Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestanden kwijt <opgelost of toch nog niet?>  (gelezen 2239 keer)

Offline soppel

• Lid
bestanden kwijt <opgelost of toch nog niet?>
« Gepost op: 2025/08/07, 10:22:13 »
Ten eerste: Ik speel misschien  vals door dit in het Ubuntu forum te zetten waarom ik dat doe kom ik op terug.

Normaal gebruik ik Debian XFCE.
Op mijn bureaublad heb ik een map met een aantal spreadsheets.
Gisteren meerdere keren spreadsheets daaruit geopend en weer gesloten.

Gisteravond opende ik die map en waren er een aantal verdwenen.
Ik heb werkelijk geen idee wat er gebeurd kan zijn.
Als het foto's waren had het bijvoorbeeld mogelijk geweest dat ik er een aantal geselecteerd had om te verplaatsen en ze in een verkeerde map had losgelaten,
Maar deze spreadsheets staan daar gewoon al jaren. Gelukkig niet heel belangrijke bestanden, Het zijn boodschappenlijstjes voor diverse winkels.

Met 'find' vind ik ze niet, maar ik moet zeggen dat ik niet zie hoe ik daarmee de hele pc kan doorzoeken,
Niet te lang zitten prutten, pc uitgezet.
Vanochtend waren ze niet toevallig terug.

PC nu  herstart in Ubuntu  wat ook op mijn disk staat.  ( vandaar dat ik dus een beetje valsspeel)
Het lijkt me het beste om hier vandaan te zoeken en de Debian Partitie zo min mogelijk te gebruiken.
Overigens zaten de spreadsheets niet in de prullenbak.

Zoals gezegd, de bestanden zijn niet van levensbelang (als ik mijn boodschappenlijstjes niet vind hou ik immers geld over) maar het feit dat er bestanden verdwijnen zonder dat ik ook maar enig idee heb waar het misgegan kan zijn vind ik heel eng.

Daarom wil ik toch gaan proberen ze terug te krijgen, vooral om te leren hoe dat aan te pakken voor het geval het eens gebeurd met belangrijkere bestanden.

Heb gezocht naar opties op het forum, maar dan waren het hele partities die niet meer toegankelijk waren etc. Lukte me niet om daar de info uit te filteren die voor mij zouden kunnen werken. Ik zag door de bomen het bos niet meer.

« Laatst bewerkt op: 2025/08/12, 15:05:05 door soppel »
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: bestanden kwijt
« Reactie #1 Gepost op: 2025/08/07, 11:16:00 »
Met 'find' vind ik ze niet, maar ik moet zeggen dat ik niet zie hoe ik daarmee de hele pc kan doorzoeken,

Hallo, om met find je hele pc op ods-bestanden te doorzoeken kun je dit proberen:
cd / (spring naar root-map)
dan:
find . -name '*.ods'
Zo wordt er ook gezocht op aangekoppelde schijven.

« Reactie #2 Gepost op: 2025/08/07, 11:20:13 »

Hallo, om met find je hele pc op ods-bestanden te doorzoeken kun je dit proberen:
dan:
find . -name '*.ods'

EDIT. Ik zie dat bovenstaande opdracht alleen een aangekoppelde schijf doorzoekt, als je ook je thuismap wilt doorzoeken doe je eerst 'cd' (spring naar home) en dan de find-opdracht.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/08/07, 11:27:27 »

dan:
find . -name '*.ods'
Ik zou eerst even een "sudo sh" doen om superuser te worden.

Offline soppel

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/08/07, 12:27:36 »
Dank dank, maar helaas.

Eigenlijk had ik dat zelf moeten kunnen bedenken, maar ben al een paar dagen in een staat dat ik ook beter niet met een bijl en kettingzaag aan brandhout durf te werken. Je hebt wel eens van die dagen.

uitkomst:
Kom uiteraard wel ods bestanden tegen, maar dat zijn degenen die netjes op hun plek staan.

Deze twee regels staan wel in de uitkomst
ind: ‘./run/user/1000/doc’: Permission denied
find: ‘./run/user/1000/gvfs’: Permission denied

Ook nog de 2e harddisk gedaan maar ook daar niet gevonden.
Wel een nuttige actie, want kom ook allemaal oude dingen tegen die gewist kunnen worden (wat ik nu dus even niet doe)

Conclusie zou dus zijn dat ze niet verplaatst zijn, maar gewist.........

