Hallo iedereen,
Ik heb Ubuntu 22.04 LTS op een oude HP laptop geïnstalleerd.
Het probleem is dat alles erg traag werkt. Het openen van bijvoorbeeld de map 'bestanden' of het openen van een webbrowser duurt zo plusminus 10 seconden
Met een quadcore cpu (2,3GHz) en 18399 Bogomips moet je Ubuntu (of Mint) prima kunnen draaien, ook
met 4GB geheugen. Ik draai al 12 jaar met een systeem ( 23946.61 BogoMIPS) en heb er meer geheugen ingezet (8GB),
niet voor de snelheid ( er werd toch maar zelden meer dan 1GB geheugen gebruikt) maar om ook
virtueel (onder Virtualbox) nog redelijk windows7/10 te kunnen gebruiken. Ik heb er op een gegeven
moment wel een (goede, Samsung 500 GB) SSD in gezet en hoewel het maar Sata1 (300MB/s) was scheelde het
toch een slok op een borrel. Ik vraag me bij je gegevens wel af hoe het met de graphics zit, ik zie daar i915
staan en dat heeft bij een andere computer van mij problemen gegeven, maar dat is lang geleden.
Als er Windows11 goed op draait moet er ook Linux op kunnen draaien.
Hier zit toch iets fout, 10 seconden is veel te lang (1 a 2 seconden zou het moeten zijn)
Als ik jou was zou ik eens Linux Mint Mate 64 proberen en de schijf (eventueel met hulp van dit forum en/of het mint-
foum) met de hand indelen voor je installeert. Bv. 30 GB root-partitie, 30 GB home-partitie (mijn voorkeur), 8 GB swap, de
rest datapartitie.
Het liefst zou je windows moeten bewaren, dat kan altijd makkelijk zijn ivm hardware/software problemen.
PS. Het zou ook eventueel kunnen zijn dat je systeem te warm wordt (vervuild ?) of dat je HD de geest aan het geven is.
Dus eventueel binnenkant schoonmaken en je disk testen (met gsmartcontrol bv)