Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen kde na upgrade  (gelezen 3411 keer)

Offline hbakker

• Lid
geen kde na upgrade
« Gepost op: 2025/04/11, 15:21:18 »
Ik heb zojuist op mijn desktop computer een upgrade gedaan van (kubuntu) 22.04.5LTS naar 24.04 LTS.
Alles leek goed te gaan, tot en met het opnieuw starten van de computer (via de button).
Maar dan gaat het 'mis': ik kom in een textscherm in plaats van in een grafische omgeving.
Daar kan ik inloggen met mijn gebruikersnaam en wachtwoord, maar wat dan???
(zie foto in bijlage)
Hoe krijg ik het systeem zover dat ik een grafische desktop omgeving krijg?
En bij voorkeur ook zo dat bij de volgende start deze ook weer opkomt.

Graag jullie hulp.

Harm Bakker

Offline vanadium

• Lid
Re: geen kde na upgrade
« Reactie #1 Gepost op: 2025/04/11, 17:14:53 »
Goed nieuws: je hebt toch een werkend systeem ;)

Ik zou dit eerst gaan updaten. Er is een waterkans dat het bij een update met daarna een heropstart wel goed gaat:

sudo apt update && sudo apt upgrade

Dan herstarten

sudo reboot

Ben je hier terug vanop een andere computer (dwz., je kijkt terug naar een terminal na heropstart), herinstalleer en herconfigureer de opstartmanager opnieuw:

sudo apt install sddm
sudo dpkg-reconfigure sddm

Herstart opnieuw. Mocht dat het niet hebben gedaan, voer dan eens volgende commando's uit en laat de uitvoer hier zien als het dan nog niet werkt.

sudo systemctl enable sddm
sudo systemctl start display-manager.service
sudo systemctl set-default graphical.target

Offline hbakker

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/04/11, 18:17:30 »
Vanadium, dank voor je reactie.

Helaas levert dit niets op.
Na
  sudo apt update
krijg ik al een hele lijst met meldingen waarin voortdurend de kreet: Temporary failure resolving 'nl.archive.ubuntu.com' voorkomt.

sudo apt upgrade meldt
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded

Toch ook de volgende suggestie uitgeprobeerd. Dat levert schermen vol meldingen, waar ook dezelfde failure steeds weer opduikt.

Nog ideeen wat ik kan doen? Het lijkt dat het nieuwe systeem wel op de schijf staat, maar ik krijg geen grafische interface.

Offline hbakker

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/04/11, 18:21:28 »
Nog een aanvulling:

sudo systemctl enable sddm

levert (onder andere):
Failed to enable unit: Unit file /etc/systemd/system/sddm.ervice is masked

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #4 Gepost op: 2025/04/11, 19:58:05 »
krijg ik al een hele lijst met meldingen waarin voortdurend de kreet: Temporary failure resolving 'nl.archive.ubuntu.com' voorkomt.
Heb je wel internet?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline hbakker

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/04/11, 20:46:52 »
Hoe zou ik dat kunnen nagaan?
Tot en met het ophalen van alle bestanden in het upgrade-proces is alles volgens plan verlopen. Tot en met het scherm waarop je kunt aanklikken dat de machine moet worden herstart. En toen ging het mis....
Ik zie verder geen signalen dat op dat moment mijn internetverbindig (bedraad aan de vaste computer) eruit is gevlogen. Mijn laptop doet het via wifi ook prima.

Offline hbakker

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/04/12, 08:03:04 »
Internet: als ik de computer aanzet zie ik een extra lampje op het switch kastje. Maar als Kubuntu start, dan verdwijnt het.
Het lijkt me dat er dus wel een hardware verbinding is, maar dat de software de deur dicht doet.
Dat komt overeen met wat ik verder zie. Als ik de opstartprocedure onderbreek (F11) en kijk naar de moederbord instellingen, dan staat Onboard LAN Controler op Enabled. Maar als ik lshw uitvoer, dan zie ik ergens: *-network DISABLED.

Iemand nog een idee hoe ik de zaak vlot krijg zonder een geheel nieuwe installatie te doen ? (is altijd zo'n gedoe met alle instellingen weer op orde krijgen).

