Ten eerste: Ik speel misschien vals door dit in het Ubuntu forum te zetten waarom ik dat doe kom ik op terug.
Normaal gebruik ik Debian XFCE.
Op mijn bureaublad heb ik een map met een aantal spreadsheets.
Gisteren meerdere keren spreadsheets daaruit geopend en weer gesloten.
Gisteravond opende ik die map en waren er een aantal verdwenen.
Ik heb werkelijk geen idee wat er gebeurd kan zijn.
Als het foto's waren had het bijvoorbeeld mogelijk geweest dat ik er een aantal geselecteerd had om te verplaatsen en ze in een verkeerde map had losgelaten,
Maar deze spreadsheets staan daar gewoon al jaren. Gelukkig niet heel belangrijke bestanden, Het zijn boodschappenlijstjes voor diverse winkels.
Met 'find' vind ik ze niet, maar ik moet zeggen dat ik niet zie hoe ik daarmee de hele pc kan doorzoeken,
Niet te lang zitten prutten, pc uitgezet.
Vanochtend waren ze niet toevallig terug.
PC nu herstart in Ubuntu wat ook op mijn disk staat. ( vandaar dat ik dus een beetje valsspeel)
Het lijkt me het beste om hier vandaan te zoeken en de Debian Partitie zo min mogelijk te gebruiken.
Overigens zaten de spreadsheets niet in de prullenbak.
Zoals gezegd, de bestanden zijn niet van levensbelang (als ik mijn boodschappenlijstjes niet vind hou ik immers geld over) maar het feit dat er bestanden verdwijnen zonder dat ik ook maar enig idee heb waar het misgegan kan zijn vind ik heel eng.
Daarom wil ik toch gaan proberen ze terug te krijgen, vooral om te leren hoe dat aan te pakken voor het geval het eens gebeurd met belangrijkere bestanden.
Heb gezocht naar opties op het forum, maar dan waren het hele partities die niet meer toegankelijk waren etc. Lukte me niet om daar de info uit te filteren die voor mij zouden kunnen werken. Ik zag door de bomen het bos niet meer.