Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Je leeftijd?

tot 20 jaar
0 (0%)
21-30 jaar
0 (0%)
31-40 jaar
1 (3.1%)
41-50 jaar
5 (15.6%)
51-60 jaar
6 (18.8%)
61-70 jaar
7 (21.9%)
71-80 jaar
11 (34.4%)
81 en ouder
2 (6.3%)

Totaal aantal stemmen: 32

Poll sluit: 2026/02/25, 23:38:22

Auteur Topic: Leeftijd  (gelezen 3357 keer)

Offline Jenske

• Lid
Leeftijd
« Gepost op: 2025/11/06, 23:38:22 »
Zijn de Ubunteros op dit (overigens fantastische) forum een bende oude zakken of net jonge, onervaren spring-in-'t-velds? O0
Omstreeks 2007 deed ik het ook al eens, zo'n poll organiseren. En aangezien er bijna niemand de poll-functie gebruikt, dacht ik: "hé, waarom zou ik eens geen poll organiseren?" :laugh:

Zo geschiedde.

Antwoord niet in een bericht, maar klik gewoon in deze poll je leeftijd aan.

... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline M_aD

• Forumteam
Re: Leeftijd
« Reactie #1 Gepost op: 2025/11/07, 13:07:57 »
"bende oude zakken"  =D =D =D lol
Zo te zien tot nu toe allemaal tussen de 41 jaar en ouder.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/11/07, 15:47:41 »
Ik ben dit jaar 65 geworden, maar zo oud zie ik er niet uit en ik vind mezelf geen "oude zak"...

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/11/07, 19:07:11 »
Voor wie zich beledigd zou voelen: de term "oude zak" is hier met zachtheid bedoeld. Ik situeer me daar zelf onder en benoem, als het nodig is, mezelf als dusdanig.

En bij de Jeugdbond voor Natuurstudie en Milieu, waar ik eertijds toefde, was het begrip "oude zak" voorbehouden voor mensen -- vrouw én man -- die ouder waren dan 25 (omdat je dan niet meer lid kon blijven van de JNM).

Alzo sprak
een oude zak

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/11/07, 19:30:26 »
Oude zakken zijn voor mij , ziij die bijna niet meer uit hun zetel komen . Ik word in januari 68 , maak dagelijks een wandeling van een uurtje en in het weekend ga ik grotere wandelingen maken tussen de 15 en 20 km met de wandelclub , en voel me nog jong van geest  :)

« Reactie #5 Gepost op: 2025/11/09, 15:03:24 »
Zo te zien zit ik bij de categorie 'minst oude zak' 😂

edit: aan de weergave van de emoji te zien is de forumsoftware ook ietsjes verouderd.
« Laatst bewerkt op: 2025/11/09, 15:16:54 door gouwepeer »

« Reactie #6 Gepost op: 2025/11/09, 15:42:32 »
Heb mijn leeftijd aangeklikt, helaas over een paar maanden klopt het niet meer.
Zo'n poll is handiger als je ipv leeftijd geboorte jaren gebruikt.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #7 Gepost op: 2025/11/09, 17:48:56 »
Dan kan ik vertellen, dat ik van voor de waternood ramp ben :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/11/09, 18:51:48 »
Met een maand ben ik 39. Blijkbaar jong hier op dit forum
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/11/09, 18:57:12 »
Met een maand ben ik 39. Blijkbaar jong hier op dit forum
Jong broekje =D
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.2 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LM 22.2 Xfce/LMDE 6 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.2 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.2 Xfce (HP Desktop test pc). 5] LMDE 7 Xfce (Dell dekt)  6] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline softbart

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/11/09, 19:01:38 »
Ik ben dan van de hongerwinter.

Theo

« Reactie #11 Gepost op: 2025/11/09, 22:27:49 »
Ik ben dan van de hongerwinter.

Theo

Maar daar heb je zeker geen herinneringen aan.     =D
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2025/11/09, 22:53:21 »
Dju: geboortejaar is inderdaad beter, maar goed, ik heb hem nu aangemaakt. En ik ga dat niet meer veranderen. Aangezien ik met blokken van ongeveer 10 jaar werk en deze poll zeker geen 3 jaar geldig zal zijn, voorzie ik geen grote statistische problemen.

