Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Torrents downloaden lukt niet meer  (gelezen 265 keer)

Offline Cath

• Lid
Torrents downloaden lukt niet meer
« Gepost op: 2025/07/23, 21:50:23 »
Hoi, ik heb een beetje een raar probleem. Ben al lang een tevreden Ubuntu gebruiker en gebruikte altijd Transmission als torrent-client. Deed het altijd prima, maar ineens werkt het helemaal niet meer. Ik krijg geen connectie met seeders. Heb daarna qBittorrent geinstalleerd en die deed het even goed, maar stopte er na een paar uur ook mee. Alle torrents worden onderbroken.

Zowel met, als zonder een VPN werkt het niet meer.

Het ligt niet aan de router; bij mijn partner werkt het gewoon wel.

Weet niet zeker of dit het goede forumonderdeel is, maar op hoop van zegen.

Dank alvast en groet van Cath

Offline Bloom

• Lid
Re: Torrents downloaden lukt niet meer
« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 09:29:54 »
In Nederland is het gebruik van een torrentclient illegaal. Zowel uploaden als downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal is strikt verboden. Het is onverstandig zoiets op een publiek forum te vragen. Je bericht kan als bekentenis aanvaard worden en de politie kan via een gerechtelijk bevel bij de uitbater van dit forum je gegevens opvragen.

Als je een Belg bent is downloaden wel toegelaten (ook al noemen auteursrechtenorganisaties dat consequent "illegaal downloaden", wat het dus niet is) maar uploaden niet. We praten uiteraard over auteursrechtelijk beschermd materiaal. Een torrentclient staat standaard ingesteld om alles wat je downloadt ook te uploaden, dus daarmee overtreed je dan de Belgische wet. En ja: het is mogelijk uploaden te blokkeren in een torrentclient, maar dat heeft dan tot gevolg dat downloaden traag wordt tot helemaal niks meer. Iemand die alleen downloadt en niks uploadt noemt men een 'leech' (een bloedzuiger) en seeders haten dat.

Wat je probleem betreft: in Nederland gebruiken providers verplicht 'deep packet inspection' om alles wat met torrents te maken heeft te blokkeren. Niet terecht, want er bestaan ook torrents die wel legaal zijn. Dus moet je een VPN gebruiken: dat zorgt voor een versleutelde verbinding en DPI kan dat normaal niet ontsluiten en dus niet detecteren.

In België heeft de rechter alleen Telenet en Proximus (alleen die twee en bij naam!) verplicht om de domeinen van bekende torrentsites te blokkeren. Dat doen ze via DNS, geen DPI. Je kunt het dus omzeilen door gewoon een andere DNS te gebruiken dan die van je provider.
Dat je downloadt begint en dan stopt kan te maken hebben met je instellingen. "Voor wat, hoort wat". Als je zware beperkingen hebt op je uploads, straffen ze je daarvoor af met je downloads. Dat is allemaal veel strenger geworden: vroeger trok men zich daar nauwelijks iets vanaan en werkte het gewoon. Met wat Googlen vind je op internet wel info met welke torrentclientinstellingen je de beste resultaten haalt.

« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 09:50:53 »
Kijk eens bij de instellingen van je partner of de instellingen wel dezelfde zijn.
qBittorrent gebruik ik al jaren zonder problemen en het downloaden verloopt meestal probleemloos.
Overigens maak ik geen gebruik van een VPN. Mocht je er helemaal niet uitkomen er is een qBittorrent forum voor technische vragen.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 10:08:57 »
Citaat
In Nederland is het gebruik van een torrentclient illegaal
Wat is er illegaal aan het gebruik van een torrentclient voor downloaden (en uploaden) van linux iso's van de officiële bronnen ??
Het gebruik van een torrentclient is niet illegaal, wat je er mee doet kan illegaal zijn.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline rico70

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 10:14:13 »
In Nederland is het gebruik van een torrentclient illegaal.
Lekker kort door de bocht. Torrent clients zijn niet illegaal in nl, wat je er mee doet KAN illegaal zijn.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: Gisteren om 11:29:02 »
Context he. Ik bedoelde uiteraard het gebruik van een torrentclient voor het downloaden en uploaden van auteursrechtelijk beschermde bestanden.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: Gisteren om 11:44:22 »
Distributies bieden vaak ISO's aan als torrent. De oorspronkelijke vraag is op zich niet fout. Er wordt niet verwezen naar illegale activiteiten.
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 11:47:14 door vanadium »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #7 Gepost op: Gisteren om 12:02:08 »
Context he. Ik bedoelde uiteraard het gebruik van een torrentclient voor het downloaden en uploaden van auteursrechtelijk beschermde bestanden.
Soms weet je pas (zeker) of er auteursrechten op zitten, na het downloaden.
Er is een groot grijs gebied, waarin downloaden niet strafbaar is, b.v. wanneer je het voor eigen gebruik is, en soms ook wanneer je het niet door stuurt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline rico70

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: Gisteren om 13:15:45 »
Ik zou zeggen lees je post nog eens door
Citaat
In Nederland is het gebruik van een torrentclient illegaal. Zowel uploaden als downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal is strikt verboden. Het is onverstandig zoiets op een publiek forum te vragen. Je bericht kan als bekentenis aanvaard worden en de politie kan via een gerechtelijk bevel bij de uitbater van dit forum je gegevens opvragen.
Pure onzin wat je daar schrijft.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #9 Gepost op: Gisteren om 13:47:25 »
Wat in volgens het Europees Hof niet mag (sinds 2014) is het downloaden van 'content' uit een illegale bron (zoals Pirate Bay). Je mag dus wel downloaden of streamen via bv. Spotify, Netflix, ZiggoGo of zo, alsook iedere andere legale aanbieder.
Welke methode daarvoor gebruikt wordt is niet nader gespecificeerd, je kan ook dingen downloaden via je browser of via de command line.

Een algemene hulpvraag over een torrent client is volstrekt legaal.  We hebben dan ook nog geen aanvragen binnengekregen van onze Hermandad  ;)

OT: Probeer eens met een andere torrent client of het daarmee wèl lukt...
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Cath

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: Gisteren om 19:46:37 »
Dank voor de reacties, heb er inmiddels 3 geprobeerd (Transmission, QBittorrent en Fragments), maar  niks werkt. Transmission jaren zonder problemen gebruikt. QBittorrent werkte na installatie een paar uurtjes en daarna stopte het ermee. Het ligt ook niet aan de instellingen.

Er zijn zat sites met legale torrents btw: https://www.techworm.net/2020/07/best-legal-torrenting-sites.html
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 19:49:06 door Cath »

Offline rico70

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: Gisteren om 20:17:08 »
Probeer het eens met Deluge, zit in synaptic.
Tijd geleden toen Transmission bij mij kuren had ben ik daar op over gestapt.

« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 11:45:28 »
Kijk eens naar de vermeldingen in de logboeken van qBittorrent.
Je vindt die in: /home/je naam/.local/share/qBittorrent/logs
Het is een verborgen map. Als je je persoonlijke map opent en vervolgens Ctrl + H toetst komt die tevoorschijn
Wellicht vindt je daar aanknopingspunten.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline Cath

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 18:00:02 »
Dankl Deluge crashte bij mij na installatie en heb de logs van QBittorrent bekeken, maar niks bijzonders.

« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 20:45:27 »
Verwijder qBittorrent via Synaptic inclusief alle configuratiebestanden en download en installeer de nieuwste qBittorrent client via de officiele website. Ik ben benieuwd.
Xubuntu 24.04 LTS