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/04/12, 12:42:07 »
Misschien werd die (en mogelijk andere services) gemaskeerd tijdens de upgrade, en niet correct weer open gezet. (en misschien gaat ook daardoor je internet niet…). Je kan eens proberen, kwaad kan het zeker niet:
sudo systemctl unmask sddm.service
sudo systemctl start sddm.service
sudo systemctl unmask sddm.service
sudo systemctl enable sddm.service

Herinstalleren zonder alles opnieuw te moeten configureren kan met een live installatie-USB of DVD, door manuele partitionering te kiezen. Je duidt dan zelf aan welke de systeempartitie, enz is. Als je dan - belangrijk - "Format"  afvinkt, dan wordt de harde schijf niet gewist, maar worden wel alle systeembestanden opnieuw geschreven en geïnstalleerd. Zo blijven gebruikersgegevens, instellingen, en zelf geïnstalleerde programma's behouden.

Offline hbakker

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/04/12, 19:56:34 »
Dank Vanadium,

Ik zie nog geen veranderingen, dus ik ga het proberen om vanaf de usb te installeren zonder dat mijn data wordt overschreven. Tot nu toe altijd een 'schone' installatie gedaan.
Dank voor al je hulp.

Offline peer

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/04/13, 09:02:42 »
als de fout in de configuratie zit dan kan het zijn dat deze terug te vinden is in de configbestanden in de homedirectory. Als je in deze situatie de homedirectory tijdens het  herinstalleren niet formatteert dan kan de fout blijven bestaan (hoeft niet). Gewoon proberen dus.

Ik zou zelf een backup maken en volledig opnieuw installeren.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/04/13, 11:32:31 »
Dit hier  is met 100% zekerheid een fout ter hoogte van de systeembestanden, en niet ter hoogte van de configbestanden in de homedirectory: de display manager start niet op, en dat is iets wat gebeurt vóór het inloggen, dus voordat het systeem de gebruikersconfiguratie opent.

Offline hbakker

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2025/04/16, 13:39:08 »
Vanadium, maag ik je nog een keer lastigvallen?
Ik heb vanaf de live-usb de installatie gestart en kom tot het punt van Partuions. Ik zie de schijven met de partities, maar kom nu niet verder. Ik zou (volgens mij) de hidige partities moeten laten bestaan en zou nu het installatieproces verder willen laten gaan (zonder formateren). Maar ik moet op dit moment kennelijk iets doen, want [next] blijft dood.
Wat moet ik op dit punt in het proces doen?

« Reactie #12 Gepost op: 2025/04/16, 14:00:32 »
Kun je een schermfoto maken van de partities die je ziet en met de Next-knop inactief?

Offline hbakker

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2025/04/17, 07:51:17 »
Zie bijlage voor schermfoto's.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2025/04/17, 14:22:55 »
Dat lijkt de eenvoudigst mogelijke situatie: /dev/sda1 zal de uefi partitie zijn, /dev/sda2 de Kubuntu systeempartitie. Je moet die dus als volgt toewijzen. Voor /dev/sda2 moet je je goed vergewissen dat het vinkje "format" *uit* staat. Enkel dan zal het installatieprogramma je systeembestanden herschrijven, maar de gebruikersdata laten staan.

Offline hbakker

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2025/04/18, 09:09:46 »
Graag nog een keer hulp.

Ik zit echt met mijn handen in het haar. Zelfs als ik helemaal opnieuw zou willen beginnen (vanaf de usb stick installeren) dan lukt dat niet. Ik kom niet tot een punt waar ik kan aangeven dat er geinstalleerd moet worden.
In de foto de uitvoer van lsblk.
Ook een foto met de storage devices.
Bij de eerste twee krijg ik het niet voor elkaar om een stap verder te komen;
bij de derde is er van alles mogelijk. De enige die suggereert dat er nog wat van het oude overblijft is de optie Install alongside. Maar kan ik dan nog bij mijn oude spul? En dan gaat het me om instellingen en bij-geinstalleerde software. De gewone documenten heb ik wel in een backup staan (daar dus geen zorgen over).

Er is kennelijk al zoveel in en aan mijn machine gerommeld, dat het overzicht weg is.
Als ik echt helemaal opnieuw zou beginnen, wat is dan de aanbevolen weg?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2025/04/18, 15:38:25 »
De eenvoudigste manier zal zijn om op te starten van de installatie-USB, het installatieprogramma starten en dan kiezen voor "gebruik de ganse schijf". Dan wordt de ganse schijf helemaal gewist en opnieuw gepartitioneerd voor de installatie van Kubuntu. Nu zeg je dat dat niet gaat, maar het is voor mij niet duidelijk waar het fout loopt.