Dan kan ik vertellen, dat ik van voor de waternood ramp ben :lol:

Offline aartje

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2025/11/10, 10:03:49 »
Het lijkt wel de leeftijd van een Bridgeclub. Ik denk dat de meeste jongeren het totaal niet boeit wat  voor OS er
gebruikt wordt maar het meeste op een smartphone (of tablet) doen. Bedrijven willen geen risico nemen dat
hun systemen niet professioneel onderhouden kunnen worden.
Het is ook wel leuk te bedenken dat Unix (Linux is eigenlijk ook Unix....) een ouder systeem is dan Windows..

« Reactie #14 Gepost op: 2025/11/11, 06:12:55 »
Het lijkt wel de leeftijd van een Bridgeclub. Ik denk dat de meeste jongeren het totaal niet boeit wat  voor OS er
gebruikt wordt maar het meeste op een smartphone (of tablet) doen. Bedrijven willen geen risico nemen dat
Het is ook wel leuk te bedenken dat Unix (Linux is eigenlijk ook Unix....) een ouder systeem is dan Windows..
Dat vermoeden heb ik ook, de jeugd is grotendeels alleen maar bezig met de smartphone. De jeugd loopt ook alleen achter de grote meute aan die Windows of Mac gebruiken, want anders kost het te veel tijd vinden ze het om iets nieuws te leren.
Ik ben al jaren op zijn tijd wat uit aan het proberen en niets is leukers om dingen uit te proberen en nieuwe dingen te ontdekken.
Ubuntu 24.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2025/11/11, 15:01:18 »
Gelukkig heb ik (toevallig) zes categorieën leeftijden voorzien en geen vijf. Anders leek het wel op een opgestoken middenvinger.

« Reactie #16 Gepost op: 2025/11/15, 11:17:28 »
Denk wel dat het goed is om te beseffen dat dit forum niet representatief is voor alle Linuxgebruikers. Er zijn waarschijnlijk echt  wat jongeren met Ubuntu en Linux bezig maar die zullen minder gebruik van traditionele forums zoals dit maken.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #17 Gepost op: 2025/11/15, 11:44:19 »
Denk wel dat het goed is om te beseffen dat dit forum niet representatief is voor alle Linuxgebruikers. Er zijn waarschijnlijk echt  wat jongeren met Ubuntu en Linux bezig maar die zullen minder gebruik van traditionele forums zoals dit maken.
Jongeren zijn opgegroeid met computers, terwijl de ouderen opkomst van de pocket calculator nog hebben meegemaakt.
De techniek gaat vooruit, mijn eerste processor had liep op 1 MHz (geen GHz) en had een geheugen van 1 kB (nu is een miljoen keer zoveel nog weinig).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2025/11/15, 16:53:19 »
Zow ,

Voor het eerst sinds lange tijd maar weer eens wat gedaan op dit forum.

Vraagje, aangezien ik nogal eens in Afrika zit, tropenjaren; die tellen toch dubbel meen ik
me te herinneren?  ;)

Ik voel me nog steeds 18 ondanks dat mijn lijf me iets anders probeert te vertellen.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline MKe

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2025/11/15, 17:44:00 »
Jeugd gebruikt discord. Forums is iets voor oudere zakken als wij.

Overigens werkt leeftijd beter om een overzicht te krijgen dan geboorte jaren.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2025/11/15, 21:06:46 »
Tropenjaren tellen dubbel of zelfs drievoudig voor zij die voldoende Lariam hebben genomen.

Zow ,

Voor het eerst sinds lange tijd maar weer eens wat gedaan op dit forum.

Vraagje, aangezien ik nogal eens in Afrika zit, tropenjaren; die tellen toch dubbel meen ik
me te herinneren?  ;)

Ik voel me nog steeds 18 ondanks dat mijn lijf me iets anders probeert te vertellen.

Groeten Gerrit

« Reactie #21 Gepost op: 2025/11/17, 07:04:30 »
Wat ook mee zal spelen is dat er meerdere distro's zijn, zoals bijvoorbeeld Zorin OS, Debian, Mint en Fedora. Die hebben ook weer hun eigen fora. Iets wat dan weer tegen werkt is dat dit forum totaal niet responsive is, waardoor dit forum niet smartphonevriendelijk is. En velen gaan waarschijnlijk ook pas naar zo'n forum (waarvan er meerdere zijn) op het moment dat er iets niet werkt.