Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie mounte lukt niet  (gelezen 10249 keer)

Offline A.B.J.

• Lid
Partitie mounte lukt niet
« Gepost op: 2024/08/27, 17:48:53 »
In een dual boot systeem met 2024 en windows 11. Er zijn 2 schijven, de eerste heet sda (een gewone HD) met 10 partities waarvan er 6 voor data gebruikt  worden, de 2e heet nvme0n1 en is een SSD en heeft 6 partities waarvan 2 geschikt voor data en 1 ongebruikt.
De datapartities met nfts als bestandsysteem kunnen zowel door Windows als door Ubuntu gelezen worden. Op 1 na die niet door Ubuntu gelezen wordt en ook niet gemount is. Ik krijg dan de volgende mededeling:

error mounting /dev/sda3 at/media/bram/udocs: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sda3, missing codepage or helper program, or other error.

Omdat ik er via Windows wel bij kan, zowel lezen als schrijven ervaar ik nog geen code rood maar vervelend is het wel! Ik heb de inhoud nog wel op een externe schijf staan. Partitie herstel in gparted heeft niet geholpen.
Kan iemand hier wijs uit worden?

Offline Bloom

• Lid
Re: Partitie mounte lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2024/08/27, 18:13:45 »
Als je bij Windows fast boot op hebt staan, houdt die de partitie "vast" zodat hij die snel weer kan activeren en dan ziet je Ubuntu die als "in gebruik" en kan hij die dus niet zelf mounten. Read-only zou eigenlijk wel moeten lukken, maar r/w niet.

Offline A.B.J.

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2024/08/29, 16:03:26 »
Als je bij Windows fast boot op hebt staan, houdt die de partitie "vast" zodat hij die snel weer kan activeren en dan ziet je Ubuntu die als "in gebruik" en kan hij die dus niet zelf mounten. Read-only zou eigenlijk wel moeten lukken, maar r/w niet.
In W-11 kon ik Fast Boot uitzetten en ik heb slaapstand ook uitgezet. Probleem blijft. Het lijkt wel of als ik de partitie in W heb benaderd, hij vervolgens in Ub niet meer kan Mounten, ook als ik W echt afsluit en niet herstart.

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #3 Gepost op: 2024/08/29, 16:36:08 »
Citaat
In een dual boot systeem met 2024 en windows 11. Er zijn 2 schijven, de eerste heet sda (een gewone HD) met 10 partities waarvan er 6 voor data gebruikt  worden, de 2e heet nvme0n1 en is een SSD en heeft 6 partities waarvan 2 geschikt voor data en 1 ongebruikt.

Die ongebruikte is die geformatteert ?
Kun je eens een screenshot maken van die schijfindeling en als bijlage toevoegen in een volgend antwoord .

Hier valt ook heel wat lezen (Engelstalig)
https://unix.stackexchange.com/questions/315063/mount-wrong-fs-type-bad-option-bad-superblock

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=416830
« Laatst bewerkt op: 2024/08/29, 19:29:28 door Oesje »
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x

« Reactie #4 Gepost op: 2024/08/29, 20:00:44 »
Citaat

Kun je eens een screenshot maken van die schijfindeling en als bijlage toevoegen in een volgend antwoord .

https://unix.stackexchange.com/questions/315063/mount-wrong-fs-type-bad-option-bad-superblock

Allee op een ander ben je erop tegen dat men een filmpje toont die in engels is, en hier geef je zelf een link aan in een andere taal  wie begrijpen kan?
https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2024/08/29, 21:04:36 »
In Windows cmd terminal als Administrator al ingegeven:
powercfg -H off (enter) ?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline A.B.J.

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2024/08/30, 12:50:00 »
Citaat

Hier screenshots van beide schijven

Offline A.B.J.

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2024/08/30, 12:53:47 »
In Windows cmd terminal als Administrator al ingegeven:
powercfg -H off (enter) ?
Wat gebeurt er met dat commando?

Offline A.B.J.

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2024/08/30, 14:50:50 »
In een van de reacties las ik de suggestie om dmesg te proberen. Dat leverde een lange lap tekst, met als laatste regels:

'[ 5231.614982] ntfs3: sda3: It is recommened to use chkdsk.
[ 5231.661369] ntfs3: sda3: volume is dirty and "force" flag is not set!

Offline A.B.J.

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2024/08/30, 14:52:15 »
Heeft het zin om
sudo fsck /dev/sdb   (sda) in mijn geval te proberen?

Offline A.B.J.

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2024/08/30, 15:29:39 »
Weer eens naar windows gegaan en het eerste wat er gebeurde was dat Windows partitie G ( is sda3 in Ubuntu scande en repareerde.
Direct terug naar Ubuntu en alle partities kon ik "mounten" zonder problemen.
Op dit moment is mijn probleem wel weg, maar ik snap niet wat er gebeurd is..........

Offline A.B.J.

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2024/09/05, 14:54:20 »
Na een paar dagen Ubuntu opnieuw gestart en alle partities kunnen gemount worden, behalve sda3. Dezelfde partitie in W-11 (G) te openen en te bewerken. Ik krijg weer dezelfde mededeling:
error mounting /dev/sda3 at/media/bram/udocs: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sda3, missing codepage or helper program, or other error.

