Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mountpoints  (gelezen 420 keer)

Mountpoints
« Gepost op: 2024/02/04, 19:17:19 »
Zie https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=111284.msg1075989#msg1075989
Ik begrijp dat die Mountpoints (ofwel directories) op verschillende partities staan, maar hoe ga ik dat regelen bij een installatie?  Na de installatie zie ik dat alles, waaronder /home,  onder root (/) zijn ondergebracht. Dan heb ik straks dus 2 /home directories; één op partitie "a" en één op partitie "b". En hoe krijg ik /home op de andere partitie ("b") gekoppeld aan de root partitie op "a"?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline Bloom

  • Lid
Re: Mountpoints
« Reactie #1 Gepost op: 2024/02/05, 09:23:26 »
Je had tijdens de installatie moeten kiezen voor manuele partitionering. Dan had je een eigen home op een andere partitie kunnen opgeven als nieuwe home. Als de nieuwe installatie en degene waar die home vandaan kwam dezelfde versie zijn, kun je probleemloos de oude home verwijderen en de nieuwe home in het systeem hangen. Dat vereist het wijzigen van /etc/fstab met beheerrechten en je mag daarin géén fouten maken anders kan het systeem mogelijk niet meer opstarten.
Als je je niet comfortabel voelt om het zo te doen en als dit eventueel om een verse installatie gaat, dan is het het best de installatie opnieuw te doen en deze keer bij het aanmaken van de schijfpartities te kiezen voor de manuele indeling. Je moet de nog op de schijf staande partitie met de vorige installatie koppelen aan / en markeren als "te formatteren". Koppel ook de eerder aangemaakte swap aan als swap. Je ziet je tweede partitie met daarop de gewenste home. Klik er rechts op en koppel die aan /home, maar zet de formattering (staat standaard aan!) UIT. Je ziet bij de partities die geformatteerd moeten worden een F staan en bij je home nu een B (van Behouden).
Zeg onderaan dat je klaar bent en de partities weggeschreven mogen worden en dan zal je nieuwe installatie op de schijf komen met de correcte home waarvan de bestanden dan waar nodig geüpgraded worden naar de nieuwe versie, indien dit een nieuwe versie was natuurlijk. Zo doe ik het zelf ook altijd voor desktops.

Re: Mountpoints
« Reactie #2 Gepost op: 2024/02/05, 14:31:38 »
Heel mooi. Het is duidelijk. Als ik dan ook nog een 2e systeem (B = andere variant) op de HD zet, zelfde truc toepassen, neem ik aan. Wordt even puzzelen, maar moet lukken. Oefening baart kunst en van fouten leer je. Lijkt me niet verstandig om die /home directory van systeem A te delen met systeem B, toch?   
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline peer

  • Lid
Re: Mountpoints
« Reactie #3 Gepost op: 2024/02/05, 14:46:19 »
twee systemen A en B betekent meerdere partities:
- \ A
- Home A
- Swap A
-\ B
- Home B
- Swap B
dus zes partities

Je kan evt. met  één swap partitie volstaan maar het schijnt dat dit problemen kan geven bij hibernation. En als je met swap files werkt dan heb je geen swap partities nodig

Je kan niet één home partitie gebruiken voor twee systemen. De home partitie bevat naast de data immers ook configuratiebestanden. En de configuratiebestanden zijn voor verschillende systemen vaak anders.

Re: Mountpoints
« Reactie #4 Gepost op: 2024/02/05, 15:49:46 »
Niet delen dus. Dacht ik al anders wordt het een Janboel. Bedankt voor het meedenken en de duidelijke uitleg.  :)
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME