd zijn op Webkit en dus helemaal dezelfde rendering engine gebruiken als Safari (Webkit is de aangepaste KHTML engine die wordt gebruikt in Safari)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
Sites testen op LInux
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/06, 20:49:48 »
Dat mailtje voor msn was van mij, maar zo kan het ook. Ik dacht misschien wel handig, en msn'nen kan ook via Kopete of Gaim, maar dat wist je natuurlijk al lang ;).

IE6 kan ook prima via Crossover Office. Een paar dingen werken dan alleen nog niet. Ajax bijvoorbeeld. Alle foto's in mijn site vergrootten via het thickbox script (zoiets als lightbox) en dat werkt niet. De ondergrond gaat helemaal blanco, idem in Konqueror. IE7 werkt helaas nog niet, ook niet (goed) in de nieuwste beta van ies4linux. Dus voorlopig maar een kleine windows partitie bewaren.

Een aantal vragen/dingen waar ik zelf nog mee zit en waar misschien wat over uitgewisseld zou kunnen worden:
1. PHP testen via LAMPP: het programma wordt geïnstalleerd onder /opt. Is er een manier (ben nog een beetje een newbie) om de /htdocs map onder /opt/lampp te koppelen ergens in je /home map?
2. Quanta of Bluefish? De eerste biedt een goede optie tot sitebeheer (projects), maar heeft een onprettige editor vind ik zelf. Bluefish is daar beter in, maar zet al zijn projects niet netjes in een pulldown. Lastig om even te switchen tussen verschillende sites. Quanta heeft ook een goede preview die ik in Bluefish ook nog niet heb kunnen vinden. De knop 'preview' doet niks.

3. Nog een hele belangrijke... welk lettertype kiezen jullie voor jullie sites om ze zo uniform mogelijk te krijgen over de verschillende systemen en browsers? En welke maateenheid? Op dit moment bijv. aan het spelen met pt als maateenheid, maar ook dan is de grootte bijv. gelijk in IE en Firefox, maar weer veel kleiner in Konqueror. Ik neig er soms naar om maar gewoon sans te gebruiken als lettertype en verder niks.
JackTummers.nl

Goeroeboeroe

• Gast
Sites testen op LInux
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/06, 21:05:57 »
Ik was die IE7 eigenlijk al weer 'n beetje uit 't oog verloren, maar heb weer 'ns gekeken. Maar ik geef toch de voorkeur aan IE 7 (en IE 6) op Windows, vanwege sommige verschillen in weergave. Overigens gebruik ik IE 6 onder Wine wel voor 'n eerste controle. Als IE 7 onder Wine uit de beta-fase is ga ik 'm zeker proberen.
'Ik ga nogal behoorlijk tot de grenzen wat betreft 't gebruik van css, omdat ik geen JavaScript wil gebruiken, als dat enigszins mogelijk is. En op die punten zitten dus de (vaak kleine) verschillen tussen ies4linux en Windows. En zolang ik nog 'n XP-licentie heb...
Ik vind Konqueror als browser niet prettig, maar dat is 'n kwestie van voorkeur. Ik vind Opera ook niet fijn werken, en sommigen zweren daarbij. Die acidtest test maar 'n klein deel van css, en dat zal best perfect werken. Maar mijn problemen ontstaan dus bij de meer exotische constructies in xhtml/css. En daar geeft Konqueror heus de meeste problemen. Hoe 't dan kan dat Safari dat niet doet, weet ik ook niet.
En 't gaan om gevalideerde css/xhtml. Verder niet zo'n probleem trouwens, want als 't in al deze browser goed werkt, dan werkt 't overal. Ik was wat geïrriteerd omdat ik net 'n halve dag had lopen kloten met 'n probleem in Konqueror.
Goed nieuws trouwens van die Webkit, want dan zou 't allemaal net als Safari gaan werken.
Overigens vind ik Konqueror als project natuurlijk veel sympathieker en zo dan Apple, maar dat staat even los van de weergave.
Ik vertik 't trouwens om allen op IE en Firefox te testen. Maar goed, ik hoef er ook niet van te leven.