Na mijn laatste bericht in dit topic dacht ik verlost te zijn van dit probleem, maar niet dus. Heeft iemand toch nog een suggestie?

Offline aartje

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2024/09/05, 16:26:01 »
Op 1 na die niet door Ubuntu gelezen wordt en ook niet gemount is. Ik krijg dan de volgende mededeling:

Dit is meestal de melding als je een niet-ext4-filesysteem als ext4 filesysteem probeer te mounten. Een ntfs-partitie heeft
nl geen superblock, tenminste niet één als op een ext[2,3,4]-filesysteem.
Staat die partitie in /etc/fstab ? Of start je hem met de hand ?

Probeer hem eens te mounten door :

sudo mount -t ntfs /dev/sda3 /mnt

en kijk dan eens in /mnt
ls -l /mnt
« Laatst bewerkt op: 2024/09/05, 16:28:59 door aartje »

Offline A.B.J.

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2024/09/10, 17:10:55 »
Op 1 na die niet door Ubuntu gelezen wordt en ook niet gemount is. Ik krijg dan de volgende mededeling:

Dit is meestal de melding als je een niet-ext4-filesysteem als ext4 filesysteem probeer te mounten. Een ntfs-partitie heeft
nl geen superblock, tenminste niet één als op een ext[2,3,4]-filesysteem.
Staat die partitie in /etc/fstab ? Of start je hem met de hand ?

Probeer hem eens te mounten door :

sudo mount -t ntfs /dev/sda3 /mnt

en kijk dan eens in /mnt
ls -l /mnt
Ik wilde kijken in /etc/fstab maar ik kan fstab in /etc helemaal niet vinden!.
Overigens, na scannen van partitie G in windows (sda3 in Ub) kan ik alle partities in Ub weer openen, maar ik moet ze wel eersten zelf mounten, terwijl voorheen alle partities vanzelf gemount werden bij het starten van Ubuntu

Offline aartje

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2024/09/11, 09:22:16 »
Als je /etc/fstab op je systeem niet kan vinden is er iets echt mis. Dat staat op ieder Linux- en Unix-systeem.
Maar ik draai Mint (eigenlijk is dat hoofdzakelijk Ubuntu) en niet Ubuntu, maar het lijkt me sterk dat
er op Ubuntu geen /etc/fstab staat.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2024/09/11, 09:40:54 »
In *buntu is er wel degelijk een /etc/fstab.
Hoe kan een systeem zonder fstab weten wat en hoe er gemount moet worden? Dan moet al het mounten dus handmatig gedaan worden.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2024/09/11, 10:25:13 »
Ik denk dat de TS verkeerd zoekt.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline A.B.J.

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2024/09/12, 17:18:11 »
@aartje, ajjp en HWE64,
Ik heb nog eens gezocht naar etc/fstab en het niet gevonden. Wordt dat er bij de installatie aangemaakt?  Nu werkt het allemaal, maar ik moet de partities wel zelf mounten voordat ik iets wil met een partitie en zolang de pc aanstaat blijven ze ook wel gemount. In het startscherm zie ik al direct alle partities als schijfjes met hun naam en kan het figuurtje rechts aanklikken en daarna mounten. Ik zal toch geen uitvinding hebben gedaan??

Offline aartje

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2024/09/12, 17:54:40 »
Ja, het moet /etc/fstab zijn en als dat er niet is (nogmaals) dan is er iets grondig mis met je
systeem. Misschien heb je /etc/fstab per ongeluk verwijderd of heb je een kapot root-filesysteem
gehad. Dus als je echt (!) geen fstab hebt dan raad ik je aan om je belangrijke persoonlijke bestanden
in veiligheid te stellen en je systeem opnieuw te installeren.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2024/09/12, 20:08:23 »
Citaat
Wordt dat er bij de installatie aangemaakt?
Ja zeker; daar hoef je niets voor te doen.

« Reactie #21 Gepost op: 2024/09/12, 20:31:55 »
Met het programma 'schijven' kun je het mounten (aankoppelen) regelen zodat bij elke herstart de schijven automatisch worden aangekoppeld.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline aartje

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2024/09/12, 20:42:42 »
Met het programma 'schijven' kun je het mounten (aankoppelen) regelen zodat bij elke herstart de schijven automatisch worden aangekoppeld.
Ja maar dat is nu niet belangrijk. /etc/fstab is niet aanwezig. Het verbaast me hoogstens dat zijn systeem sowieso wil
opstarten, maar als dat bestand er niet is is dat systeem heel erg corrupt.

Offline peer

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2024/09/13, 09:51:52 »
/etc/fstab moet aanwezig zijn. Hierin wordt immers ook je /-directory gemount.
Tijdens het opstarten wordt eerst de kernel gestart en vervolgens wordt de configurate doorlopen. De configuratiebestanden staan op de disk dus die moet gelezen kunnen worden en dat kan alleen als de disk gemount is. En dat doe dus in /etc/fstab.

Net voor de gein even geprobeerd in een virtual machine (vm) met debian testing. Ik heb /etc/fstab hernoemt naar /etc/fstab-changed en vervolgens de vm opnieuw opgestart. Halverwege het bootproces bleef de vm hangen. Daraop de naam weer terugveranderd (met livecd) en de vm starte weer gewoon