Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe intenso ssd formateren ext4  (gelezen 5173 keer)

Offline Kurt DM

• Lid
Externe intenso ssd formateren ext4
« Gepost op: 2022/08/03, 14:16:55 »
Mijn backup usb stick heeft het begeven en ik zou deze willen vervangen door een Intenso premium 128 gb externe ssd (heb maar zo'n 30 gb aan data).
Kan ik deze ssd gewoon herformatteren naar ext4 (vermoed dat er ntfs standaard opstaat)?
Bedankt voor de hulp.

Offline peer

• Lid
Re: Externe intenso ssd formateren ext4
« Reactie #1 Gepost op: 2022/08/03, 14:43:57 »
ja hoor
geen probleem

Offline h2o

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/08/03, 15:53:50 »
Let er dan wel op dat je er ook bestanden op kunt krijgen. Als je alleen formatteert heb je root rechten nodig.
Wat je kunt doen is het volgende:
Navigeer naar de externe schijf en open daar een terminal:
sudo mkdir usbdrive (of een andere naam)
sudo chmod 0777 usbdrivesudo chgrp users usbdrive
Hiermee maak je een directory usbdrive aan die benaderbaar is voor alle gebruikers.
Ik ga hier wel van uit dat je zelf lid bent van de groep users. Anders moet je dat alsnog doen:
sudo gpasswd -a [naam] users[naam] is dan jouw gebruikersnaam.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/08/09, 14:53:08 »
Ik heb nu de intenso binnengekregen.
Ik wil hem nu ext4 formatteren met de disk utility.
Wanneer ik de disk utility start zie ik nu twee partities:
Een van 17 mb die Microsoft reserved is en de data partitie van 128 GB die Fat32 geformatteerd is.

Hoe ga ik nu te werk : moet ik eerst zowel de Microsoft partitie als de data partitie eerst verwijderen vooraleer alles in één blok als ext4 te formatteren of enkel de data partitie eerst verwijderen of iets anders ?

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/08/09, 15:34:12 »
Als je de schijf alleen onder Linux wil gebruiken, mag je alles wissen en opnieuw aanmaken.

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/08/10, 11:04:10 »
Vandaag alles eraf gesmeten en geformatteerd als ext4. Direct mijn backup procedure gestart en alles werkt perfect, snelheid onwaarschijnlijk hoog in vergelijiking met mijn vroegere usb stick.
Bedankt voor de hulp.

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/08/11, 19:14:15 »
De laatste dagen met de intenso wel iets raars meegemaakt. Soms wordt de ssd blijkbaar na inpluggen in een usb slot niet erkend, sommige keren wel. Wanneer de ssd niet erkend wordt zie i!k in een terminal window in de directory /media/usernaam inderdaad geen INTENSO dir staan. Een reboot met de ssd ingeplugged maakt dat de ssd daarna wel zichtbaar is.
De ssd is met de disk utility geformatteerd als ext4. Een kijkje met de disk utility levert  een partitie 1 van 536 Mb FAT en een tweede partitie 120GB ext4.
Hebben jullie enig idee wat dit fenomeen kan veroorzaken?

Offline h2o

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/08/11, 19:31:46 »
Als je een externe schijf wil gebruiken onder Linux, dan kun je beter Gparted gebruiken en dan een nieuwe partitietabel aanmaken en daarna een of meerdere partities. Daarmee voorkom je dat er alsnog rommel (exotische partities die trammelant veroorzaken) op de schijf staat. Let er wel op dat je dan MS-DOS indeling kiest!!

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/08/11, 19:41:32 »
Dus als ik je goed begrijp maak ik in gparted één 128 GB ext4 partitie aan?

Offline h2o

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/08/11, 20:52:18 »
Dus als ik je goed begrijp maak ik in gparted één 128 GB ext4 partitie aan?
Dat is aan jou. Eerst de partitietabel instellen en dan de partitie(s) maken. Wil je één partitie dan kan en mag dat. Soms is het handiger om twee partities te hebben. Een grote met ext4 geformatteerd en een kleinere (in jouw geval bijvoorbeeld 32 GB) met FAT32. Kun je desnoods ook voor Windows inzetten als dat nodig is. Ik heb dat in mijn situatie wel gedaan, maar als je niet of nooit met Windows computers te maken hebt is één ext4 partitie een betere optie.

Wel opletten dat je met Gparted de goede schijf bewerkt. Even niet goed opletten en je hebt je systeem partitie onder handen genomen, met alle gevolgen van dien. In jouw geval is het de schijf van 128 GB, vermoedelijk /dev/sdb en is /dev/sda de systeem schijf.
« Laatst bewerkt op: 2022/08/11, 21:14:28 door h2o »

Offline aartje

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/08/12, 09:04:16 »
Houd er verder rekening mee dat je externe SSD in de loop der tijd trager kan worden omdat
het trim-commando hoogstwaarschijnlijk niet wordt ondersteund. Verder worden de SSD's
vaak trager als ze te warm worden en dat kan gebeuren in een (te) kleine behuizing.
Er zijn er bij die al bij 50 graden (interne temperatuur) in snelheid worden teruggeschakeld.

zie https://www.ct.nl/reviews/zeven-externe-ssds-met-usb-en-usb-c-aansluiting-getest/

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/08/12, 15:01:43 »
Ik bekijk even of ik het trim commando niet kan inbouwen in de backup procedure. Ik gebruik de ssd enkel daarvoor.

