Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem met aankoppelen externe HDD: Iomega  (gelezen 442 keer)

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
probleem met aankoppelen externe HDD: Iomega
« Gepost op: 2025/09/10, 15:56:51 »
In het verleden werkte het altijd, maar nu ik een nieuwe Xubuntu installatie heb gedaan kan ik mijn  externe HDD niet meer aangekoppeld krijgen.

Even wat gegevens:systeem:
Xubuntu 24.04
externe HDD: Iomega HDD
De eHDD is in twee partities verdeeld: 50% EXT4 en 50% NTFS

Het aankoppelen van de EXT4 partitie geeft geen foutmeldingen. Maar de NTFS geeft de volgende foutmelding:
Citaat
Kon 'Iomega HDD' niet aankoppelen. Error mounting /dev/sdc1 at /media/[user]/Iomega HDD: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdc1, missing codepage or helper program,  or other error.

Als ik de HDD via mijn router op het netwerk aansluit kan ik de NTFS partitie wel benaderen.
Wat gaat er fout en hoe kan ik het oplossen (liefst duidelijk stappenplan)?
Dank voor het meedenken.
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 20:41:25 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 22.04 en 24.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

• Lid
Re: probleem met aankoppelen externe HDD: Iomega
« Reactie #1 Gepost op: 2025/09/10, 17:04:45 »
Gebruikers rapporteren heel vaak problemen met het aankoppelen van een nfts partitie (opent enkel-lezen, of koppelt helemaal niet aan). Dat is in 99% van de gevallen te wijten aan een niet goed onderhouden bestandssysteem.

Oplossen: controleer en herstel de ntfs partitie.

Stappenplan
  • Koppel de ntfs partitie aan aan een Windows systeem
  • Gebruik het schijfcontrolegereedschap van Windows om de partitie te controleren en te herstellen
  • Ontkoppel de partitie in Windows correct door gebruik te maken van het icoon
  • Trek de aansluiting van de schijf pas nu los.

De volgende keer zal ook die partitie correct onder Linux aangekoppeld worden.

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
« Reactie #2 Gepost op: 2025/09/10, 17:31:27 »
Dank je voor de suggestie. Ik heb geen windows computer voorhanden. Is er ook een mogelijkheid om dit vanuit linux te herstellen?
gebruiker en fan van XubuntU 22.04 en 24.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

« Reactie #3 Gepost op: 2025/09/11, 10:40:21 »
Dank je voor de suggestie. Ik heb geen windows computer voorhanden. Is er ook een mogelijkheid om dit vanuit linux te herstellen?
Als je geen Win computer meer hebt, is er ook geen noodzaak meer om NTFS-partities te gebruiken.
EXT4 is dan aangewezen.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
« Reactie #4 Gepost op: 2025/09/11, 11:58:05 »
@emvedeesje: Er kunnen andere redenen zijn om nfts partities te moeten gebruiken dan alleen een windows computer. In dit geval ondersteund de router/modem helaas alleen ntfs partities. Dus je reactie is wat kort doir de bocht.

PS. graag hoor ik of ik vanuit linux de partitie kan herstellen. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit niet mogelijk zou zijn.
« Laatst bewerkt op: 2025/09/11, 11:59:50 door poj »

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/09/11, 11:58:30 »
Citaat
Als je geen Win computer meer hebt, is er ook geen noodzaak meer om NTFS-partities te gebruiken.
EXT4 is dan aangewezen.
Tenzij je die schijf wel eens mee wilt nemen naar iemand anders. Maar dan kun je m.i. beter (geen problemen zoals hier geschetst) FAT32 gebruiken. Enige beperking is dan wel de maximum bestandsgrootte van 4 GB.

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
« Reactie #6 Gepost op: Gisteren om 13:59:00 »
Beste mensen,

De vraag is niet of ik beter een ext4 partitie aan kan maken, of een fat32. Ik wil, liefst vanuit linux, de ntfs partitie weer bruikbaar maken als dat mogelijk is. Zeker omdat de gegevens via het netwerk wel leesbaar zijn.

