Dat is 'n heel lang verhaal. Wat ik dus maar heel erg zal inkorten. Allereerst had je in 't verleden de browser-oorlog, waarin Internet Explorer en Netscape zoveel mogelijk probeerden te verschillen om marktaandeel te krijgen.
Vervolgens kreeg je standaarden. Microsoft heeft toen willens en wetens met Internet Explorer 6 die standaarden volledig ontkracht. En door het op grote schaal verspreiden van de gratis bagger FrontPage werden op grote schaal sites gemaakt die alleen geschikt waren voor IE. 'n Bewuste poging van Microsoft om zo iedereen te dwingen Windows te gebruiken, en 'n poging om Internet in handen te krijgen.
Dat is gelukkig niet gelukt.
Die browser-oorlog is verleden tijd en de problemen daarvan spelen eigenlijk niet meer, daarvoor zijn die browsers te oud. Maar dankzij 't gesodemieter van Microsoft wijkt IE dus fors af van alle andere browsers. Maar ook weer niet altijd.
IE 7 houdt zich veel beter aan de standaard, maar ook weer niet helemaal.
Dus moet je testen op IE 6 én IE 7 (IE 5.5 test ik niet meer). En daarnaast moet je dus testen op Firefox.
Maar omdat elke browser ook weer fouten heeft, en de standaard af en toe onduidelijk is, test ik dus ook op Opera en Konqueror, en sinds kort Safari. En dan zit er ook nog enig verschil in de besturingssystemen, mogelijk omdat die browsers dus soms bibliotheken van 't besturingssysteem gebruiken of zo.
Onder Windows heb je ook nog WebbIE, 'n gratis browser die 't laat zien zoals 'n spraakbrowser 't ziet. Wat ik belangrijk vindt voor gehandicapten. Daarvoor heb ik ook nog geen alternatief kunnen vinden op Linux. Je hebt wel Lynx en 387 varianten daarop, maar 't is me niet gelukt uit te vogelen hoe die werken. En die zijn toch ook weer anders dan 'n spraakbrowser of zo.
Overigens begin ik altijd met Firefox: dat is, wat mij betreft, met stip de beste. En er zijn heel veel handige extensies voor beschikbaar. Als 't in Firefox werkt, werkt 't voor 95% of zo in de rest ook.
Ik kreeg trouwens 'n mailtje voor 'n msn-gebeuren, maar ik heb geen msn (en wil dat ook niet). En ik wil best, graag zelfs, hierover van gedachten wisselen, maar dan liever in 't forum, zodat iedereen die dat wil mee kan doen.