Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Num lock en een sound bij 't aanzetten.  (gelezen 1141 keer)

Offline Cme

• Lid
Num lock en een sound bij 't aanzetten.
« Gepost op: 2022/10/08, 20:55:33 »
Mijn (nieuwe) computer heeft geen indicatielampje voor Num lock.
Ik weet zeker dat in Ubuntu 22 het mogelijk is om een sound als waarschuwing te krijgen als je Num lock aanzet. Ik heb het gehoord en werd er blij van. Dat geluid is er niet meer en weet niet waar dat die instelling staat. Ik kan niets vinden. Misschien heeft het met de computer zelf te maken? Ik weet nl. niet op welke computer ik het hoorde.
Alvast mijn dank.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Bloom

• Lid
Re: Num lock en een sound bij 't aanzetten.
« Reactie #1 Gepost op: 2022/10/09, 08:26:45 »
Met een geluid kan ik je niet helpen, maar wel met een indicatie in de statusbalk. Dit is voor XFCE maar Gnome heeft wellicht iets soortgelijks.
Je hebt dit bash script nodig:
#!/bin/bash
status=$(xset -q | grep Caps | awk '{print $2 $3 $4, $6 $7 $8}')
PANEL="<txt>$status</txt>"
TOOLTIP="<tool>"
TOOLTIP+="Caps lock and number lock status"
TOOLTIP+="</tool>"
  echo -e "${PANEL}"
  echo -e "${TOOLTIP}"
Ik heb het keystatus.sh genoemd en in mijn ~/bin directory gezet.
Je moet in de XFCE statusbalk een "generieke monitor" toevoegen. De opdracht die hij moet uitvoeren is dan ~/bin/keystatus.sh en het etiket maak je best blanco.
Nu staan rechts bovenaan of rechts onderaan (afhankelijk van waar je die balk hebt staan) twee vermeldingen voor CapsLock en NumLock en hun status "off" of "on".

Offline peer

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/10/09, 09:17:33 »
handig scriptje!!

Offline Cme

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/10/11, 15:11:46 »
Je hebt dit bash script nodig:
#!/bin/bash
TOOLTIP="<tool>"
TOOLTIP+="</tool>"
  echo -e "${PANEL}"
  echo -e "${TOOLTIP}"
Hallo Bloom, bedankt voor je script.
Allicht een super handig script, stel het zeer op prijs, want ik zet ‘num lock’  veel aan (….), wat niet mijn bedoeling is!
Ik ben  helaas niet bekend met bash scrips, alleen een ‘sudo commando ‘ in  een terminal.  Weet niet eens wat ‘bash ‘ is of hoe dat moet.
Zou jij of iem. mij willen uitleggen hoe en waar ik dat script uitvoer?

Wat ik gedaan heb is in teksteditor het script gezet en de naam gegeven en in ‘Bestanden’ gezocht waar bin/bash staat. Gevonden! Maar bij het opslaan, (met de naam die je aanraadde) kon ik geen bash meer vinden in de map /bin…
Hoe gaat dat dan?
Ik heb het keystatus.sh genoemd en in mijn ~/bin directory gezet.
Je moet in de XFCE statusbalk een "generieke monitor" toevoegen.
De opdracht die hij moet uitvoeren is dan ~/bin/keystatus.sh en het etiket maak je best blanco.
Je begrijpt (hoop ik) dat ik geen idee heb hoe een "generieke monitor" toe te voegen maar wil het graag leren.
Met excuus voor mijn onkunde…

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/10/11, 20:22:03 »
  • Maak, onder de verborgen folder "~/.local", een folder "bin" aan (als die al bestaat, mag je het volgende punt overslaan.
  • Log uit en dan terug in. Die folder is nu ook opgenomen in je zoekpad.

Het bovenstaande doe je éénmalig. Controleer of alles goed is door het commando "echo $PATH" uit te voeren. Je .local/bin folder moet in de uitvoer staan.

• Plaats je script in "~/.local/bin"
  • Maak het uitvoerbaar (rechts-klik, eigenschappen)

