Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: volgens Updatebeheer schijn ik geen rechten te hebben..??  (gelezen 874 keer)

volgens Updatebeheer schijn ik geen rechten te hebben..??
« Gepost op: 2022/08/17, 11:39:20 »
Hoi Allemaal! Vandaag iets vreemds. Ik krijg een update notificatie en klik op okay zoals ik altijd doe. Het zou o.a. gaan om wat java-items updaten? Echter, ineens is alles van het update-blok verdwenen! Ook het icoon dat normaal bij mij rechtsboven in de hoek zit van het software-archief is ineens weg. Toen maar even getracht om zelf via het Updatebeheer-icoon in instellingen alles opnieuw te doen.....,krijg ik het bericht dat ik niet de rechten heb.....????
Iemand die kan uitleggen wat di moge betekenen? Alvast dank.

Goese Duikertje

Re: volgens Updatebeheer schijn ik geen rechten te hebben..??
« Reactie #1 Gepost op: 2022/08/17, 11:53:56 »
Voor de volledigheid nog even deze screen-pic van de melding.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/08/17, 12:14:02 »
Je behoort toch nog steeds tot de "sudo" group? Tik eens "groups" in in de terminal om te zien tot welke groepen je behoort.

Probeer anders ook eens een update met de terminal: als daar iets fout gaat, komt er veel meer informatie die kan helpen te weten waar het probleem ligt:

sudo apt update
sudo apt upgrade

« Reactie #3 Gepost op: 2022/08/17, 13:38:31 »
Hi vanadium, ik zat daar strak even wat youtube te kijken en kreeg ineens weer sinds lange tijd de total freeze en moest dus weer eens hard her-starten. Dan zag ik weer dat er een hele reeks orphant inodes waren waar ik tot op de dag van vandaag nooit uitkom wat die zijn of waar het probleem zit. Wat ik weet van die dingen is dat het een soort left-overs zijn van programma's die al lang weg zijn oid. Waarom ze dan mijn pc moeten bevriezen is een raadsel.  Hoe dan ook, na de her-start opnieuw de update-beheer gedaan via menu en voila.....alles deed het weer. Geen idee wat er gaande was. Zal wel weer een glitch in the matrix zijn geweest? En ook geen idee waarom ik door het systeem zelf opgestarte updaten mij blijkbaar geen rechten geeft. Bij terminal groups krijg ik het lijstje met daarbij ook mijn gebruikersnaam. Dus daar zou het niet aan moeten liggen...? ( ikgebruikersnaam adm cdrom sudo dip plugdev lpadmin lxd sambashare) Het blijft puzzelen.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/08/17, 14:26:40 »
Orphan inodes zijn losse stukken data op het bestandssysteem van de ssd of harde schijf. Die worden normaal opgeruimd door een fsck van het volume.

« Reactie #5 Gepost op: 2022/08/17, 14:49:43 »
Hi Bloom! Dat begrijp ik nog. Maar waarom moet dat dan mijn hele systeem bevriezen en mij dwingen een harde, slijtende, her-start te maken? En waarom heb ik hier maandenlang geen last van gehad? Dat opruimen vind automatisch plaats als ik dus her-start. Kan het liggen aan dat vervlo*kte youtube ?Maar waar komt die inodes vandaan en waarom blijft dat steeds maar een probleem? Kan Linux niet die problemen automatisch voorkomen? Het lijkt wel of het te maken heeft met de vakanties oid. Iemand die net weer aan het werk is en weer aan Xubuntu aan het sleutelen is...??

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/08/17, 17:28:16 »
Citaat
Iemand die net weer aan het werk is en weer aan Xubuntu aan het sleutelen is...??
Dan heeft die persoon kennelijk mijn Xubuntu overgeslagen  ;).

