Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten van ext.HD  (gelezen 914 keer)

Offline rietje

• Lid
Rechten van ext.HD
« Gepost op: 2022/08/09, 15:15:37 »
De rechten van mijn externe HD staan op "root".   Is dat normaal? B.v.d.

Offline Bloom

• Lid
Re: Rechten van ext.HD
« Reactie #1 Gepost op: 2022/08/09, 15:32:53 »
Ja. Formatteren is altijd een root-opdracht en dat geeft alle lees- en schijfrechten aan de root.
Als je zo'n volume als gewone gebruiker wil kunnen gebruiken, moet je de rechten aanpassen.
Via de terminal doe je dat met dit bevel:
chown -R gebruiker:gebruiker /media/extHD/
Waarbij gebruiker je gebruikersnaam is en /media/extHD het aankoppelpunt van je externe schijf.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/08/09, 16:15:55 »
Moet het geen sudo chown.........zijn ?
Ik heb nu eerst een mountpoint proberen te maken, als volgt:  sudo mount /dev/sdb1/media/extHD
Krijg als antwoord: can,t find it in /etc/fstab.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/08/09, 18:18:38 »
Voor chown ben je idd sudo nodig.

sudo mount /dev/sdb1 /media/extHD
Er moet een spatie tussen devicefile en mountpoint.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/08/10, 01:35:33 »
En als het niet in fstab voorkomt, kan het nodig zijn om met de -t optie het volumetype op te geven. Normaal zou hij dat zelf moeten kunnen detecteren, maar ik ben al gevallen tegengekomen waarin dat niet lukte.
En om een chown van een root naar een gebruiker te doen moet je inderdaad sudo gebruiken tenzij je al in rootmodus bezig was.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/08/10, 10:57:27 »
sudo mount /dev/sdb1 /media/extHD

Hierna krijg ik :  mount point does not exist

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/08/10, 11:11:22 »
Dat is normaal. Die extHD is een voorbeeld van mij. Als je die wil gebruiken, moet je ze eerst aanmaken:
sudo mkdir /media/extHD
Daarna zou de mount moeten werken.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/08/10, 14:04:37 »
Alles lijkt in orde nu, maar bij het inschakelen van de ext.HD opent een blanco bestand met als titel:

/mnt/usb-Initio_ST3320620A_0000000000000000W-0:0-part1/

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/08/14, 14:49:33 »
Dat zou erop wijzen dat die schijf onder /mnt/usb-Initio_ST3320620A_0000000000000000W-0:0-part1/ is aangekoppeld. Dat kan niet automatisch gebeuren. Dat moet jij op één of andere wijze zo ingesteld hebben. Je vertelt niet hoe je de ext.HD "inschakelt",  maar als je zelf niet dat ganse pad hebt opgegeven, dan staat er een lijn voor die partitie in /etc/fstab.

Externe harde schijven worden normaal, volautomatisch en zonder terminalcommando's, aangekoppeld in een folder onder de folder /media/<jelogin>/. Bestandssystemen die geen linux permissies ondersteunen (fat en ntfs) zijn automatisch voor iedereen toegankelijk. Bestandssystemen die wel linux permissies ondersteunen, worden standaard aangekoppeld met "root" als eigenaar. Als je jezelf eigenaar maakt van die folder ("sudo chown $USER:$USER /media/<jelogin>/<foldernaam_aangekoppelde_schijf>", dan heb je onbeperkt toegang tot de ganse schijf als je huidige gebruiker.