Vanaf nu kan je dat script aan de terminal uitvoeren door de naam van het script te typen.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/10/12, 08:16:28 »
Bash is de naam van de scripttaal die je in de terminal kunt uitvoeren. Een beetje zoals de batch-scriptaal van DOS en Windows in een opdrachtregelvenster.
Zoals hierboven staat, kun je het script in de terminal starten. Maar het antwoord dat je dan krijgt ziet er niet bepaald goed uit. Het is bedoeld om in zo'n XFCE generieke bewaker te draaien.Als je het script zowel in de bewaker als in een terminal wil kunnen draaien, stel ik dit voor:#!/bin/bash
if [[ -t 1 ]]; then
 echo $status
else
  TOOLTIP="<tool>"
  TOOLTIP+="</tool>"
  echo -e "${PANEL}"
  echo -e "${TOOLTIP}"
fi
Die "-t 1" is waar als het script in een terminal draait en vals als het script in een generieke bewaker draait. Het is een ingebouwde systeemcontrole.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/10/12, 08:42:56 »
Om in een XFCE desktop (bijvoorbeeld die van Xubuntu) een generieke bewaker toe te voegen nadat je het script ergens neergepoot hebt (ik suggereerde ~/bin maar ~/.local/bin kan natuurlijk ook) en het uitvoerbaar hebt gemaakt, volg je de volgende stappen:
  • Klik rechts op de statusbalk in de XFCE desktop. Die staat doorgaans boven- of onderaan en kenmerkt zich door een menu en wat pictogrammen aan de linkerkant, dan een grote lege ruimte en wat statuspictogrammen en -gegevens aan de rechterkant. Meestal staat daar ook datum en tijd bij.
  • Er opent zich een menu. Kies onderaan voor Werkbalk en daarna 'Nieuwe elementen toevoegen'. Er opent zich een nieuw venster getiteld 'Voeg nieuwe elementen toe'.
  • Je ziet een alfabetisch gesorteerde lijst van elementen. Scroll door de lijst tot aan 'Generieke bewaker' en klik erop om die te kiezen. Klik daarna onderaan op 'Toevoegen'.
  • Je ziet helemaal rechts in de statusbalk "(genmon)XXX" staan. Dat betekent dat de generieke bewaker met succes in de statusbalk is geïnstalleerd. Klik in het venster 'Voeg nieuwe elementen toe' onderaan op 'Sluiten', dat venster mag nu dus weg.
  • Klik nu rechts op '(genmon)XXX' in de statusbalk. Hetzelfde menu van uit punt 2 verschijnt. Kies deze keer voor 'Eigenschappen' en klik daarop. Er opent zich een nieuw venster 'Generieke montor' met daaronder een ondertitel 'Configuratie'. Naast het woord 'Opdracht' zie je een leeg veld en dan drie puntjes. Klik op die drie puntjes. Er opent zich een nieuwe venster 'Bestandskeuze' waarin je naar de locatie van je script keystatus.sh kunt navigeren en het dubbelklikken. Je ziet nu dat het veld 'Opdracht' ingevuld is met het pad en de bestandsnaam van het keystatus.sh-scriptje.
  • Je ziet nog een veld 'Etiket' staan met daarin '(genmon)XXX'. Schrap dat gewoon zodat het veld leeg is.
  • Nog eentje lager zie je een veld 'Periode(n)': daar staat het getal 30. Dat wil zeggen dat het script elke 30 seconden herhaald wordt. Als je dat goed vindt, laat je het zo. Als je het sneller of met nog meer tijd ertussen wil hebben, verander je het getal naar wat door jou gewenst is.
  • Helemaal onderaan zie je een button met in mijn geval 'Sans 22': bij jou kan dat wat anders zijn. Het is de font en de grootte van de font waarmee de toetsenstatus zal weergegeven worden in de statusbalk. Mijn scherm heeft een 4K-resolutie en dan is een fontgrootte van 22 prima, maar als je resolutie kleiner is zal de grootte ook kleiner moeten zijn. Je kunt de font en de grootte zien in de statusbalk waar nog altijd '(genmon)XXX' staat: dat is de font en bijhorende grootte. Als je ermee tevreden bent, laat het dan met rust en kik rechts onderaan het venster 'Generieke monitor' op 'Opslaan'. Wil je een andere font of een andere fontgrootte, kik dan op die fontbutton en je krijgt een fontselectiescherm waar je door heen kunt scrollen en dan dubbelklikken op de gewenste font of onderaan de grootte aanpassen en dan op 'Opslaan' klikken.
  • Als je klaar bent, klik dan onderaan rechts het venster 'Generieke monitor' op 'Opslaan'. Het venster 'Generieke monitor' verdwijnt en je ziet nu bovenaan rechts 'CapsLock:off NumLock:on' (in mijn geval) verschijnen. Als bij jou beide toetsen uit staan, zul je ook twee keer 'off' zien.
Als je de NumLock-toets indrukt, zul je nu na maximum de ingestelde vertraging of omlooptijd NumLock:off naar NumLock:on zien veranderen.

« Reactie #7 Gepost op: 2022/10/12, 09:13:08 »
Dag,

Er zijn ook 'numlock indicator', al dan niet via een 'ppa' of 'gnome shell extension'.
Even zoeken op 'ubuntu numlock indicator', en je heb er heel wat.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/10/12, 12:01:54 »
Het laten horen van geluid als je Num Lock, Caps Lock of Scroll Lock kan ingesteld worden in de Toegankelijkheidsinstellingen. Zie https://geekrewind.com/how-to-enable-or-disable-sound-keys-in-ubuntu-linux/

Offline Cme

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/10/14, 15:03:39 »
Ook MauRice2 bedankt, gelukkig hoef ik geen ppa te zoeken en te gebruiken, wat ik wel had gedaan omdat ik daas wordt van verkeerde wachtwoorden (...omdat Num Lock aanstaat).

@Bloom veel dank voor je uitleg betreft 'bash'.
Nu ik de suggestie van Vanadium las hoe ik de Piep aan kan zetten middels 'Instellingen' denk ik dat jouw script niet nodig is. Een gevoel van schuld bekruipt me omdat je zoveel moeite hebt gedaan, nogmaals bedankt!

Vanadium zeer bedankt voor het vinden van wat ik zocht (het blingetje bij het aanzetten van 'Num Lock'! De URL had ik niet eens nodig door jouw uitleg. Het werkt danook: Ubuntu/Instellingen/Toegankelijkheid/Geluidstoetsen-> Aan/-> Venstertje met een balkje/vinkje activeren om 'Piepen wanneer Num Lock of Caps- aan of uit gezet wordt'.
Op Xubuntu werkt de bliep nu net zo, zonder er iets voor te hebben gedaan!
Geweldig, ik bliep de hele computer-tijd ( :))