Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: drivers gezocht  (gelezen 1479 keer)

carcrosser

• Gast
drivers gezocht
« Gepost op: 2007/06/01, 11:33:57 »
ik ben nieuw in linux en dus ook ubuntu en heb op aanraden dus ubuntu geinstaller, installatie prima, maar nu de drivers. Kom veel mensen tegen die zoeken naar de drivers voor mijn hardware, maar geen drivers zelf.

Kunnen jullie mij helpen?

ik heb in mijn PC:
Een Gigabyte GA-M61PM-S2 moederbaord 1 GB intern geheugen en een AMD athlon X2 3500
Verder een asus sx300 (wordt door ubuntu als radeon X300 gezien)
verder een DVD brander en DVD speler van samsung.
Tja er hangt nog een AVERTV videokaart in

ik krijg echter helemaal NIETS in gang. Zelfs de on board netwerkkaart niet (realtek)

de netwerkkaart zit dus op het moederboard. Wordt NIET zichtbaar gemaakt in device settings:
de ethernet IC is: realtek RTL8211
Sound is: Realtek ALC833
IEE1394 (firewire): TI (texas instruments) TSB43AB23
het chipset (waarvan ik eigenlijk verwacht dat het wel zou werken): nVidea Geforce 6100/nForce 430

Das alles ON BOARD dus, waarvan ik (afgezien van het chipset) weet dat het niet werkt.

de on_board videokaart is gedeactiveerd en dus vervangen voor de ASUS.
Deze zit op adress 0x03e8
Wordt herkend als een ATI radeon X300 SE (dat deed hij in windows ook, dus dat werkt ook wel denk ik) Dat is trouwens een PCI express kaart.

ik heb het hele internet al afgezocht,maar kan negens drivers vinden voor deze hardware.

en dan nog de vraag: hoe installeer ik deze drivers als beginner zijnde?

alvast bedankt! en ik hoop verder te komen met linux... Maar heb aub geduld als ik dingen niet snap, ik kom uit een dos tijdperk (1e Pc stamt van 1988) en ben daarna verder gegaan met windows. Echter waarom niet experimenteren met iets heel anders? maar dus aub begrip als ik iets niet direct snap/kan vinden. als er meer info nodig is hoor ik het wel.

vr. gr.

CrazyCentaur

• Gast
drivers gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/01, 12:33:17 »
Om bij het begin te beginnen: Welke versie van Ubuntu heb je geïnstalleerd? Wat zijn de resultaten dan als je de computer aanzet, je lijkt immers al in Ubuntu te zitten, dus IETS moet er toch werken? Wat kun je met andere woorden WEL en wat NIET doen?

carcrosser

• Gast
drivers gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/04, 18:29:29 »
klopt, alles loopt op zich prima, beide schermen doen het, maar kan niet extended desktop en geen resolutie en al die meuk wijzigen.
USB werkt.
DVD's doen het in zovere dat ik ze kan lezen.

netwerk doet het niet
krijg geen geluid
TV kaart doet het niet
firewire doet het niet

versie ubuntu: 6.10 de 64 bit variant

Offline Dominique Ramaekers

• Lid
  • Steunpunt: Nee
drivers gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/04, 19:06:11 »
Citaat van: carcrosser
klopt, alles loopt op zich prima, beide schermen doen het, maar kan niet extended desktop en geen resolutie en al die meuk wijzigen.
USB werkt.

netwerk doet het niet
krijg geen geluid
TV kaart doet het niet
firewire doet het niet

Ik stel voor dat je eerst ubuntu fiesty (7.06) installeert. Ik was ook begonnen met edgy (6.10) (fiesty bestond nog niet) en ik heb ook vanalles 'on-board'. Naar mijn ervaring werkt in fiesty alles veel beter, zeker het netwerk. Ik zou ook verkiezen voor de 32-bit variant. Als die werkt, kan je de 64-bit proberen maar op verschillende plaatsen op internet heb ik gelezen dat de 64-bit versie geen merkbare snelheidswinst opleverd (niet zelf kunnen ervaren).

carcrosser

• Gast
drivers gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/04, 19:28:15 »
dan zal ik eerst nieuwe CD's moete halen, dit was mijn laatste...

maar keep you posted.

c2olen

• Gast
drivers gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/04, 19:58:21 »
Citaat van: Dadio
USB werkt.

netwerk doet het niet
krijg geen geluid
TV kaart doet het niet
firewire doet het niet

Ik stel voor dat je eerst ubuntu fiesty (7.06) installeert. Ik was ook begonnen met edgy (6.10) (fiesty bestond nog niet) en ik heb ook vanalles 'on-board'. Naar mijn ervaring werkt in fiesty alles veel beter, zeker het netwerk. Ik zou ook verkiezen voor de 32-bit variant. Als die werkt, kan je de 64-bit proberen maar op verschillende plaatsen op internet heb ik gelezen dat de 64-bit versie geen merkbare snelheidswinst opleverd (niet zelf kunnen ervaren).
Ik heb zelf ook gemerkt dat er weinig verschil zit in capaciteiten tussen x86_64 en x86_32 uitvoeringen. Die extra geheugen adreseerbaarheid zit ik ook niet echt op te wachten in mijn laptop. Wat mij wel is opgevallen is dat de multimedia packages minder beschikbaar zijn voor de 64bit distro's. Dat is voor Ubuntu zo, maar ook voor de ander grote spelers.

Offline raggar

• Lid
    • fietsen naar Tibet
  • Steunpunt: Ja
drivers gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/04, 20:36:00 »
dan zal ik eerst nieuwe CD's moete halen, dit was mijn laatste...

maar keep you posted.
Voor updaten hoef je geen nieuwe cd's te branden, maar dat kan wel als je een schone installatie wilt doen.
Voor updaten zonder cd typ je in de terminal:

"sudo apt-get update"  en daarna
"sudo apt-get dist-upgrade"  

Dit kan een tijdje duren afhankelijk van je internet snelheid. Neem hier dus ruim de tijd voor...  (denk aan iets rond de 2 uur)

carcrosser

• Gast
drivers gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/04, 20:53:50 »
't heeft nogall ang geduurd (ben verhuisd en druk bezig met mijn project auto en mijn huwelijk 10 november)

Maar nu alle netwerkverbindingen getrokken zijn toch de PC maar eens opgestart met een oude PCI netwerkkaart erin

HOPPA internet

Ragger zijn idee gedaan

TJAKKA!!!! Alle drivers!!!!!

ALLES WERKT

SUPER ADVIES!!!!!

Nu wil ik uiteraard ook mijn 2x 21'  als een grote desktop laten werken (net zoals in windows ... sorry folks is vloeken hier waarschijnlijk, maar toch....)

Ik heb deze handleiding gevolgd:

http://www.ubuntu-forums.nl/kb.php?mode=article&k=30

dat heeft Deels geholpen... Ik heb nu 2 identieke monitoren met maar in 1 een cursor.......

Wat moet ik verder nog doen?? Of moet ik daarvoor even een nieuw draadje openen? Het is feitelijk een ander probleem

ik denk namelijk dat ik Xinerama in iets anders meot vervangen, maar ben ff niet zeker....

iemand?

carcrosser

• Gast
drivers gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/05, 22:47:36 »
beetje gek: heb nu dual screen na een reboot zoals ik wilde: alleen de schermen maximaliseren doet hij over 2 schermen: is dat ook nog te fixen??