Dus mijn vraag om mijn oorspronkelijke vraagstelling te lezen en als je een oplossing weet dat aan te geven.

PS.Leuk dat het via een windows computer ook kan, maar dan zou ik ook niet weten hoe dat moet. Dus als je overtuigd bent dat windows de enige is die dat zou kunnen - ik kan het me niet voorstellen, ik schat linux wat dat betreft veel hoger in ;) - dan graag een stappenplan hoe ik dat met windows zou moeten doen.

PPS. Aanvullend, ik kom dit tegen op het internet, geen idee hoe serieus dit is en of ik dit voor waar moet aannemen:
Citaat
NTFS Driver Behavior: Ubuntu 24.04 may utilize the newer ntfs3 kernel driver by default. While intended as an improvement, this driver has been identified in some instances as a source of mounting problems for certain NTFS partitions, where the older ntfs-3g FUSE-based driver might have been more permissive or stable.
Hierin lees ik dat het niet zozeer een ntfs probleem is, maar een ubuntu 24.04, precies de versie die ik momenteel gebruik en sinds het gebruik de error geeft. Als het allemaal klopt dan vraag ik me sterk af of het aansluiten op een windows computer wel het verwachtte resultaat kan geven. Ik denk dat de pafrtitie verder correct is, maar de ondersteuning vanuit ubuntu 24.04 faalt.

Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 14:11:09 door poj »

Offline aartje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: Gisteren om 17:44:05 »
Je zou de disk aan je router kunnen hangen, je bestanden op die NTFS-partitie in veiligheid brengen, de disk aan je
computer hangen, de partitie opnieuw formatteren (NTFS of VAT32 ?) en je bestanden weer terug zetten.
Maar makkelijker is het wel om hem aan een een windows-computer te hangen en hem daar proberen te benaderen en repareren. Ergens is er toch wel een Windowscomputer in de omgeving ?
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 18:01:07 door aartje »

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
« Reactie #8 Gepost op: Gisteren om 17:59:39 »
@aartje: nogal omslachtig, dat betekent een paar uur data overzetten. en gaat ook niet in op het ntfs3 probleem.

Inmiddels het probleem via een andere site opgelost. Het was inderdaad het ntfs3 probleem.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: Gisteren om 18:01:44 »
@aartje: nogal omslachtig, dat betekent een paar uur data overzetten. en gaat ook niet in op het ntfs3 probleem.

Inmiddels het probleem via een andere site opgelost. Het was inderdaad het ntfs3 probleem.
Een paar uur ? Fijn dat je  toch even meldt dat je het opgelost hebt.....
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 18:03:17 door aartje »

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
« Reactie #10 Gepost op: Gisteren om 20:44:01 »

Een paar uur ? Fijn dat je  toch even meldt dat je het opgelost hebt.....
Ja, een paar uur. Ik schat 4 to 6 uur per richting op basis van eerdere ervaringen.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 17:50:41 »
Vermoedelijk heb je het probleem kunnen oplossen met ntfsfix? Dat lukt heel dikwijls wel, maar…
ntfsfix is NOT a Linux version of chkdsk. It only repairs  some  fundamental
NTFS inconsistencies, resets the NTFS journal file and schedules an NTFS
consistency check for the first boot into Windows.
(uit: man ntfsfix)

Je kan natuurlijk ntfs gebruiken als dat om één of andere reden moet, maar als het niet moet, dan best niet, want linux ondersteuning voor ntfs is beperkt (het ntfs bestandsformaat is nu eenmaal Microsoft fabrieksgeheim…)

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 18:38:37 »
@vanadium: ja hoor je hebt helemaal gelijk. knap dat je zo de essentie uit mijn vraagstelling haalt en zo goed de aanvullende info hebt geintepreteerd.

ps. het was inderdaad niet het 99% probleem zoals jij aangaf, maar een problerm met een nieuwe ntfs driver in 24.04. En dat los je niet op door de disk aan een windows computer te hangen of te onderwerpen aan fsck, ntfsfix of enig ander vergelijkbare software.