Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Trackball  (gelezen 2708 keer)

Offline MKe

  • Lid
Trackball
« Gepost op: 2022/07/29, 09:20:26 »
Gebruikt iemand hier een trackball in plaats van een muis? Zo ja, wel welke en wat zijn je ervaringen ermee?

Offline rico70

  • Lid
Re: Trackball
« Reactie #1 Gepost op: 2022/07/29, 09:43:43 »
Ja, bevalt goed.
Logitech  Ergo M575. Werkt goed met Linux. Met Solaar (zit in de repo's) kun je de werking van de knoppen aanpassen en het batterij nivo zien

Offline peer

  • Lid
Re: Trackball
« Reactie #2 Gepost op: 2022/07/29, 10:52:51 »
ik gebruik de logitech marble. Ik geloof dat deze niet meer gemaakt wordt. De knoppen heb ik aangepast met een toevoeging aan het libinput bestand:
Add the following to the /usr/share/X11/xorg.conf.d/40-libinput.conf file...

# Section added for scroll with Marble Mouse
Section "InputClass"
    Identifier      "Marble Mouse"
    MatchProduct    "Logitech USB Trackball"
    Driver          "libinput"
#    Option          "ButtonMapping" "1 2 3 4 5 6 7 0 9"
#    Option          "ButtonMapping" "1 8 3 4 5 6 7 2 2"
    Option          "ButtonMapping" "1 8 3 4 5 6 7 2 9"
    Option          "ScrollMethod" "button"
    Option          "ScrollButton" "8"
    Option          "MiddleEmulation" "on"
EndSection
Werkt al meer dan 15 jaar tot volle tevredenheid!!!!
Ik weet niet of solaar met deze muis werkt, niet geprobeerd.
edit: net geprobeerd. solaar werkt niet met de marble mouse
« Laatst bewerkt op: 2022/07/29, 11:12:09 door peer »

Offline MKe

  • Lid
Re: Trackball
« Reactie #3 Gepost op: 2022/07/29, 12:34:22 »
Bedankt voor de input zover.

Marble is op Amazon nog te krijgen in ieder geval. Mis je de scrolwiel niet of gebruikte je die al nooit?

Maar goed om te zien dat de Logitech devices iig goed worden ondersteund.

Ik ben zelf aan het kijken naar een trackbal die zowel links als rechts gebruikt kan worden. Een van de redenen dat ik hierin geinteresseerd ben is vanwege arm problemen naar veel professioneel computer gebruik. De marbel past daarin, ik geloof dat de M757 alleen voor rechtshandige gebruikers geschikt zijn?

Kent iemand de Kensington Orbit met scrolring? Het ziet er interessant uit, maar ik ben wat wantrouwig omdat het dit model zoveel goedkoper is dan de duurder modellen als de Kensington Expert en de Kensington Slimblade. Ik weet ook niet wat de nadelen zijn van een trackball die je met je vingers bedient i.p.v. een met de duim (zoals de Logitec 575). Wordt Kensington ook goed ondersteund in Ubuntu, zoals blijkbaar Logitec?
« Laatst bewerkt op: 2022/07/29, 13:18:16 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Trackball
« Reactie #4 Gepost op: 2022/07/29, 14:57:19 »
Een van de redenen dat ik hierin geinteresseerd ben is vanwege arm problemen naar veel professioneel computer gebruik.

Hallo, die problemen heb ik ook gehad én opgelost met het goedkoopste Wacom-tablet. Dus naast een trackball heb je nog meer keuze.

Offline peer

  • Lid
Re: Trackball
« Reactie #5 Gepost op: 2022/07/29, 15:22:55 »
ik heb de huion h640p tekentablet. Werkt uitstekend in linux. Is inderdaad ook goed te gebruiken ipv de muis. Maar ik prefereer mijn Marble Mouse boven de tekentablet.

De marble destijds aangeschaft om rsi te voorkomen. En het helpt mij echt.

