Ik vraag me af of je voorlopig niet beter via bestandsbeheer aankoppelt, en uitzoekt waarom dat niet werkt zoals je verwacht.
Ik kan wel via bestandsbeheer aankoppelen, dat doe ik ook.
Bestandsbeheer -> netwerk -> (bijv) documents.
Dan is "documents" aangekoppeld, zolang de laptop is ingeschakeld. Uitzetten en weer starten, dan is de koppeling weg en mag dit opnieuw doen.
Ik heb geen idee wat voor commando-regel achter "netwerk" zit. Waarom lukt met bestandsbeheer-netwerk wél - zij het for the time being - wat met fstab nog steeds niet lukt ?
Wat kan ik wel en wat niet bij aankoppelen via bestandsbeheer?
- Wél: bestanden op de NAS openen met bijbehorend programma, bewerken, opslaan
- Niet: Programma starten en bestand op de NAS kiezen, bewerken en opslaan. Alleen bestanden in HOME zijn beschikbaar
- Niet: Programma starten, nieuw bestand maken en opslaan op NAS. Alleen HOME is beschikbaar
Ik vind dit beperkt en bewerkelijk als ik daarna nieuwe data moet kopiëren of verplaatsen naar de NAS
Wanneer ik mount met de volgende regel:
sudo mount -t cifs //192.168.2.27/documents /media/obelix.local_documents -o username=afm.wiegerinck,password=Mo064RboheZy,vers=3.0
dan is die mount succesvol. Hoera?
Inderdaad zegt bestandsbeheer dat "documents" is aangekoppeld. Maar dat blijkt een dooie mus, want als ik nu een programma open en een bestand wil openen, zie "documents" nog steeds niet. Buiten HOME vind ik onder ANDERE LOKATIES alleen COMPUTER. "Documents" is nergens te bekennen.
Het is eigenlijk hetzelfde als via bestandsbeheer -> netwerk -> documents.
Dus, werken via bestandsbeheer is tamelijk beperkt.