Hoi Allemaal! Het heeft me wat tijd gekost, maar het is me inmiddels gelukt om mijn oude pc weer aan de praat te krijgen. Zowel een Xubuntu 20.04 als een Winxp. Ter info; ik had op mijn oude MB ooit 1 krammetje verbogen in het cpu-deel. En ondanks dat ik die wel enigszins weer had terug gebogen en alles scheen te werken, bleef ik steeds op het allerlaatste moment van een winxp, als hij moest overgaan op het bureaublad met startscherm, tegen een no-go / zwart scherm aan hikken. Een eindeloos probleem. Dus een zelfde, oude MB besteld uit Duitsland, en voila alles doet het nu…! Met één uitzondering; de audio !
Ik had zelfs een winxp 64 bit erop kunnen zetten die dus volledig werkt, alleen ik krijg het niet voor elkaar om de audio aan de praat te krijgen. Wat ik vermoed is, ik heb naast winxp 64 dus ook nog een Xubuntu 20.04 gezet. Die uiteraard geen ondersteuning geeft voor mijn oude videokaart, een Radeon 6450. Dat is op zich geen probleem, want de Xubuntu-driver werkt perfect voor beiden. Alleen zie ik dus in winxp-device manager de verschillende gele uitroeptekens staan. Zie pic. En het systeem blijft steeds bij het opstarten keurig vragen om even zelf op zoek te gaan naar de juiste driver….,maar komt dan steeds terug met dat hij niets kan vinden en blijft de audio dus uit. Ook als ik ze heb gedelete wordt dat steeds weer opnieuw gedaan. Zou het kunnen dat dit komt doordat Xubuntu zijn eigen video-driver heeft ingezet en daardoor mijn video-kaart heeft uitgezet waar dan normaal de audio doorheen zou moeten gaan?? Ik heb nooit een losse geluidskaart gehad. Ik heb ook wel de handmatige weg geprobeerd,maar steeds als ik iets van een driver zie die erop lijkt dan zegt het systeem dat die niet werkt. Ook heb ik nog eens gekeken of ik wellicht één van de kleine stekkertjes verkeerd had ingestoken op het nieuwe MB. Het lijkt allemaal in orde. Er is één aansluiting voor een audio-stekkertje. En de kabel hiervoor heeft daar aan vast zitten een 2e stekker die dan voor Legacy 97 is en de ander voor de Azalia. Beiden geprobeerd maar hetzelfde probleem. In de bios kan ik alleen of enable of disable doen. Ik heb verschillende potentiële drivers van het web gehaald, o.a. van Microsoft, maar geen van allen werken.
Zo, dat is het even. Hopelijk kan iemand mij wederom even op weg helpen? Alvast zeer veel dank,
Goese Duikertje.