Offline soppel

• Lid
Re: bestanden kwijt <opgelost>
« Reactie #5 Gepost op: 2025/08/07, 23:31:43 »
Tadaaaaa ik heb mijn bestanden weer terug.

Mezelf een spoedcursus PhotoRec gegeven en toen was het eigenlijk een fluitje van een cent.
Ruim 200 mappen met daarin  onduidelijke bestanden.
Find losgelaten op de recovery map met de terminalopdracht van Paul Matthijsse en dat was de oplossing.

edit: typo

« Reactie #6 Gepost op: 2025/08/08, 11:49:31 »
Mooi! Dat je Photorec moest gebruiken om je bestanden weer terug te halen, betekent alvast dat je die bestanden niet zelf gewist hebt. Ik denk daarom dat je harde schijf een probleem heeft.

Tip. Geef jezelf ook een spoedcursus fsck en probeer je schijf te repareren. Belangrijk: maak eerst een goede backup van belangrijke bestanden!

Offline aartje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/08/09, 11:27:28 »
Mooi! Dat je Photorec moest gebruiken om je bestanden weer terug te halen, betekent alvast dat je die bestanden niet zelf gewist hebt. Ik denk daarom dat je harde schijf een probleem heeft.

Tip. Geef jezelf ook een spoedcursus fsck en probeer je schijf te repareren. Belangrijk: maak eerst een goede backup van belangrijke bestanden!
En misschien is een test op je disk(s)  met bv gsmartcontrol ook aan te bevelen.

Offline soppel

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/08/12, 15:19:55 »

Sorry voor de late reactie, maar begrijpen wij elkaar goed? (of begrijp ik het goed)
"dat je Photorec moest gebruiken"
Ik heb niets anders dan find geprobeerd. Deze mogelijkheid kwam ik tegen en heb ik gebruikt, het is dus niet zo dat ik andere recovery software geprobeerd heb en dat photorec mijn laatste kans was.
Maar hoezo is het een bewijs dat ik niet zelf (per ongeluk) gewist heb? Dat stukje snap ik niet helemaal.

Uiteraard kan het geen kwaad om de SSD te testen en er staat geen belangrijke data op. Alles wat ik opsla staat op een aparte HDD. Deze SSD is in principe alleen voor de OS'en. En ja een boodschappenlijstje ofzo staat wel eens op het bureaublad.
Zou wel vervelend zijn als de SSD al kuren heeft want ik meen dat ik deze in januari aangeschaft heb. (is een m.2 modelletje)

Re: bestanden kwijt <opgelost of toch nog niet?>
« Reactie #9 Gepost op: 2025/08/13, 16:35:16 »
Hallo, we begrijpen elkaar niet denk ik. Eerder had je het over een snelcursus Photorec waarmee je je bestanden hebt kunnen redden, maar in je post hierboven zeg je dat je alleen find hebt gebruikt. Eerder schreef je dat je met find je kwijtgeraakte bestanden niet kon vinden.

Photorec gebruik je wanneer je gegevensdrager (schijf, usb, sd-kaartje...) in het ongerede is geraakt door bijvoorbeeld haperende of kapotte blocks (een block is een klein stukje op de gegevensdrager). Is dat het geval, dan kun je bestaande bestanden niet meer benaderen en dan gebruik je Photorec (er zijn nog andere van dergelijke programma's) om te proberen die bestanden te redden.

Offline soppel

• Lid
Re: bestanden kwijt <opgelost of toch nog niet?>
« Reactie #10 Gepost op: 2025/08/13, 17:18:55 »
Aha ik ben niet duidelijk.

Ik was bestanden kwijt, heb als eerste gezocht met Find, maar kreeg geen treffers.
Dus ben ik op zoek gegaan naar recovery software, en stuitte op Testdisk en Photorec.
Ik heb dus geen andere recovery software geprobeerd alvorens Photorec te gebruiken.
Uit jouw opmerking maak ik op dat Photorec een allerlaatste redmiddel is. (<- kan ook zijn dat ik dat verkeerd interpreteer)
Als dat zo is dan zou het kunnen zijn dat er simpelere(??) recoverysoftware bestaat die ook mijn bestanden gevonden had.