Ik zit op dit moment voor nood op een systeem met Ubuntu waar ik een van meerdere gebruikers ben. Ik was gewend dat ik de enige gebruiker was, maar de laptop die ik had heeft een opzwellende batterij, dus daar moet ik afscheid van nemen. Alle data stonden al op een NAS, dus die zijn safe.
Nu wil ik middels een fstab-bestand de NAS bereiken. Die is wel bereikbaar via 'Netwerk', maar wanneer ik in een programma een bestand wil openen, lukt dat niet. Ik krijg dan de melding dat het gevraagde bestand niet bestaat. Nee, het bestaat inderdaad niet in mijn eigen profiel maar elders. Nu moet ik steeds teruggaan naar het netwerk en vandaaruit het benodigde programma aanroepen.
Systeembestanden vind ik ook niet in mijn profiel, alleen een speciale selectie. Fstab staat daar niet bij, noch .cifs waar mijn wachtwoord verstopt staat.
Nu kan ik in de Terminal wel bij het fstab-bestand komen, maar dat werkt niet. Er wordt wel een mountpoint gemaakt, maar als ik wil mounten wordt het mountpoint niet gevonden. Ik krijg het vermoeden dat ik IN mijn profiel een fstab moet maken. Dus een folder "etc" maken en daarin het fstab plaatsen. Zie ik dat goed?
En moet dat dan perse in de Terminal of kan dat ook de grafische omgeving?