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/08/17, 20:52:56 »
Hi Bloom! Dat begrijp ik nog. Maar waarom moet dat dan mijn hele systeem bevriezen en mij dwingen een harde, slijtende, her-start te maken? En waarom heb ik hier maandenlang geen last van gehad? Dat opruimen vind automatisch plaats als ik dus her-start. Kan het liggen aan dat vervlo*kte youtube ?Maar waar komt die inodes vandaan en waarom blijft dat steeds maar een probleem? Kan Linux niet die problemen automatisch voorkomen? Het lijkt wel of het te maken heeft met de vakanties oid. Iemand die net weer aan het werk is en weer aan Xubuntu aan het sleutelen is...??
Die fsck wordt niet tijdens elke boot uitgevoerd, maar alleen als het volume 'dirty' gemarkeerd is. Je kunt wel het systeem opdragen tijdens de eerstvolgende boot een fsck uit te voeren.
Ik vermoed dat die fsck nooit uitgevoerd geweest is en de foutmeldingen daarom telkens opnieuw verschijnen. Als het probleem ook na een fsck blijft terugkomen, is er mogelijk een probleem met je datavolume. In dat geval kun je proberen een back-up te maken, het volume te herformatteren en dan een restore te doen. Blijven de foutmeldingen ook daarna, dan heb je een hardwareprobleem en zal de schijf vervangen moeten worden.

« Reactie #8 Gepost op: 2022/08/18, 14:22:35 »
Hoi ajjp, you lucky bobo..! Hi Bloom! Ja dat zou best zo kunnen zijn. Ik heb daar altijd toch problemen mee. Ben niet al te it-erisch. Als ik via grub in het rescue-menu ga en kies voor  fsck, dan kan dat dus niet omdat het sysyeem al in gebruik is. Hetgeen weer inhoudt dat ik alles moet stoppen, mijn Xubuntu-dvd erin moet gaan doen en uiteindelijk daar via terminal of G-parted die  fsck kan gaan uitvoeren. Mits het de meest up to date  fsck betreft. Dat heb il al wel enkele malen gedaan maar er wordt dan niets gevonden. Ik weet ook niet hoe dan die  fsck er in te plakken vóórdat het systeem opstart..? De vraag is nog altijd waarom het maandenlang geen enkel probleem was en nu ineens wel weer. Het enige dat ik "anders "deed was even op youtube kijken sinds lange tijd...? En ja, ik heb alle hardware-versnelling enz uitgezet en al die andere tricks gedaan. Dus waarom zijn er dan ineens al die dirty restjes van programma's en dergelijke? En waarom moet dat mijn systeem compleet bevriezen?  Ik zit 98% van de tijd alleen maar teksten te bewerken en doe geen extreme dingen. Hooguit eens wat kaartspelletjes oid. Kijk, als ik iets doms doe, prima, dan wil daar graag wat aan doen. Maar ik heb geen idee waar het vandaan komt of hoe het uit te sluiten. Het systeem heeft wel wat verschillende partities, maar opnieuw, daar heb ik al maandenlang geen enkel probleem mee.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/08/19, 10:11:57 »
Het valt niet uit te sluiten dat je harde schijf het mogelijk aan het begeven is. Als je je computer normaal gebruikt en behoorlijk aan en afzet, dan kan er niet zomaar "spontaan" telkens weer corruptie van de bestandssystemen optreden, tenzij er hardware begint te falen.

« Reactie #11 Gepost op: 2022/08/20, 11:11:31 »
Hoi Bloom. Dit is wat ik heb gevonden:

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sda10 during installation
UUID=e8c99bb6-c7e0-4267-8798-cc0270d9dd4d /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda8 during installation
UUID=ebcc6c42-db70-4742-bc62-7efbd8fc4fa2 none            swap    sw              0       0   

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2022/08/20, 11:35:36 »
De fstab ziet er keurig uit. Maar heb je echt tien of meer partities op je schijf staan?
Dan vrees ik toch dat die schijf de geest aan het geven is.

Je kunt een fsck forceren op de bootschijf door in het Grub bootmenu even Esc te drukken zodat hij niet doorboot. Als de cursorlijn op de juiste Linux kernel staat (meestal de eerste), druk dan e om een editor te starten. Beweeg met de navigatiepijltjes totdat je op de lijn staat die met linux begint. Druk 'End' om naar het einde van die regel te gaan, tik een spatie en vervolgens:
fsck,mode-force
Druk nu ctrl+X om uit de editor te komen en ga verder met booten zoals normaal. Dit zal één keer de kernel bevelen een geforceerde fsck uit te voeren.