Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eid kaartlezer  (gelezen 4336 keer)

Eid kaartlezer
« Gepost op: 2022/08/15, 09:27:29 »
Aangezien ik regelmatig een eid kaartlezer nodig heb, dan is mijn vraag hoe installeer ik die hier?
https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows

Offline vanadium

• Lid
Re: Eid kaartlezer
« Reactie #1 Gepost op: 2022/08/15, 10:16:29 »

« Reactie #2 Gepost op: 2022/08/15, 10:25:39 »
gevonden hoor
eerst deze installeren en uitpakken download eid-archive.deb       https://eid.belgium.be/en/linux-eid-software-installation

ga naar instellingen/add-don installeer daar de eid kaartlezer en zet deze aan. (in je browser)
doe dan het volgende
Open nu een terminal venster (ga naar start en klik op "Hulpmiddelen" en scrol tot je het terminal venster kunt aanklikken).
Het terminalvenster wordt nu geopend en geef daarin het volgende commando in:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get update

enter en geef je wachtwoord op zelfde wachtwoord van je inlog van de site, je ziet geen cijfers of letters tijp je ww in en klik op enter

Nu worden alle indexen geupdated.

Geef nu het volgende commando in:

sudo apt install eid-viewer

enter

En als laatste het commando:

sudo apt install eid-mw
enter

Als alles klaar is mag je het terminal venster sluiten.
Nu nog de computer herstarten om alle rechten te doen gelden.
« Laatst bewerkt op: 2022/08/15, 10:43:38 door pinokkio »

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #3 Gepost op: 2022/08/15, 10:49:54 »
Ik raad je aan in het vervolg eerst even de zoekfunctie van het forum te gebruiken, mocht je dat nog niet gedaan hebben, omdat er al verschillende topics over de Eid bestaan en misschien al een antwoord te vinden valt.  :)
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

« Reactie #4 Gepost op: 2022/08/15, 11:40:52 »
Mijn excuses is hier nog wat zoeken maar dat komt nog wel

;)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/08/15, 18:16:10 »
Ik raad je aan in het vervolg eerst even de zoekfunctie van het forum te gebruiken, mocht je dat nog niet gedaan hebben, omdat er al verschillende topics over de Eid bestaan en misschien al een antwoord te vinden valt.  :)
Dat is natuurlijk de ideale situatie, maar het is toch niet altijd evident om de relevante draadjes terug te vinden - hangt veel af van de trefwoorden, en helaas kan er soms ook veel ballast opduiken... Als je het niet vindt, vraag gerust.

« Reactie #6 Gepost op: 2022/08/15, 18:57:05 »
Dat is natuurlijk de ideale situatie, maar het is toch niet altijd evident om de relevante draadjes terug te vinden - hangt veel af van de trefwoorden, en helaas kan er soms ook veel ballast opduiken... Als je het niet vindt, vraag gerust.
Inderdaad eens geprobeerd je ziet een waslijst van berichten, is een speld in een hooiberg, om daar te gaan zoeken?Misschien een tip een subforum aanmaken met alle oplossingen daarin zo veel gemakkelijker zijn, enfin dit is althans mijn mening.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/08/16, 11:15:48 »
Je kunt ook gewoon de ItsMe app op je smartphone installeren, dan heb je die kaartlezer met eID helemaal niet meer nodig.

« Reactie #8 Gepost op: 2022/08/16, 14:40:24 »
Je kunt ook gewoon de ItsMe app op je smartphone installeren, dan heb je die kaartlezer met eID helemaal niet meer nodig.

Kan men nu al een ItsMe account aanmaken op een Linux systeem?