Zolang je persoonlijke data veilig zijn, hoef je je geen zorgen te maken. DIe plaats je terug vanaf de backup. Je instellingen en bijgeïnstalleerde programma's ben je kwijt. Maar je stelt die gewoon opnieuw in, en je installeert de programma's die je mist er weer bij. Niets verloren, alleen een beetje tijd (een uur, een paar uur).

Offline hbakker

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2025/04/19, 09:30:36 »
Het zou toch moeten lukken, maar het lukt niet!
Van de drie devices kan ik alleen bij de derde op [next] klikken. (zonder manuele partitionering).  Dat lijkt dan ook goed te gaan. Gekozen voor Erase. disk.
 Samenvatting lijkt mij ook ok. (Ik interpreteer dit onder andere dat er een nieuwe patitietabel zal worden gemaakt.)
Maar dan strandt de zaak: de Installer kan geen partitietabel maken.:

The installer failed to create a partition table on vgkubuntu
Create a new partition table (type gpt) on '/dev/vgkubuntu'
Job: Create new partition table on device '/dev/vgkubuntu'

Dat zal ik zelf moeten doen. MAAR HOE DOE IK DAT?

Ik wordt een beetje wanhopig. Hoe krijg ik uberhaupt weer een systeem op mijn machine???

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2025/04/19, 14:26:04 »
Ik heb de indruk dat je met LVM werkt, wellicht wegens het kiezen van encryptie in je vorige installatie?. Daar heb ik niet veel (= geen) kaas van gegeten. Probeer toch eens de manuele partitionering: (manual partitioning). Verander niets aan de partitionering, maar duid vgkubuntu/root aan als / (use as: "Ext4 journaling file system") en vgkubuntu/swap_1 als swap (use as: swap). Duid als EFI partitie een bestaande EFI partitie aan (die op een andere device zal staan), zonder herformatteren. Laat dan de installer zijn werk doen.
« Laatst bewerkt op: 2025/04/19, 14:34:16 door vanadium »

Offline hbakker

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2025/04/19, 20:43:44 »
Wat LVM is weet ik niet. Ik bemn me niet bewust dat ik ooit is met encryptie heb gedaan.

Ik heb je suggesties opgevolgd, maar kom niet veel verder. Na de samenvatting Install aangeklikt en al snel de foutmelding van de foto.

Ik begin te vrezen dat ik mijn machine niet weer aan de praat krijg. Dat is toch eigenlijk te gek: een nog niet zo'n oud apparaat waar tijdens de upgrade iets mis is gegaan, maar waar (zoals het nu lijkt) geen leven meer in is te krijgen.
Kan ik nog bij een bedrijf mijn schijven laten formatteren of heeft dat ook geen zin meer?

« Reactie #20 Gepost op: 2025/04/19, 22:23:43 »
Het lijkt toch sterk op gebruik LVM als /dev/vgkubuntu al bestond. Heb zelf helaas nooit met LVM gewerkt maar volgens deze handleiding https://nl.linux-console.net/?p=20029 komt zo'n volumegroep (vg in vgkubuntu staat denk ik voor volumegroep) ook terug als /dev/naamvolumegroep. Mijn vermoeden is dat de bewerkingen falen op /dev/vgkubuntu omdat het geen 'fysieke' partitie is maar een verzameling van partities. Misschien kan iemand met meer verstand van LVM daar zijn/haar licht over laten schijnen?

Het moet toch mogelijk zijn om met een live USB (zoals waar je nu de installatie mee draait) in ieder geval de data op de schijven te benaderen / veilig te stellen.

Offline peer

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2025/04/20, 09:17:37 »
eerst:
met een live-iso met gparted erop kun je de disk helemaal leeg maken. Dus alles verwijderen. en een nieuwe partitetabel maken.
Daarna:
met een iso van ubuntu opnieuw installeren.  Laat ubuntu dan maar de diskindeling bepalen.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2025/04/20, 10:43:18 »
Ook via de BIOS van de computer kan je een harde schijf geheel wissen.

Offline hbakker

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2025/04/22, 09:26:27 »
Het is gelukt!
Ik heb weer een werkende Kubuntu.
Nu alles nog weer op orde brengen, maar ik kan weer aan het werk.

Veel dank aan allen die zich hebben ingespannen om mij op weg te helpen.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #24 Gepost op: 2025/04/22, 09:41:16 »
Het is gelukt!
Misschien een korte uitleg op welke manier?
Dit met oog op de toekomst, er zijn mogelijk anderen met hetzelfde probleem.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.