Dank voor alle reakties.
Ik heb het weer ongeveer aan de praat. Alleen praat het minder prettig, dan ik gewend was.
Ik linux van Wayland op X ingesteld, en daarmee deed Thunderbird het weer.
Nou had ik in mijn oorspronkelijke configuratie een dual boot systeem met windows en linux. En ik had in de ~/.thunderbird de bestandjes profiles.ini en installs.ini aangepast. zodat die de map Profiles op de windows directory wezen, en dan kon ik in windows en linux met dezelfde gegevens werken. Dat vond ik heel handig. Het ging ook meestal goed. (behalve als windows eerder een update had dan linux, en dan werkte de agenda niet meer in linux)
Of het nu aan de update van linux ligt of dat er een nieuwe versie thunderbird is geïnstalleerd is me nog niet helemaal duidelijk, maar in de nieuwe configuratie na de linux update naar 24.04 staan de thunderbird gegevens niet meer in een map Profiles, maar in ~/snap/thunderbird/common/.thunderbird
Als ik daar het bestand profiles.ini naar de windows laat wijzen, werkt thunderbird niet meer.
Dus als ik de bestanden van de windows versie in /Profiles naar die snap-map /common copier en daarop de profiles.ini aanpas, werkt mijn oude mail weer.
Blijven de vragen:
- waarom werkt thunderbird niet in de Wayland mode
- hoe kom ik van die snap-versie af