Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 'veilig' bankieren middels een app  (gelezen 3934 keer)

Offline Cme

• Lid
'veilig' bankieren middels een app
« Gepost op: 2022/07/20, 15:53:11 »
Hoi allen,
Ben op zoek naar info over 'veilig' bankieren met name die van AbnAmro.

Het gaat om een hypotheekrekening die voorheen via Fortis liep maar dat werd opeens Abnamro.
Ik maak als jaren dat geld over naar die rekening via mijn eigen bank. Nu vind ik het tijd om die rekening te gaan beheren/bevrouwen maar daar heb je een betaalpas voor nodig, die heb ik nl. nooit ontvangen. Om die te verkrijgen dien ik de app te downloaden en via mijn mobiel of via Androud tablet mijn id-gegevens en alles wat daar bij hoort aan hen te zenden (via die app).
Nee mevrouw, wij doen dat niet meer anders, oja wel op kantoor middels een afspraak. Maar het enige kantoor in mijn regio is gesloten! ong. 40 kilometer moet ik dan reizen.

Android vertrouw ik niet, dan blijft IOS-Apple over. Nou mevrouw het is 'een veilige omgeving', het is veilig om de app hiervoor te gebruiken. Andere sites kunnen niet in de app (binnen)komen.

Mijn vraag aan jullie is: hebben jullie ervaring/ideeën over de (on-)veiligheid van zo'n app van abnamro. (voor iedere bank is dat natuurlijk weer anders?)
Oja de e-dentifier(2) heb ik inmiddels in huis (geen betaalpas dus). Zo’n  pas heb je nodig om  in de identifiër  te steken om met de app te gaan werken. 

alvast mijn dank, CME

HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: 'veilig' bankieren middels een app
« Reactie #1 Gepost op: 2022/07/20, 21:26:09 »
De regiobank (Volksbank) waarmee ik mijn geld beheer en rekeningen betaal via de computer of via de app via de telefoon is de afgelopen jaren altijd goed gegaan. Ik beschouw het zonder meer als veilig. Dat ik daarnaast ook nog verificatie mails ontvang van de Triodos bank en de Rabobank is weer van een hele andere orde: ik heb daar geen rekeningen.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline Cme

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/07/21, 12:42:24 »
Hoi Polleke, dank voor je reactie.
Ik heb een rekening bij triodos maar vind dat zij een hele hoge maandelijkse vergoeding vragen nl ong. €5,- ik zal het nog nakijken!
Dus heb ik het voornemen over te stappen, niet naar Abnamro want dat is mijnsinziens niet een bank waarmee ik in zee wil qua beleid.
Maar mijn vraag betreft wel deze bank. Waarom/waardoor voel jij je veilig met de app van jouw bank; dat het al jaren is goed gegaan bevestigd het feit dat het ook mis kan gaan, toch?.

Heb gedacht aan de Volksbank, keek op hun site en kwam tot mijn verbazing erachter dat bij hen men kan inloggen per browser, ook FF!
Dat gaat dan met een code die FF genereerd ofzo... Wat denkt het Forum hier hierover?

Dat je verificatiemails ontvangt van banken waar je geen rekening hebt lopen of aangevraagd klinkt voor mij alarmerend; heb je gedacht aan een melding bij Fraudehelpdesk? https://www.fraudehelpdesk.nl/valse-e-mail-melden/ ?
Nou ja het schijnt schering en inslag te zijn….

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2022/07/21, 13:05:46 »
Heb gedacht aan de Volksbank, keek op hun site en kwam tot mijn verbazing erachter dat bij hen men kan inloggen per browser, ook FF!
Dat gaat dan met een code die FF genereert of zo... Wat denkt het Forum hier hierover?
Bij de Volksbank krijg je een stukje elektronica in huis,  dat voor iedere keer inloggen een andere pincode geeft.
Daarnaast werkt de App in IOS in een sandbox en is deze voor andere software niet te monitoren.
Met een browser werk je via een HTTPS verbinding, deze is dus niet te monitoren, maar kan wel (misschien) met een onderschepte link door een "man in the middle" aanval worden gemonitoord.
Dat laatste vereist even opletten bij het inloggen via een openbaar wifi-netwerk, maar dat is simpel.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/07/21, 13:18:47 »
@Cme, ik maak zelf gebruik van De Regiobank (Volksbank). het kantoor voor hulp zit in heel veel plaatsen en dorpen. Ik gebruik zelf alleen internet bankieren. Ik wil dit niet via de app in Android doen want je hoeft maar een keer ongemerkt een tik te geven en weg is de opdracht. Het elektronisch apparaatje is de digipas en bij deze heb je de betaalpas niet nodig. Je hebt alleen een 5 cijferige code invoeren. Deze bank is zonder poespas maar je kunt ook de app op android gebruiken als je dit wil.
Zit al jaren bij deze bank want hij zit ook bij ons in het dorp. de overstapservice is ook goed.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Cme

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/07/21, 17:02:01 »
Dat laatste vereist even opletten bij het inloggen via een openbaar wifi-netwerk, maar dat is simpel.
@Ron, dank voor de reactie.
Inloggen op een openbaar netwerk?? Doe jij dat?  Je neemt mij in de maling? Bankzaken doen op een openbaar Netwerk?
Dat is simpel en ben je simpel, bedoel je dat? (Ik ben best simpel :angel:)

Offline Cme

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/07/21, 17:08:53 »
 @HWE64 Het gaat erom dat ik ongewild bij die bank zit: de hypotheek loopt daar, ik kan niet zomaar overstappen... zoals bij een 'gewone' rekening.
Je zegt het, ik wil ok niet via een app en ook zeker niet in Android. maar lees hieronder het vervolg met de bank:
---
Abnamro dwingt mij als bestaande cliënt middels hun app de registratie ter identificatie voor die pas (waarmee ik kan inloggen met hun indentifier).
Omdat ik die app niet wil gebruiken om mijn selfie en identificatie in te sturen, moet dus ik naar een kantoor 40 km verderop.
Maar aldaar moet ik toch via hun app de verificatie doen, als ik geen mobiel gebruik/heb, ligt daar nl. een Android tablet klaar om dat alsnog te doen!

Deze dwingelandij verplicht je aan de biometrische controle te doen, want ze nemen foto's via die app of sturen naar die app.
Van jullie wil ik niet horen dat we allemaal daaraan mee gaan doen middels paspoort/id/rijbewijs, dat is al erg genoeg, nu een bank met een app dat ook gaat doen, is nog erger.

Online rico70

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/07/21, 18:01:05 »
Bij het openen van een rekening bij abn kon je niet zolang geleden nog kiezen om met de app of door thuisbezoek je gegevens te verifieren, er kwam dan iemand bij je langs. Vraag eens of ze dat nog steeds doen.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #8 Gepost op: 2022/07/21, 19:10:21 »
Inloggen op een openbaar netwerk?? Doe jij dat?
Op de camping gebruik is (soms) het openbare netwerk, maar niet voor belangrijke dingen.
Zodra heet belangrijk is, gebruik ik 'even" de GSM als opstappunt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #9 Gepost op: 2022/07/22, 16:19:26 »
De tarieven van Triodos waren voor mij doorslaggevend om over te stappen en in mijn dorp (8 km) verderop is een kantooor waar ik altijd terecht kan.
Ik zie zelf nooit geen noodzaak om via een onbeveiligd netwerk te bankieren, dat kan best even wachten. De antwoorden van de overige leden onderschrijf ik.
Xubuntu 24.04 LTS