Offline MKe

  • Lid
Re: Trackball
« Reactie #6 Gepost op: 2022/07/29, 15:52:00 »
Ik heb een Wacom tablet, die ik soms gebruik voor foto bewerking, waar het redelijk goed voldoet. Het voelt voor mij echter niet geschikt voor dagelijks gebruik als muis. Het klikt niet volledig in mijn brein denk ik.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Trackball
« Reactie #7 Gepost op: 2022/07/30, 02:14:53 »
Ik heb meerdere Logitech Trackman Marble Wheel in gebruik, maar ook een Banwa MA-TB395 en een Mitd PX-4985-675, die laatste twee komen van Amazon. Ze werken allemaal zonder configuratiewijzigingen. Gewoon insteken en het werkt. Mijn OS is Debian met een XFCE desktop.

Offline peer

  • Lid
Re: Trackball
« Reactie #8 Gepost op: 2022/07/30, 09:20:31 »
Logitech Trackman Marble Wheel ≠ Logitech Marble Mouse
De marble Mouse werkt ook zonder extra configuratie. Echter de Marble Mouse heeft geen scrollwheel. Dus scrollen gaat niet met de Marble Mouse. Daarvoor is extra configuratie vereist.

Daarnaast bedien je de trackball van de Trackman Marble Wheel met je duim terwijl je de trackball van de Marble Mouse met je vingers bedient. Persoonlijk vind ik dit laatst prettiger.
« Laatst bewerkt op: 2022/07/30, 09:23:34 door peer »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Trackball
« Reactie #9 Gepost op: 2022/07/30, 09:41:19 »
Ik heb vanaf het begin met Logitech trackballs gewerkt en ben dus gewend geraakt aan de bal bedienen met mijn duim. Het scrollwiel bedien ik dan met mijn wijsvinger. Gaat voor mij prettig zo. Ik heb wel eens trackballs geprobeerd met de bal in het midden en het scrollwiel aan de duim, maar dat vond ik tegendraads en dus niet prettig.

Offline peer

  • Lid
Re: Trackball
« Reactie #10 Gepost op: 2022/07/30, 10:29:45 »
bij de Marble mouse scroll ik als volgt:
met de duim druk ik de kleine button aan de linkerkant in terwijl ik met mijn vingers de bal beweeg. Dat werkt prima.
Met de duim het scrollwheel bewegen, zoals bv. bij de kensington orbit met wheel vind ik ook niet prettig.

Maar voor de vraag van MKE:
ja  het gebruik van de trackbal is een verademing vergeleken met een gewone muis.

Offline MKe

  • Lid
Re: Trackball
« Reactie #11 Gepost op: 2022/07/30, 12:02:40 »
Okay, ik heb een Kensington Orbit besteld. Deze is redelijk betaalbaar en met weinig toeters en bellen (maar 2 knoppen) verwacht ik niet veel problemen, zeker gezien jullie reacties hier. Ik denk dat de scrolwiel ook wel met de wijsvinger te bedienen is, maar dat zullen we zien.

Offline peer

  • Lid
Re: Trackball
« Reactie #12 Gepost op: 2022/07/30, 15:20:20 »
laat even weten hoe die bevalt!

Offline MKe

  • Lid
Re: Trackball
« Reactie #13 Gepost op: 2022/07/31, 09:12:10 »
Zal ik doen, als het goed is komt hij morgen binnen.

Offline MKe

  • Lid
Re: Trackball
« Reactie #14 Gepost op: 2022/08/05, 08:00:30 »
laat even weten hoe die bevalt!
Een eerste indruk voor wat het waard is. Ik heb de trackball (orbid bedraad met scrollring) nu 4 dagen in huis en ik heb hem 3 dagen op werk exclusief gebruikt. Ik ben developer, dus dat betekent dat ik de hele dag met dit ding gewerkt heb. Eerst was het behoorlijk wennen. Niet alleen is het een hele verandering t.o.v. de muis, maar ik heb me ook direkt aangewend om alles links te doen, terwijl ik normaal met rechts muis. Grote bewegingen gingen wel goed, maar om precies op dat ene kleine vinkje te klikken is lastig als je je hele leven een muis gewend bent.
 Ik vind de hand positie comfortabel, maar gebruik wel de bijgeleverde pols steun. Ik heb nu een handpositie . waarbij mijn pols op de polssteun ligt, mijn duim en pink op de knoppen en mijn wijs- en middelvinger op de bal. Dit lijkt het beste te werken. Ik kan de scrolring met mijn ringvinger bedienen maar ik merk dat ik daar ook wel af-en-toe mijn wijsvinger voor gebruik.