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2022/08/12, 15:07:25 »
Voorbeeld van een commando: fstrim -v /media/gebruiker/INTENSO zou het moeten doen.

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2022/08/12, 15:36:13 »
Ik ben momenteel met gparted aan het herformatteren en heb de partitienaam op intenso gezet. Wanner de ssd aangekoppeld wordt zie ik dat hij als /media/gebruiker/6b5d8f18-3a31-4900-a45b-102b54bc6b6c
aangekoppeld is. Ik zou uiteraard willen dat hij als /media/gebruiker/INTENSO gekoppeld wordt. Hoe kan ik dat doen?

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2022/08/12, 15:48:11 »
Oeps iets te vroeg; heb het partitielabel ook aangepast en alles werkt .

Offline aartje

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2022/08/12, 18:08:47 »
Voorbeeld van een commando: fstrim -v /media/gebruiker/INTENSO zou het moeten doen.
Dat betwijfel ik. Trim wordt niet ondersteund bij een externe SSD disk, omdat het USB-protocol
niet toereikend is. Maar ik weet niet zeker of dat bij jouw SSD ook zo is. De last die je er van kan hebben
is dat data schrijven naar de SSD een stuk trager kan worden.  Door de SSD dan opnieuw te formatteren (of zo?)
zou het voorlopig weer verholpen kunnen zijn.

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2022/08/13, 20:24:08 »
Ik heb het fstrim commando geprobeerd en krijg als antwoord:
/media/gebruiker/INTENSO: 80,8 GiB (86736547840 bytes) is getrimd
Dus blijkbaar werkt het in mijn geval.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2022/08/13, 21:26:17 »
Dankzij dit draadje ben ik erachter gekomen dat mijn externe SSD niet worden getrimd. Nu dus wel.
Nooit erbij stil gestaan dat sudo fstrim -av alleen interne SSD behandeld. Zo leer je nog steeds bij.
Overigens merkwaardig dat bij Linux überhaupt via /etc/udev/rules.d/50-usb-ssd-trim.rules moet worden ingegrepen.
Heeft iemand enig idee of dat in de toekomst gaat veranderen zodat externe SSD's wel worden getrimd zonder ingrepen?
« Laatst bewerkt op: 2022/08/13, 21:29:16 door h2o »

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2022/08/14, 15:16:39 »
Vandaag nog eens een test gedaan met het aankoppelen van de ssd na alle aanpassingen hier besproken.
Er was geen /media/gebruiker/INTENSO en ik moest de pc herbooten om de ssd te zien. Dus blijkbaar is herformatteren met gparted als een (enkel) ext4 disk ook niet voldoende.

Offline peer

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2022/08/14, 17:26:43 »
je kan met gparted alleen afgekoppelde disks bewerken. Als je met gparted de ssd geformatteerd hebt dan is dus afgekoppeld. Je moet hem daarna weer aankoppelen.

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2022/08/14, 17:49:42 »
Dat is allemaal al een paar dagen geleden gebeurd.Dat is zeker het probleem niet. Het probleem is dat hij den ene dag wel koppelt en de andere dag niet. Het punt is ook dat hij hetzelfde gedrag vertoont, of hij werd geformatteerd met gparted of met de disk utility. Hij werkt altijd als ik het systeem reboot terwijl hij aangekoppeld is. En hij werkt soms wel, soms niet als ik hem aankoppel aan een draaiend systeem.

Offline peer

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2022/08/15, 10:00:11 »
Ik begrijp dat de map /media/gebruiker/INTENSO wordt aangemaakt tijdns het mounten. Bij het booten gaat dt goed maar bij een draaiende machine gaat dit soms goed en soms fout.
Je zou kunnen proberen om de map zelf aan te maken zodat de map er altijd is.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2022/08/15, 10:14:08 »
De normale gang van zaken is dat de map /media/gebruiker/INTENSO automatisch wordt aangemaakt tijdens het mounten, en automatisch terug wordt gewist bij het ontkoppelen. Bestaat die map, dan zal het systeem een map INTENSO_1 of zoiets aanmaken. Ik zou dus die map zeker niet op voorhand aanmaken. Omgekeerd: ik zou mij ervan gewissen dat de map er niet is als de schijf niet is ingeplugd.

In dit geval wordt de SSD blijkbaar niet altijd correct herkent. Je kan zien hoe het systeem "reageert" op het inpluggen van de harde schijf door naar de berichten van de kernel te kijken:
sudo dmesg | tail -n 30
Dit toont de laatste 30 lijnen, waaronder de "reactie" van de kernel op het inpluggen van de SSD.

Plug je SSD in, voer dan dat commando uit. Vergelijk de uitvoer wanneer het goed gaat met wanneer het niet goed gaat.

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2022/08/15, 12:18:09 »
Ga ik doen Vanadium, bedankt. Vandaag werkte het aankoppelen en heb ik dus een eerste output van dmesg. Wordt vervolgd.