Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: inloggen op ITSME lukt niet  (gelezen 1971 keer)

Offline vinum

• Lid
inloggen op ITSME lukt niet
« Gepost op: 2025/03/05, 15:14:06 »
 na lang zoeken en proberen is het me eindelijk gelukt de Belgische eID-software te installeren onder Ubuntu 24;04, maar nu zegt het systeem, zowel in Opera als in Chromium en FireFox, dat de "Connective Browser Package" moet worden geïnstalleerd, maar als ik dat probeer zegt het ding "Dit besturingssysteem wordt niet ondersteund"! ik was zo blij dat ik eindelijk mijn ID kon uitlezen, en nu stuurt Ubuntu mij terug naar af! herkent er iemand dit probleem en heeft iemand er een oplossing voor?

Offline Oesje

• Lid
Re: inloggen op ITSME lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2025/03/05, 18:42:22 »

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/03/05, 21:30:45 »
In je titel schrijf je dat het over ITSME gaat, maar uit de posts blijkt dat je het hebt over de EID. Dat is echt wel een verschil.
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline vinum

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/03/05, 21:53:24 »
In je titel schrijf je dat het over ITSME gaat, maar uit de posts blijkt dat je het hebt over de EID. Dat is echt wel een verschil.
in mijn post schrijf ik wel degelijk dat ik mijn  ID uiteindelijk kan uitlezen, maar niet in ITSME geraak, of heb ik iets verkeerds geschreven?

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/03/05, 22:51:43 »
Itsme is een mobiele applicatie van de Belgische overheid . Een mobiele applicatie is bedoelt voor de smartphone of tablet .

https://www.itsme-id.com/nl-BE

Daarom dat je te lezen krijgt .

Citaat
"Dit besturingssysteem wordt niet ondersteund"! i
« Laatst bewerkt op: 2025/03/05, 22:54:06 door Oesje »

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/03/05, 23:22:32 »
in mijn post schrijf ik wel degelijk dat ik mijn  ID uiteindelijk kan uitlezen, maar niet in ITSME geraak, of heb ik iets verkeerds geschreven?
Voor zover ik weet heb je geen id-lezer nodig als je isme gebruikt. Je moet wél ooit een itsme-account aanmaken en daar is het mogelijk noodzakelijk om je eid in lezen, hoewel ik me meen te herinneren dat ik dat zo niet heb gedaan. Nogal wat mensen beschikken immers niet over een eid-lezer.

ITSME is inderdaad een soort sleutel, die je moet gebruiken om op je computer (of ook op je smartphone zelf) in te loggen op een site van de Belgische / Vlaamse overheid. En die ITSME zelf staat op je smartphone, want het is de bedoeling dat je, om in te loggen op een of andere site, een foto neemt van de QR-code)

... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/03/06, 10:13:34 »
ItsMe installeren vereist inderdaad de "connective browser plugin" en die bestaat enkel en alleen voor Windows en voor Mac.
Een Belg genaamd Roel Derickx heeft echter een python script geschreven om een equivalent in Linux te installeren dat effectief werkt en herkend wordt door ItsMe en Doccle.
https://github.com/roelderickx/connective-plugin-linux
Ik heb dat zelf gebruikt om ItsMe te configureren voor de app op mijn smartphone en het werkt perfect. Als je natuurlijk een Windows pc of Mac ter beschikking hebt, kun je het daar natuurlijk ook mee doen. Het is eenmalig nodig.

Offline vinum

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/03/06, 20:38:07 »
ItsMe installeren vereist inderdaad de "connective browser plugin" en die bestaat enkel en alleen voor Windows en voor Mac.
Een Belg genaamd Roel Derickx heeft echter een python script geschreven om een equivalent in Linux te installeren dat effectief werkt en herkend wordt door ItsMe en Doccle.
https://github.com/roelderickx/connective-plugin-linux
Ik heb dat zelf gebruikt om ItsMe te configureren voor de app op mijn smartphone en het werkt perfect. Als je natuurlijk een Windows pc of Mac ter beschikking hebt, kun je het daar natuurlijk ook mee doen. Het is eenmalig nodig.
mijn probleem is dat ik tot voor kort ITSME zonder probleem kon gebruiken maar nu om één of andere duistere reden lukt dit niet meer, en om mijn account te heractiveren moet ik mijn ID inlezen, wat me niet lukte op de laptop met Windows (ik installeerde de EID-viewer, maar als ik hem terug wou gebruiken was hij nergens terug te vinden, maar nu heb ik de EID-viewer toch kunnen installeren in Ubuntu 24.10

Offline vinum

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/03/06, 21:10:46 »
en het is uiteindelijk dan toch gelukt  =D
bedankt iedereen voor de tips en de hulp