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

« Reactie #10 Gepost op: 2022/08/17, 09:50:51 »
Waarom zou een ItsMe app op je smartphone installeren als je hetzelfde of meer metde eID kan?
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/08/17, 10:40:28 »
Makkelijker. Je kunt dan overal inloggen waar je je smartphone bijhebt. Met zo'n kaartlezer moet je telkens je eID uit je portefeuille gaan halen en insteken. Vaak gaat het dan ook nog fout als de browser al openstond als je de kaartlezer inplugt en de eID insteekt. Nee, dan is ItsMe véél makkelijker en ik ben er alleszins een dankbare gebruiker van. Ik heb geen kaartlezer meer aangesloten aan mijn computer.

« Reactie #12 Gepost op: 2022/08/18, 09:06:53 »
Ik bedoel dus:
Een Itsme account aanmaken puur vanuit hun eigen website en in Linux.
Dat is dus nog steeds niet mogelijk want nadat alles ingevuld is, wordt een bestand.msi gedownload om te installeren.
Een typisch windows installatiebestand.

En dat is het eindpunt zonder account.

Mijn bank biedt de mogelijkheid niet om een Itsme account aan te maken.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2022/08/18, 10:29:28 »
https://www.itsme-id.com/nl-BE/get-started/eid

Werkende eID/kaartlezer nodig en dan kun je hier een ItsMe account aanmaken zonder dat er software gedownload moet worden buiten dan de ItsMe app op je smartphone.
Zo heb ik het probleemloos gedaan met mijn Linux desktop. Een van mijn broers heeft het via zijn bank gedaan en dan ging ook prima zonder dat er Windows software aan te pas kwam.

« Reactie #14 Gepost op: 2022/08/18, 11:33:53 »
@ Bloom,

allemaal correct beschreven en uitgelegd ... maar, mensen zonder smartphone kunnen niet verder (hebben géén smartphone ...) en dat is NU net de vraag / bedenking van emvedeesje ...
M.a.w. ItsMe kan je niet gebruiken als je géén smartphone gebruikt/bezit ... toch?. Al heb je een Linuxcomputer, eid-kaartlezer.

Dat is nu ook net mijn probleem ( en van nog velen...)... want ik heb/gebruik géén smartphone, en moet dus kunnen inloggen met mijn ID-kaart op de website van de FOD (gebruik makend van de eid software --geïnstalleerde eid-mw, de add-on van eID- België voor Chrome, Brave, Librewolf en FF-- én de eid-viewer).

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2022/08/18, 11:44:14 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 22.xx.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2022/08/18, 11:42:41 »
Dat is correct. Dan moet je inderdaad een kaartlezer en eID gebruiken. Een goeie generic kaartlezer werkt prima, maar je moet er dus wel een hebben waarvoor je geen extra drivers nodig hebt en die na het inpluggen meteen door Linux herkend wordt als een smartcardreader.
Uitleg voor installatie: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=109810.msg1064625#msg1064625

« Reactie #16 Gepost op: 2022/08/18, 11:48:50 »
@ Bloom,

Aha, nu raken we al een stapje verder ... maar zonder smartphone kan het verder niet.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 22.xx.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2022/08/18, 12:14:39 »
Jawel, de eID kun je gebruiken zonder dat er een smartphone nodig is. ItsMe vereist effectief een smartphone.

« Reactie #18 Gepost op: 2022/08/18, 15:15:13 »
https://www.itsme-id.com/nl-BE/get-started/eid

Werkende eID/kaartlezer nodig en dan kun je hier een ItsMe account aanmaken zonder dat er software gedownload moet worden buiten dan de ItsMe app op je smartphone.
Zo heb ik het probleemloos gedaan met mijn Linux desktop. Een van mijn broers heeft het via zijn bank gedaan en dan ging ook prima zonder dat er Windows software aan te pas kwam.

