Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu prima maar Winxp 64 bit geen audio  (gelezen 1305 keer)

Xubuntu prima maar Winxp 64 bit geen audio
« Gepost op: 2024/08/29, 14:26:57 »
Hoi Allemaal! Het heeft me wat tijd gekost, maar het is me inmiddels gelukt om mijn oude pc weer aan de praat te krijgen. Zowel een Xubuntu 20.04 als een Winxp. Ter info; ik had op mijn oude MB ooit 1 krammetje verbogen in het cpu-deel. En ondanks dat ik die wel enigszins weer had terug gebogen en alles scheen te werken, bleef ik steeds op het allerlaatste moment van een winxp, als hij moest overgaan op het bureaublad met startscherm, tegen een no-go / zwart scherm aan hikken. Een eindeloos probleem. Dus een zelfde, oude MB besteld uit Duitsland, en voila alles doet het nu…! Met één uitzondering; de audio !
Ik had zelfs een winxp 64 bit erop kunnen zetten die dus volledig werkt, alleen ik krijg het niet voor elkaar om de audio aan de praat te krijgen. Wat ik vermoed is, ik heb naast winxp 64 dus ook nog een Xubuntu 20.04 gezet. Die uiteraard geen ondersteuning geeft voor mijn oude videokaart, een Radeon 6450. Dat is op zich geen probleem, want de Xubuntu-driver werkt perfect voor beiden. Alleen zie ik dus in winxp-device manager de verschillende gele uitroeptekens staan. Zie pic. En het systeem blijft steeds bij het opstarten keurig vragen om even zelf op zoek te gaan naar de juiste driver….,maar komt dan steeds terug met dat hij niets kan vinden en blijft de audio dus uit. Ook als ik ze heb gedelete wordt dat steeds weer opnieuw gedaan. Zou het kunnen dat dit komt doordat Xubuntu zijn eigen video-driver heeft ingezet en daardoor mijn video-kaart heeft uitgezet waar dan normaal de audio doorheen zou moeten gaan?? Ik heb nooit een losse geluidskaart gehad. Ik heb ook wel de handmatige weg geprobeerd,maar steeds als ik iets van een driver zie die erop lijkt dan zegt het systeem dat die niet werkt. Ook heb ik nog eens gekeken of ik wellicht één van de kleine stekkertjes verkeerd had ingestoken op het nieuwe MB. Het lijkt allemaal in orde. Er is één aansluiting voor een audio-stekkertje. En de kabel hiervoor heeft daar aan vast zitten een 2e stekker die dan voor Legacy 97 is en de ander voor de Azalia. Beiden geprobeerd maar hetzelfde probleem. In de bios kan ik alleen of enable of disable doen. Ik heb verschillende potentiële drivers van het web gehaald, o.a. van Microsoft, maar geen van allen werken.

Zo, dat is het even. Hopelijk kan iemand mij wederom even op weg helpen? Alvast zeer veel dank,
Goese Duikertje.

Re: Xubuntu prima maar Winxp 64 bit geen audio
« Reactie #1 Gepost op: 2024/08/29, 14:27:37 »
Was ik die pic vergeten!

Offline aartje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2024/08/30, 11:31:18 »
Hier begrijp ik helemaal niets van. Wat ik denk is dat je een dualboot aan het werk probeer te krijgen
op een oude PC met Windows XP  en Xubuntu 20.04.
Je vertelt verder niets over je computer behalve dat het een oude videokaart heeft, een Radeon 6450, maar
die kaart doet het ook niet (??).
Wat ik verder probeer te begrijpen is dat je geluid niet werkt onder Windows XP. Ik vraag me af waarom je
hulp op een Ubuntu forum vraagt en niet op een Windows forum. De ondersteuning voor Win XP is trouwens
al ruim 15 jaar geleden ge-eindigd. Ook ken ik de term Legacy 97 niet. Als ik Google op "Legacy 97" kom ik uit
op Subaru en een TV-serie. Ook de term "Azalia" zegt mij (en Google) niets, behalve dat er daarmee een
plant bedoeld zou kunnen worden (Azalea?) Ik denk niet dat iemand op dit forum in staat is om hier iets zinnigs over te zeggen
op deze manier.....

« Reactie #4 Gepost op: 2024/08/30, 11:47:36 »
Dat is inderdaad een vraag voor windows en niet voor ubuntu, dan raad ik u deze website aan  https://www.piepcomp.nl/

Als het kan stel je vragen duidelijk en geef er geen verdere uitleg van dit en dat?

https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2024/08/30, 19:35:07 »
https://sdi-tool.org/download/
Mogelijk kun je hier wat mee..................
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #6 Gepost op: 2024/08/30, 19:49:26 »
Citaat
Ik had zelfs een winxp 64 bit erop kunnen zetten die dus volledig werkt, alleen ik krijg het niet voor elkaar om de audio aan de praat te krijgen. Wat ik vermoed is, ik heb naast winxp 64 dus ook nog een Xubuntu 20.04 gezet. Die uiteraard geen ondersteuning geeft voor mijn oude videokaart, een Radeon 6450. Dat is op zich geen probleem, want de Xubuntu-driver werkt perfect voor beiden. Alleen zie ik dus in winxp-device manager de verschillende gele uitroeptekens staan. Zie pic. En het systeem blijft steeds bij het opstarten keurig vragen om even zelf op zoek te gaan naar de juiste driver….,maar komt dan steeds terug met dat hij niets kan vinden en blijft de audio dus uit.

