Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen geluid  (gelezen 1142 keer)

Offline wimrp

• Lid
Geen geluid
« Gepost op: 2023/08/09, 18:12:21 »
Er is iets raars aan de hand met mijn Ubuntu 20.04 desktop computer. Het begon gisteren toen ik iets afspeelde op Spotify en geen geluid had. Al het andere (youtube, geluidsbestanden, etc) had gewoon geluid. Ik heb toen Pulse Audio Volume geinstalleerd. Die gaf aan dat Spotify (die overigens niet op "mute" stond!) gewoon geluid zou hebben, maar dat was dus niet zo.
Het geluid was terug nadat ik de computer opnieuw opstartte.

Vandaag heb ik nergens geluid. Alle instellingen geven aan dat er gewoon geluid moet zijn, maar in werkelijkheid is er niks te horen. Het speaker systeem doet het gewoon goed op mijn andere (windows) computer.

Hopelijk snapt hier iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn. Bij voorbaat dank!

Offline wimrp

• Lid
Re: Geen geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2023/08/09, 18:27:22 »
Op de een of andere manier waren de geluidsinstellingen gewijzigd van "Lijn-uit - ingebouwde audio" naar "Digitale uitvoer (S/PDIF) ingebouwde audio". Ik heb het teruggezet en nu heeft alles weer geluid. 

Offline rvtasd

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/08/12, 13:51:27 »

Ik krijg (nog steeds) geen geluid onder Linux distros.
Speccy onder Windows geeft aan:
Sound Cards
   NVIDIA High Definition Audio
   AMD Streaming Audio Device
   High Definition Audio-apparaat
Playback Device
   Luidsprekers (High Definition Audio Device)

Ubuntu en Linux Mint onder VMWare geven aan:
   Analog Output – ES1371/ES1373/Creative Labs CT2518
   (Audio PCI 64V/128/5200/Creative CT4810/
   CT5803/CT5806[Sound Blaster PCI]

VMWare geeft aan:
   Sound Card: auto detect (zonder mogelijkheid dit te wijzigen) 

Iemand enig idee waar het fout gaat?

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/08/12, 21:22:59 »
VMWare simuleert voor virtuele machines een Soundblaster geluidskaart, onafhankelijk van wat je hardware precies is. In een VM draaiende Linux'en zien dus ook alleen maar die Soundblaster geluidskaart en niets anders. VMWare zelf draait onder Windows, neem ik aan? Dan zou die de geluidskaart van Windows gewoon moeten overnemen.
Een Soundblaster wordt standaard door de Linux kernel herkend en ondersteund. Je zou dus geluid moeten hebben in Linux.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2023/08/13, 09:45:49 »
@rvtasd Als je een probleem hebt kun je daar dan een eigen topic van  maken? Jouw probleem, geen geluid
bij een virtuele machine (vmware) is een heel ander probleem dan die van wimrp.
En als je een topic start, leg dan uit hoe je systeem er uitziet (vmware onder windows? vmware onder linux?)
dat lijkt me handiger om te weten zodat iemand een antwoord wil of kan geven.

Offline rvtasd

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2023/08/13, 10:06:29 »
@bloom : bedankt.
@aartje : begrepen.

Offline rvtasd

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2023/08/13, 11:14:36 »
Toch nog even.
VMWare verwijderd. VirtualBox geïnstalleerd. Geluid is prima.
Ciao.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2023/08/13, 12:28:21 »
Even voor de duidelijkheid: Linux is veilig, Windows niet. Als je Linux in een virtule machine onder Windows draait, is niets veilig. Het moet omgekeerd. Draai Linux als hoofdsysteem en Windows in een virtuele machine. Dan kan malware alleen in die virtuele machine zijn slag slaan en niet daarbuiten.