Sorry mensen, via bovenstaande link lukt dit tot absoluut niet via Linux.
Het antwoord is soms "OEPS er ging iets mis "ofwel een MSI bestand dat moet gedownload worden.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2022/08/18, 22:02:48 »
Werkt je eID wel? Anders lukt het nooit. En die MSI zou nergens voor nodig moeten zijn, vermits het enige waar je extra software voor nodig hebt bij de aanmaak van een ItsMe-account die eID-kaartleessoftware is. Ik vermoed dat die msi tevoorschijn komt op het moment dat je de inlog met eID probeert. Dat wil dan zeggen dat je eID niet behoorlijk werkt of niet behoorlijk geïnstalleerd is.
Je kunt je eID-inlog hier testen: https://iamapps.belgium.be/tma/?lang=nl

« Reactie #20 Gepost op: 2022/08/19, 12:33:00 »
Ik kan niet anders dan herhalen dat de eID-lezer correct functioneert in Chrome en in Firefix want ik kan op alle plaatsen van de overheid inloggen met mijn eID-kaart.
Dus: in OS Linux is alles in orde.

En dan ga je naar de website van Itsme.
Je vult alles in, en dan komt uiteindelijk de knop: Account aanmaken.
En dan krijg je een boodschap dat software moet geïnstalleerd worden: er wordt een bestand.MSI gedownload. En dat is puur Windows-gedoe.

Dus nogmaals: nee, het werkt niet op Linux

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2022/08/19, 17:22:18 »
Ik heb ItsMe indertijd via mijn toenmalige bank (ING België) aangemaakt en dat verliep probleemloos onder Linux.
Die MSI zal mogelijk bedoeld zijn voor de "connective browser plugin" die tegenwoordig nogal eens gebruikt wordt om authenticatie via een smartcard te voorzien. En je raadt het al: die rommel bestaat natuurlijk alleen maar voor Windows en MacOS, en niet voor Linux. Officieel zijn ze van plan om Linux te ondersteunen, maar na meerdere jaren wachten is er nog altijd niks. Het staat dus duidelijk niet hoog op hun agenda en ik betwijfel of het nog ooit komt.

Nu heeft er wel iemand die connective plugin voor Linux gemaakt en voor installatie in Firefox:
https://github.com/roelderickx/connective-plugin-linux

Volg de instructies om de XPI te downloaden en in Firefox te installeren. Probeer het daarna nog eens.

« Reactie #22 Gepost op: 2022/08/20, 08:44:12 »
Ik heb ItsMe indertijd via mijn toenmalige bank (ING België) aangemaakt en dat verliep probleemloos onder Linux.
Die MSI zal mogelijk bedoeld zijn voor de "connective browser plugin" die tegenwoordig nogal eens gebruikt wordt om authenticatie via een smartcard te voorzien. En je raadt het al: die rommel bestaat natuurlijk alleen maar voor Windows en MacOS, en niet voor Linux. Officieel zijn ze van plan om Linux te ondersteunen, maar na meerdere jaren wachten is er nog altijd niks. Het staat dus duidelijk niet hoog op hun agenda en ik betwijfel of het nog ooit komt.

Nu heeft er wel iemand die connective plugin voor Linux gemaakt en voor installatie in Firefox:
https://github.com/roelderickx/connective-plugin-linux

Volg de instructies om de XPI te downloaden en in Firefox te installeren. Probeer het daarna nog eens.
Er wordt gemeld dat de overheid een eigen systeem aan het ontwerpen is. Dan zal er sowieso een Linux oplossing bij zijn.
Zo is dat, die (loze) beloftes zijn er al heel lang.
Mooi dat er iemand het probleem aanpakt, toch riskeer ik er het liever niet mee. De ontwerper wijst uitdrukkelijk op de onveiligheid ervan.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2022/08/20, 10:45:01 »
Dan kan ik alleen aanraden via je bankwebsite te gaan. Normaal kun je via die weg ook een ItsMe-account aanmaken als je bank ItsMe ondersteunt. Ik denk dat zowat alle Belgische banken dat doen.

Overigens denk ik dat het met die onveiligheid wel meevalt: je hebt die XPI immers maar één keer nodig en wel om die account bij ItsMe via eID aan te maken. Eenmaal dat dat achter de rug is, kun je die plugin weer deïnstalleren omdat je die dan niet meer nodig zult hebben.