Dat betekent gewoonweg dat WinXP de drivers niet aan boord heeft , en je die zal moeten downloaden bij  de fabrikant . 
Misschien een wat vreemde vraag van mij . Wat is de juiste reden dat je op deze PC besturingssystemen installeert die niet meer ondersteunt worden ?
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x

« Reactie #7 Gepost op: 2024/09/01, 14:17:49 »
Hi Allemaal! Yep, dat was wellicht wat onduidelijk,sorry! Ik heb het inmiddels opgelost! Maar heb nog wel enkele followup-vraagjes. Eerst mogelijk ter algemene lering voor ieder die met iets soortgelijks bezig is. Ik had voor de winxp64 bit dus het Servicepack 2 nodig. Die erbij gezet. Toen in systeem eerst die gele audio-drivers gedelete. Toen een herstart en voila, het systeem zocht zelf een werkende audio-driver. Volledigheidshalve, op dit MB van mijn oude amd P5VD"-MX zit een aansluiting voor de audio. Maar die kabel heeft 2 stekkers. Eén is voor dat Legacy 97 en de ander is voor dat Azalia. Die laatste heb ik nu gebruikt. Ik heb nu dus eindelijk ook weer geluid!

De reden voor het weer proberen die oud pc aan de praat te krijgen, naast dat het gewoon leuk puzzelen is, is vanwege het weer goed willen gebruiken van al die oude games die nog heb. In win "gaat het wel -enigzins" maar daar loop ik toch vaak tegen andere problemen aan. Ik ben dus een grote fan van Xubuntu maar wilde graag iets van winxp voor die spellen. En gezien de leeftijd van dit oude beestje, beginnen ook de nieuwere linuxen problemen te krijgen. Dus vandaar Xubuntu 20.04.

Tenslotte mijn follow-up vraagjes. Nadat ik beiden netjes had geinstalleerd, werd dus in winxp in systeem de video-driver op een geel uitroepteken gezet. Mijn veronderstelling was en is, dat dit mogelijk dus door Xubuntu is gedaan omdat die juist per sé geen ondersteuning biedt aan de Radeon 6450. Geen idee of dit zo klopt? Doordat nu dus blijkbaar die Radeon -kaart is "uitgeschakeld", krijg ik het probleem bij het installeren van bv Tomb Raider dat hij dus geen 3D versnelling kan vinden en dus de game niet laat spelen. En de meeste games hebben een 3d-accelerator nodig. Vraag: wat zou er gebeuren als ik die video-driver met geel uitroepteken ook eens delete in de hoop dat het systeem dan eveneens automatisch weer een werkende driver installeert?? Of sloop ik dan mijn Display???? En kan dan Xubuntu dan gewoon verder blijven functioneren? Alvast dank voor jullie reacties en het meedenken !
Groet,
Goese Duikertje

« Reactie #8 Gepost op: 2024/09/01, 15:16:35 »
Kleine update. Daar ik altijd even check online via online-antivirus was ik al eerder er achter gekomen dat er blijkbaar een trojan zit in juist die winxp64 bit van amd! Zie pic. Ik wilde liefst niet eens het risico lopen. En ook het gebruik van een methode om files-haring te doen lijkt me niet heel doenelijk op een oude winxp versie. En met dit - In win "gaat het wel -enigzins- bedoelde ik dus Wine.

« Reactie #9 Gepost op: 2024/09/01, 22:30:47 »
Vraag: wat zou er gebeuren als ik die video-driver met geel uitroepteken ook eens delete in de hoop dat het systeem dan eveneens automatisch weer een werkende driver installeert?? Of sloop ik dan mijn Display???? En kan dan Xubuntu dan gewoon verder blijven functioneren?

Windows XP werkt geheel zelfstandig en Xubuntu ook. Die twee hebben geen enkele invloed op elkaar. Je kunt de driver waar een geel uitroepteken van staan in Windows XP verwijderen maar bij een nieuwe opstart staat die er weer. En wat die trojan betreft: als die in Windows XP zit heb je een besmette windows versie geïnstalleerd. Je kunt diverse online virusscanners proberen om er misschien vanaf te komen. Maar ook niet alle virusscanners ondersteunen Windows XP. Je zult aan het feit en het idee moeten wennen dat Windows XP echt verleden tijd (geschiedenis) is.
Xubuntu 24.04 LTS

« Reactie #10 Gepost op: 2024/09/02, 16:19:38 »
Amai Polleke en alle anderen! Het is me opnieuw gelukt!! Weliswaar heb ik enkele malen gewoon moeten gokken en een hail-mary gedaan, maar het is voor elkaar nu. Mogelijk nuttig voor anderen: Ik had nog op een oude image een volledig amd-crystal-center staan. Die gekopieerd op de winxp64bit en dubbelklik.
Met wat hobbels installeerde hij keurig en ging zelf netjes die oude Radeon 6450 her-activeren met de juiste driver. Gevolg was dus dat ik nu weer alle 3d-functies van mijn videokaart terug heb en zelfs een spel als TR Anneversary werkt nu perfect! Ook verschillende oude software werkt nu! En ik heb gelukkig dus niet het web op gemoeten vanuit winxp. Ook mijn Xubuntu 20.04 waar ik nu wel het web op ben, werkt zoals het hoort! Mogelijk zet ik er nog eens een nieuwere versie achter. Zo, tot zover allemaal nogmaals dank voor het meedenken!
Groet,
Goese Duikertje

« Reactie #11 Gepost op: 2024/09/02, 16:20:55 »
Top! :)
Xubuntu 24.04 LTS