Die scrolring op de orbit is in een woord fantastisch. Soepel en zeer comfortabel. Het voelt voor mij ook erg natuurlijk.

Ik heb de knoppen niet omgedraaid, ondanks dat ik de muis links gebruik. Linker muisknop is dus met de pink, maar ik gebruik ook vaak de ringvinger. De extra beweging is maar klein en ik lijk net meer controle over de ringvinger te hebben. Wat erg goed werkt is het slepen van een venster van het ene naar het andere scherm. Aanwijzer op de titelbalk, hou met de ringvinger de knop ingedrukt. Vervolgens met de wijsvinger een zwiepende beweging over de bal.

Het apparaat werkt overigens prima zowel onder Linux als onder Windows. Aardig is dat onder Linux het indrukken van beide knoppen tegelijk al reageert als de midden muis knop. Bij Windows moest ik dit apart instellen met een programma van Kensington (KensingtonWorks), maar in Linux heb ik totaal niets hoeven configureren. Irritant onder Windows is ook dat KensingtonWorks de trackbal vaak niet lijkt te detecteren als je de configuratie wilt aanpassen. Gelukkig blijven de instellingen echter wel gewoon werken.

Al met al lijkt alles positief. Ik heb geen idee hoeveel het me helpt met mijn klachten. Ik denk dat al veel gewonnen is met het feit dat ik nu vooral links werk i.p.v. rechts. Ik heb de trackball nog maar kort gebruikt, dus ik weet niet hoe duurzaam het is en of het blijft bevallen op de lange duur. Dat gaan we zien.
« Laatst bewerkt op: 2022/08/05, 09:54:18 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline peer

  • Lid
Re: Trackball
« Reactie #15 Gepost op: 2022/08/05, 09:37:21 »
Klinkt goed. Ik had al het vermoeden dat de orbit met scrollring een goede vervanger zou kunnen zijn voor mijn oude logitech marble mouse. Jouw ervaring bevestigt dit.
Fijn dat je de orbit zonder extra instellingen kunt gebruiken in linux. Om de marble optimaal te kunnen gebruiken heb ik wel het bestand " /usr/share/X11/xorg.conf.d/40-libinput.conf"moeten aanpassen. Geen probleem maar als je een keer eem live-os draait dan heb je die instellingen niet en dat is dan even lastig.

Voorlopig ben ik tevreden met mijn marble mouse. Deze is nu ongeveer 15 jaar oud en werkt nog steeds gewoon goed. Kijken hoe lang die het nog volhoudt.

Offline MKe

  • Lid
Re: Trackball
« Reactie #16 Gepost op: 2022/08/05, 11:27:11 »
Als het werkt is het goed toch? Als ik zo naar de plaatjes kijkt lijkt mij de scrolring op de Orbit de enige reden om te switchen. De bal grootte lijkt me vrijwel gelijk. Ik vraag me nog wel af of een grotere bal dan die op de Orbit nog extra voordeel zou bieden.

Offline MKe

  • Lid
Re: Trackball
« Reactie #17 Gepost op: 2022/08/15, 12:15:37 »
Nu twee weken die trackball in gebruik en het is in een woord fantastisch. Ik had dit veel eerder moeten doen. Ik overweeg nu om nog een draadloze versie te kopen omdat die gemakkelijker is om mee te nemen in plaats van het kwetsbare draad wat hier nu aanzit.

Offline peer

  • Lid
Re: Trackball
« Reactie #18 Gepost op: 2022/08/15, 12:30:37 »
 :)